Dammalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MoZZe
    • August 2005
    • 529

    Dammalger?

    Tjing! Varit borta i 2dagar, när jag kommer hem o kollade på karet, så var det så grummligt att man knappt kunde se växterna längst bak. Märkte att min fluval hade korkat igen, så det vara bara till att rengöra o sätt igång den igen. Så nu idag har det inte försvunnit. Är detta dammalger, och isf, hur blir jag av med det?
    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

    Min Blog
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Nej dammalger sätter sig på rutan. Drar du med fingret och gnuggar dom mellan fingerspetsarna känns dom aningens sträva. Dom slänger ut zoosporer när du gnuggar bort dom som simmar tillbaks och sätter sig på rutan igen, det är därför dom kommer tillbaks inom några timmar från att dom gnuggats bort.

    Om vattnet i sig är grumligt så är det sannolikt grönvatten.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • MoZZe
      • August 2005
      • 529

      #3
      Och hur/vad gör jag åt det? Bara vanligt vatten byte eller?
      240l Växtkar | 112l Sälskapskar

      Min Blog

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Den vanligaste rekommendationen är 5 dagars total mörkläggning (att bara slänga över täcken och släcka i rummet kommer inte duga den här gången . Vi snackar om att du behöver tejpa igen eventuella genomskinliga slangar och ta bort eventuell doppvärmare pga lysdioden. Växterna kommer fara illa som sjutton, speciellt eftersom jag vet att du kört ett par mörkläggningarna mot Cyano ganska nyligen.

        Jag själv brukar föredra brute-force där jag låter pumpen vara på och jag under några timmar låter ett vattenbyte stå och gå medans jag fluffar växter. Jag avslutar vattenbytet när vattnet är kristallklart.

        Detta upprepar jag varje dag tills dom inte kommer tillbaks.

        Det smidigaste är ett UV-filter, så om du har råd med ett sånt eller kan låna det är det det absolut smidigaste/enklaste.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • MoZZe
          • August 2005
          • 529

          #5
          Snälla!!!

          NU BLIR JAG LEDSEN!! va i hela /&!%%!¤!&¤%/"#&¤()"#%/=)(=&)")"(!!!!
          jag är rädd om mina fiskar, att inte ge dem mat på 5dagar är ju rena tortyren.

          ÄR DET INGEN I HALLAND SOM KAN LÅNA UT ETT UVC FILTER!? JAG BER ER PÅ MINA BARA KNÄN!!


          btw, hur stort uvc filer ska man ha till ett 375l kar?
          blir ju så ledsen att man nästan kan börja gråta
          240l Växtkar | 112l Sälskapskar

          Min Blog

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            5 dagar utan mat är ingenting om fiskarna är friska. Jag har mer än en gång åkt hemmifrån i ett par veckor, utan att de fått foder, och de värken dör, eller ser genomskinliga ut därefter.

            Hur stor baljan är, har för övrigt ingen betydelse när det gäller uvc flter. Det ända som påverkar är vilken hastighet du har på vattengenomströmningen genom uvc enheten.

            Kolla tyska Ebay, de brukar ha billiga 9-11w uvc...
            B!

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av MoZZe
              btw, hur stort uvc filer ska man ha till ett 375l kar?
              Det brukar stå angivet i specifikationerna. Stort akvarie, större genomströmning, högre effekt på lampan.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              Arbetssätt...