finare framåt kvällen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    finare framåt kvällen?

    Jag har länge tyckt att mitt växtakvarium är finast på kvällen. Växterna lyser riktigt då. Den effekten ser man inte på morgonen då den har tänts och några timmar framåt.
    Växterna får liksom mer färger på något sätt senare på dan... Är det växterna som då har börjat vakna och gått in i fotosyntesen och därmed stråla av skönhet?
    Mycket nyfiken är jag i alla fall...
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    kan va ljsuet som kommer utifrån som spelar roll

    olika ljus olika tid på dygnet
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • androxe
      • August 2005
      • 854

      #3
      detta har jag också funderat lite på. min bacopa var nästan genomskinligt röd-aktig på morgonen, men helt grön på kvällen

      Kommentar

      • Tangoman
        • March 2005
        • 177

        #4
        Ta lite bilder så vi får se, gärna utan allt ljus utifrån
        PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
        www.akvariefiskar.se

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Ursprungligen postat av cryptomarko
          Är det växterna som då har börjat vakna och gått in i fotosyntesen och därmed stråla av skönhet?
          Jag tror på cryptomarkos och androxes idé. Växternas inre liv skiljer sig väldigt mycket under ett dygn. De respirerar syrgas precis som alla djuren hela tiden, men på dagen producerar de mycket mer syrgas genom fotosyntesen än vad de förbrukar.

          På morgonen precis när ljuset tänts är de morgontrötta och det tar en stund innan fotosyntesen sätter fart. Fotosyntesen fyller bladen med syrgas så att de sväller och det kan säkert synas. Kloroplasterna där det gröna klorofyllet finns sväller också under dagen och växterna kan se grönare ut. Sedan finns det röda antennprotein som nog kan framträda bättre på morgonen när fotosyntesen är långsam. Det är såna färger som syns på höstlöv när klorofyllet har brutits ner och dragits tillbaka in i träden.

          Kommentar

          • cryptomarko
            • August 2005
            • 181

            #6
            Ursprungligen postat av Tangoman
            Ta lite bilder så vi får se, gärna utan allt ljus utifrån
            Har inte kameran hemma just nu men jag tror detta händer med allas växtkar utan att man kanske har tänkt på det....

            Ursprungligen postat av Krax
            På morgonen precis när ljuset tänts är de morgontrötta och det tar en stund innan fotosyntesen sätter fart. Fotosyntesen fyller bladen med syrgas så att de sväller och det kan säkert synas. Kloroplasterna där det gröna klorofyllet finns sväller också under dagen och växterna kan se grönare ut. Sedan finns det röda antennprotein som nog kan framträda bättre på morgonen när fotosyntesen är långsam. Det är såna färger som syns på höstlöv när klorofyllet har brutits ner och dragits tillbaka in i träden.
            Det var i dom banorna jag tänkte och detta med löven på hösten förstärkte det hela... Krax du verkar vara rätt säker på sakerna

            Man tackar ju såklart för svaren än en gång!
            /Markus
            18 år

            www.cryptomarko.webb.se

            Kommentar

            Arbetssätt...