Handelsnamn på växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rednarog
    • August 2005
    • 2

    Handelsnamn på växter

    Är det någon som kan hjälpa mig med "handelsnamnet" (svenska namnet)
    på följande växter?

    1. Ceratopteris siliquosa
    2. Hemiographis exotica
    3. Synchonium 'pixie'

    Köpte dessa idag men dessvärre stod bara det latinska namnet på växterna och jag glömde fråga i butiken.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Har tyvärr inget svenskt namn på någon av dina växter.
    Den första lär heta något med ormbunke iaf.
    Dom andra två är tyvärr inga akvarieväxter utan trivs bättre i ett terrarium med fuktig miljö.
    För övrigt får du fram betydligt mer information om du använder det latinska namnet.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Rednarog
      • August 2005
      • 2

      #3
      Jag har funderat på att nr.1 var en ormbunke, det var det närmaste jag kunde komma.
      På Nygaards.se så anges det att hemiographis exotica är en akvarieväxt. Denna växt samt synchonium 'pixie' är akvarieväxter enligt aquafleur.com (som för övrigt är huvudleverantören av ovan växter).
      I butiken stod alla växterna i akvarierna under vattnet och såg ut att trivas alldeles utmärkt.
      Jag är inte så kunnig inom detta område så jag får väl hoppas att växterna fortsättningsvis kommer att trivas.
      Jag har sökt på det latinska namnet för info och tyckte det skulle vara "kul" att ha det svenska namnet också.

      Tack för Ditt svar!
      MVH

      Kommentar

      Arbetssätt...