Frågor om Pmdd och CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FreddytheFish
    • January 2006
    • 13

    Frågor om Pmdd och CO2

    Hej, vet att det redan fiins en massa trådar om detta men inte riktigt hittat rätt information.Om det reter någon att jag skriver eller upprepar dem här frågorna så ber jag omursäkt.
    Börjat med akvarium i våras(mitt första akvarium)och lyckas bra.
    inga problem med alger eller dyl.
    Göder med pmdd och kör mäsk(ska köpa tub senare)
    mina frågor är.
    1.måste man köra allt eller inget,eller kan man köra lägre nivå co2 med mindre pmdd.
    2.om man doserar pmdd en gång i veckan 15 ml till 170l.kan man öka dosen till 2ggr veckan(2*15ml) eller triggar det alger.Mina bladväxterser lite tunna ut på bladen(dvärgamazonsvärd...)
    3.vad är det i dem 3 olika pmdd flaskorna som man blandar samt vilken effekt har dem för växter,akvariumvattnet.
    4.vilken avdem 3 pmmd kan man öka och vilken ska man vara x-tra försiktig med.
    Hoppas ni förstår vad jag menar
    tack mvh john
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    1.måste man köra allt eller inget,eller kan man köra lägre nivå co2 med mindre pmdd.
    Det är "allt eller inget" som gäller. Antingen kör du high-tech med perfekta CO2-nivåer och fulldospulsar flera gånger i veckan, eller så går du low-tech och skippar CO2 och fulldospulsar bara när växterna börjar se bleka ut.

    Antingen kör du inte CO2-begränsat med vattenbyten eller så kör du CO2-begränsat utan vattenbyten.

    Halvtaskiga CO2-nivåer ger en miljö som missgynnar växter eftersom dom aldrig går in i bikarbonatsläge och aldrig kan växa riktigt bra. Ledsna växter = Algodling.

    2.om man doserar pmdd en gång i veckan 15 ml till 170l.kan man öka dosen till 2ggr veckan(2*15ml) eller triggar det alger.Mina bladväxterser lite tunna ut på bladen(dvärgamazonsvärd...)
    Kör du perfekta CO2-nivåer och stora vattenbyten kan du feta på med en fulldospuls per dag om det skulle behövas.

    Svärdsplantor som växer snabbt får tunna genomskinliga blad. Inget konstigt. Har dom tunna genomskinliga blad och växer inte och är algbevuxna är det dock något fel. Men växer dom kanon så är det helt okej.

    3.vad är det i dem 3 olika pmdd flaskorna som man blandar samt vilken effekt har dem för växter,akvariumvattnet.
    Spårämnen (Fe, Zn, Cu osv), Kalium+Nitrat (N,K) och Fosfat (P).

    NPK är makroämnen som går åt i stor mängd och kväve (N) är viktigt för enzymbildning och enzymer är små maskinerier som t ex underlättar upptag/användande av andra näringsämnen. Det vill du inte vara snål med. Kalimnitrat är bästa vän med växtakvaristen, liksom pyroteknikern

    4.vilken avdem 3 pmmd kan man öka och vilken ska man vara x-tra försiktig med.
    Inget. Dom ska doseras lika mycket alltid. Gör du det och får problem så vet du att det är CO2 som felar, vilket det gör i 99% av fallen - därav "antingen eller" ovan.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • FreddytheFish
      • January 2006
      • 13

      #3
      Tack,det var precis det informationen jag var utefter
      mvh john

      Kommentar

      • urbanandersson
        • January 2003
        • 965

        #4
        Hej!

        Enda sättet att dra ner i ett co2 kar är att minska ljuset. det är ljuset som är gasreglaget för hela karet. dom andra ämnena måste finnas perfekt annars kraschar det eller åtminstone växer dåligt.

        Urban

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          får ja låna tråden lite?? i så fall undrar ja när man ska beställa pmdd från internet så står de att de kostar twx. 50kr/portion.

          hur mycke är en portion?? är de en flaska av varje ellr kostar flaskorna typ 50kr st??

          tacksam för svar
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • toand
            • October 2005
            • 25

            #6
            En portion med pmdd från pmdd.se där jag beställer, är allt du behöver. Paketet innehåller tre påsar som skall blandas i tre flaskor.

            /Tommy
            Senast redigerad av toand; 20 January 2006, 17:21.
            http://www.toand.net/

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Det är "allt eller inget" som gäller. Antingen kör du high-tech med perfekta CO2-nivåer och fulldospulsar flera gånger i veckan,
              Med försiktig belysning och bra CO2 verkar det räcka med 1 gång i veckan hos mig. Med "high-tech" och skapligt med ljus (>0,3 W/l) gäller det som sagt att hysta i gödning oftare.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                Ursprungligen postat av toand
                En portion med pmdd från pmdd.se där jag beställer, är allt du behöver. Paketet innehåller tre påsar som skall blandas i tre flaskor.

                /Tommy
                tack för svaret tommy. då vet ja hur ja ska göra
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • terpentin
                  • October 2005
                  • 53

                  #9
                  lånar också tråden lite och frågar om pmdd.

                  finns det någon särskild anledning till att man ska ha tre separata flaskor om man ändå ämnar dosera lika från alla tre? vore det inte enklare att ta tre gånger så mycket från en 1½ flaska innehållande alla komponenter istället?

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    innehållet i dom olika flaskorna reagerar kemiskt med varann om man har dom i samma flaska.s
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      nu har ja beställt en prtion från www.pmdd.com för 45kr tror ja de kosta..
                      är de allt ja behöver alltså ellre har ja missuppfattat de hela?
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • terpentin
                        • October 2005
                        • 53

                        #12
                        Ursprungligen postat av Raven
                        innehållet i dom olika flaskorna reagerar kemiskt med varann om man har dom i samma flaska.s
                        misstänkte det. vet du hur?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Det är främst järn och fosfat som gärna fäller ut varandra och bildar ett oupplösligt salt.

                          Men det beror på vilken mikro man använder. Jag har testat att blanda ganska starka halvliters blandningar av KH2PO4 (2 teskedar) och NutriSi (3 matskedar) och blandat ihop med varandra utan att få någon fällning.

                          Däremot kan man lätt fälla ut mikrogödningar med svagare chelatering t ex Seachem Flourish med ganska svag KH2PO4-blandning (2 tsk i 200 ml).
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...