När syns förändring efter näringsdos ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    När syns förändring efter näringsdos ?

    Jag undrar hur långt tid det egentligen tar innan en växt visar tecken på förbättring, efter det att man tillfört ett bristämne.

    Som exempel så lider denna anubias av näringsbrist. Jag tror att det som saknas är främst mikrogödning, därför tillförde jag en fulldos NutriSI.

    Problemet är att jag inte tycker att det syns någon skillnad dagen efter.

    Den övre bilden visar hur det såg ut innan dosering av NutriSI.
    Den undre bilden visar hur det ser ut idag, en dag efter dosering.



    Jag tycker inte att den blivit något grönare ...
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag undrar hur långt tid det egentligen tar innan en växt visar tecken på förbättring, efter det att man tillfört ett bristämne.
    Det beror på vilken brist det är. Är det brister som visas först i de nya bladen kan förändringen ske över en natt, är det i äldre blad så syns det inte eftersom det enda som händer är att bristen slutar visa sig i de äldre delarna.


    Ang. den förmodade bristen så har du alltså lyckats fastställa att det inte är mikrobrist, KNO3 och KH2PO4 står på tur. Nya blad på Anubias brukar dock vara något ljusare än de andra bladen innan klorofyllet hunnit bildats ordentligt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #3
      Jag tror nog också att jag hade fel angående mikrobrist. Vad det är nu, vet jag inte riktigt, men efter vattenbytet idag har jag nu hällt i en fulldos av både mikro- och makrogödning. Det återstår nu att se hur det utvecklas.

      Det vita bBladet är nytt, så det bör väl förändras ganska fort då ...
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      Arbetssätt...