Hur påverkar vattnets hårdhet fotosyntesen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_K
    • January 2006
    • 102

    #46
    Jaså, du har också borrat små hål till sugkopparna! Tja, vi har identiska lösningar förutom venturislangen... Tack för bilden!

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #47
      BluesBoy - hur många bubbles kör du i sekunden för att lyckas få ned pH så mycket i ett vatten med ditt (o mitt) kH-värde?
      Tillräckligt mycket för att min kontroller ska kunna trycka ner pH:t inom rimlig tid. Ungefär denna takt (Windows media 0.8 Mb):

      Så kan det bli ungefär så här över ett dygn:


      Är inte ett så högt kH en garanti för att vattnet ska vara jättestabilt - och därmed får man problem med att få ned pH?
      Jo, det stämmer att kH:t buffrar/kämpar emot pH-svängningar men man får ner lika mycket CO2 som defdac säger. Det riiiiiktigt svåra med högre kH är att en liten felmätning/avläsning av pH slår väldigt hårt när man ska omvandla detta till uppmätt CO2. Därför kan det vara en god idé att ta för vana att räkna med ett par kH-enheter för lite så får man lite säkerhetsmarginal när växterna har trögt att komma igång
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • T_K
        • January 2006
        • 102

        #48
        Vilken service det är på det här stället :-) Intressant att se din film BB, tack! Till min glädje så har mitt pH också gått ned. Mätte igår kväll och det låg då på 6.8. Ur kranen kommer det pH 8, och det sjunker inte utan CO2, det är en sak jag är helt säker på. Tydligen gjorde reaktorbytet i fredags susen. MEN, inte bubblar det nå´t... Ska köra i mer CO2 och fixa fler växter idag.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #49
          Ursprungligen postat av T_K
          Ur kranen kommer det pH 8
          tänkte bara höra om du är medveten om att ph sjunker något bara vattnet står i ett glas.
          har 7.7-8.7 ur kran men mätte vatten som stått 20minuter i ett glas och fick runt 7.4.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • T_K
            • January 2006
            • 102

            #50
            Tack Raven, för upplysningen. Jag känner till detta, här sjunker dock inte pH mer än marginellt. Vattenverket gör inga pH-höjande insatser, det behövs inte. Vattnet är inte heller klorerat. Det här är faktiskt första gången jag lyckats få en bestående pH-sänkning. Har tidigare kört med ekbarksextrakt och t o m svavelsyra. Inga problem med att få ner pH, men dagen efter så är det högt igen. Någon enstaka gång har jag väl iofs lyckats en längre tid, men då är det efter mycket laborerande. Alldeles för tidskrävande och inte heller känns det speciellt tryggt för firrarna...

            Kommentar

            • T_K
              • January 2006
              • 102

              #51
              Jaha, nu är det grönt och skönt i karet. Planterade några olika polyspermor, lite vallisneria och något maskrosbladsliknande i tisdags kväll. Ökade på bubblet lite. Tillsammans med det som fanns där tidigare utgör växterna tllsammans en rejäl växtmassa! Igår var jag i Stockholm och kom hem inatt. Så än har jag inte ens sett om något förändrat sig... ska bli kul att kolla ikväll. Kanske bubblar det...

              Kommentar

              • T_K
                • January 2006
                • 102

                #52
                Nähe, nu är det tisdag och inte blev det något bubbel i mitt kar inte. Karet är knökfyllt med växter som dock växer oerhört snabbt. CO2 öser på med en bubbeltakt som är så snabb att den inte går att räkna, pH ligger på lite drygt 6, alltså en rejäl sänkning. Reaktorn klarar att lösa upp gasen också, inget "rapande", bara lite restgas som slurpar ur när pumpen - som går på timer - lägger av (startar o stoppar samtidigt som belysningen).
                Jag är böjd att hålla med traktens växtakvarister, det går inte att få bubbel i det här vattnet, mjukt vatten är tydligen nödvändigt. Så nu blir det nästa projekt. Får se om det blir en osmos eller vad det blir... skam den som ger sej. Det SKA bubbla! :-)

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #53
                  Jag vill se den reaktor som klarar att lösa upp någon vettig gasmängd om du kör så många bubblor per sekund att du inte kan räkna dom 8)

                  Som vanligt är det sannolikt CO2-mängden som felar, eller så har du fortfarande för få växter eller så har du för lite gödning. Ett par fulldospulser PMDD när du har pH 6.0 med bra med blått ljus (Aquarelle, Aquastar, Triton, PowerGlo) ger bubbel hur hårt vatten du än har.

                  Hårdheten har inte med saken att göra, det vet du ju redan eftersom du sett M.W:s akvarium.

                  Däremot skulle det kunna vara sanslösa nivåer av koppar, men då tror jag vattnet skulle klassas som otjänligt att dricka.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #54
                    Hur har det gått med bubblet T_K?
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • T_K
                      • January 2006
                      • 102

                      #55
                      Tack för intresset, killar! Har inte haft tid att få nån ordning på karet - jobb, barn och gäster har tagit all tid. Men en sak är säkert, PMDD och CO2 sätter en rejäl fart på växterna. Har aldrig skådat något liknande i växthastighet. Svärdsplantorna har växt minst en decimeter sen förra inlägget för en vecka sedan, snabbväxarna är långt över metern långa och ligger i ytan och skymmer ljuset. Hoppas jag får lite tid över till en ansning i kväll. Inga problem med alger eller nå´t sånt. Fiskarna är också pigga och glada. Men bubblor - näe. Förutom vid vattenbytet, då kom det igång ordentligt en stund.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #56
                        Om dom växer snabbt fotosyntetiserar dom mycket.

                        Får du inte syreuppbyggnad under bladen har du antingen 1) för få bra syrealstrare 2) dålig fotosyntes pga dålig CO2-halt 3) för stor cirkulation som ser till att hålla syrenivåerna under mättnadsgrad och som även påverkar 2).

                        Det är i 99% av fallen alltid för dålig CO2-halt och där alla erfarna växtakvarister lurar sig.

                        En person som säger att den är 100 säker på att CO2-halten är perfekt är 100 säkert en nybörjare 8)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • T_K
                          • January 2006
                          • 102

                          #57
                          Hehe... jo, där har vi nog pudelns kärna. Men att pH sjunker till 6,4 och ibland lägre borde ju vara ett tecken på att jag lyckas lösa upp en hel del iaf. Men jag ska på reaktorn igen, det är ju inga pengar att tala om när man kan bygga en själv efter era fina beskrivningar. Vilka växter räknar du som de bästa syrealstrarna?

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #58
                            Nedbunden Riccia är väl den absolut bästa.


                            Bolbitis, Javaormbunke, Rotala nanjenshan, Rotala rotundifolia, Micranthemum umbrosum, Hydrocotyle verticillata





                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • T_K
                              • January 2006
                              • 102

                              #59
                              Magnifika bilder... du är en suverän fotograf! Tack för inspirationen..!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...