Hi-tech konvertering av ett 540 liters..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    Hi-tech konvertering av ett 540 liters..

    Jag har jobbat ett tag nu med att gå över till hitech med mitt 540 liters kar.
    Jag har varit tvungen att kasta en hel del växter som blivit övekörda av alger så de finns väldigt lite biomassa.
    Problem som uppståt har varit alger huvudsakligen tråd/fuzz alger.
    Liknar dom här vidriga rackarna.
    http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=5404&size=big&cat=603'
    Även problem med cyano fast nu verkar den börja ge med sig.

    Jag har ett 160 liters växtkar som jag kan dra upp växter i de är dock en kub med liten bottenyta.

    Jag kör EI när de gäller gödningen brukar bli två fullpulser i veckan för att hålla uppe värdena.
    Tekniskt sett så ser de ut såhär!
    540 liter
    Eheim thermo 2228 ytterfilter 28,5C
    2ggr 150W Mh ADA lampor.
    Co2 via tub 3,5 bublor per sec har ingen controller.
    Rektorn är ett hemmabygge ett gammalt ytterfilter som drivs med ett fluval4 co2 pepras in via en "alrots-syresten". Ytterfiltret är fyllt med biobollar 3,5L.

    Frågan Lyder kort och gott hur skall jag lyckas kovertera akvariet så att jag får balans eller tillräcklig biomassa innan algerna sätter stopp för växterna..
    Mvh NiXoN
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det borde inte kunna bli alger på växterna om dom trivs bra, dvs om du lyckas bra med CO2-matningen. Jag vet, lättare sagt än gjort. Mistmetoden fungerar för mig för den har visat mig så tydligt vilka brister jag haft i min cirkulation.

    Är CO2 okej ska det ganska mycket till innan växterna blir så algangripna att dom "dör" av det.

    Du ligger 80 watt över vad Amano genomsnittligt kör med i sina burkar i 540 liter: http://www.fitchfamily.com/lighting.html
    .. så det kommer garanterat vara svårt att få ner bra med CO2.

    CO2, CO2, CO2..

    Skulle tippa på minst 3 fulldospulser i veckan för en högljusburk, men är CO2 på plats så brukar växterna visa ganska tydligt vad du kör för lite med.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Tack för svaret, jag känner inte direkt till mistmetoden men antar att de har nåt att göra med vattenflöden i akvariet.
      Jag gjorde ett test genom att använda droppar med general tonic för att få bort döda fläckar, det var rätt upplysande.

      Min kub ligger på 160 liter och jag har en 150W mh lampa ovanför, som de är nu så har de fungerat rätt så bra.

      Jag har rätt höga förväntningar på min reaktor, men de känns som om jag bör investera i en controller. Som de är nu så har ingen växt dött än men dom ser eländiga ut.

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Frågan Lyder kort och gott hur skall jag lyckas kovertera akvariet så att jag får balans eller tillräcklig biomassa innan algerna sätter stopp för växterna..
        Jag har ju kört en 540-växtburk och har erfarenheten att det går åt myyyycket CO2. Det gäller verkligen att koncentrera sig på att lösa upp gasen så bra som möjligt. Jag körde ungefär med denna bubbeltakt (Windows media 0.8 Mb) med kontroller:


        Ett annat tips är att verkligen cirkulera det CO2-berikade vattnet ordentligt i burken och kanske köra med mindre ljus tills burken (växterna) har kommit igång ordentligt.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Just vikten av bra cirkulation kanske vi glömmer bort mellan varven. Det är mycket focus på pH/kH (CO2) men jag tror det är ruggigt viktigt att cirkulera rätt i karet också. Inte minst m.a.p. "prantls layer" d.v.s. det skikt som bildas omkring bladen som är ett motstånd för upptag av näringsämnen.
          Jag är själv mitt uppe i en darrig period där jag kanske har förbisett detta lite för mycket:


          En stillastående burk med ruggigt bra CO2 kan tänkas vara sämre än en cirkulerande burk med lägre CO2. Det är ju konsumtionen/upptaget av växterna som är avgörande?!?
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Jag har själv klurat på detta specielt med mitt 160 liters. Där löste jag de med att lägga in en cirkulationspump med en slang som jag hade gjort några sporadiska hål i. Slangen slingrar längsmed bottnen och jag kör även koldioxiden via den.

            Jag håller med om att cirkulationen kan vara betydligt mycke viktigare än vad man trot.
            Jag har dessutom fått mycke mindre bristsymptomer då jag kört med ökad cirkulation i botten och mitten regionen. Och detta utan att öka mängden gödning.

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Jag undrar om inte Barr har läskigt rätt när han säger att man skall suga ur gruset rejält emellanåt.

              Jag startade om i mitt 180-liters med seriösa co2-nivåer och lagom med ljus (0,5W/l). Som bottenmaterial har jag Aquaclay lergrus. Det enda jag gör är att hysta i en fulldospuls var tredje dag. Jag har inte ens bytt vatten på en månad.

              Jag ville prova att minska rejält på vattenbytena och det går skrämmande bra.

              Om jag tokletar så kan jag hitta någon enstaka trådalg, inte mer.

              Visst kan det bero på en hel massa saker att det fungerar så bra men jag inbillar mig iallafall att det är tack vare lergruset som det går så bra. Enda nackdelen är att det är svårt att få fast växterna i det.

              Cirkulationen är minst sagt låg i den baljan.
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Det enda jag gör är att hysta i en fulldospuls var tredje dag. Jag har inte ens bytt vatten på en månad.
                Japp, precis det har jag också kommit fram till. Funkar bara karet bra kan man ligga ganska lågt med vattenbyten. Rätt eller fel?

                Visst kan det bero på en hel massa saker att det fungerar så bra men jag inbillar mig iallafall att det är tack vare lergruset som det går så bra. Enda nackdelen är att det är svårt att få fast växterna i det.

                Cirkulationen är minst sagt låg i den baljan.
                Det ska bli ruggigt spännande att följa eftersom jag har snöat in fullkomligt på cirkulationens inverkan
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag ändrade hela layouten för att cirkuklationen skulle nå bättre överallt 8) mikrobubblorna sprider sig bättre och plötsligt så stimmar Rasbororna riktigt fint.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...