Hur mycket grönt ger 1 tsk kno3?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    Hur mycket grönt ger 1 tsk kno3?

    Hej!

    Jag har funderat på hur mycket växtmassa 1 tsk kno3 ger. Vi förutsätter att resten av gödningsämnena finns i tillräcklig mängd.

    Skälet är att om man inte kör stenhårt efter EI utan vill ha lite glesare mellan vattenbytena. Och man inte är så himla erfaren eller inte har helt perfekta förutsättningar så man ser på växterna när dom sprutar ut syrebubblor.
    Då är det lite svårt att veta när det är slut på näring.

    Låt oss säga att man har 20 stänglar av typ bacopa eller vattenpest och två små anubias.

    Om man häller i 1 tsk kno3+resten hur mycket behöver man klippa då?
    2cm? 5cm? 20cm?

    Urban
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    I något slags teoretiskt resonemang kan du anta att du skall plocka ut lika mycket torrvikt växter som du tillsätter olika pulver för att hålla växtmassan på en konstant nivå. Detta under förutsättning att du inte tar bort någonting annat från akvariet (dvs inga vattenbyten). Vad detta sedan motsvarar i centimeter på växterna får man räkna ut genom att mäta upp växternas torrvikt per centimeter och sätta in i ekvationssystemet.

    I praktiken har du så många okända faktorer att det inte går ge något generellt svar på din fråga, men det antar jag att du förstod.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • urbanandersson
      • January 2003
      • 965

      #3
      Hej!

      ok!
      Så torrvikt är värt lika mycket som torrvikt. Pulver och mat inräknat.

      Men visst förstår jag att det är ett teoretiskt resonemang.

      Urban

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Potamogeton pectinatus innehåller runt 1.2% N om jag inte läser tabellen fel:
        We provide science about the natural hazards that threaten lives and livelihoods; the water, energy, minerals, and other natural resources we rely on; the health of our ecosystems and environment; and the impacts of climate and land-use change. Our scientists develop new methods and tools to supply timely, relevant, and useful information about the Earth and its processes.


        5 gram KNO3 blir runt 0,7 gram N (tror jag? 5*(14/(39+14+16*3))).
        0,7/0,012 = 58 gram Potamogeton pectinatus från 1 tsk KNO3. Låter extremt mycket, tippar på att en torkad stängsel väger långt mindre än 1 gram - men det vet jag inte. Chansar bara.

        Ett problem är att om 1 tsk KNO3 ger dig optimala 10 ppm i vattnet kommer växten ickelinjärt bli mer och mer begränsad. Det blir allt svårare för växten att få tag på kvävet när nitrathalten minskar. Det är därför man med Estimative index siktar på ett område mellan 5-10 ppm. Så om du häver ner 1 tsk KNO3 och förväntar dig att plocka upp 58 stängslar Potamogeton pectinatus så kommer dom första vara gröna och fina och dom sista vita och algbevuxna.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #5
          Hej!

          I mitt 150 liters så blir 1 tsk kno3 25 ppm. så om jag gör vattenbyte och häller i 1 tsk kno3 så behövs det inte mer förän jag har klippt bort åtminstone 40 stänglar. Eller???

          Jag har haft massor av växter, men jag kraschade i sommras när akvariet blev bortprioriterat pga takrenovering. nu tycker jag att det är svårt att få fart på dom. även med co2 och pmdd. jag har lite cyano och en del mulm och växter som verkar vara i dvala, men det blir syrebubblor under bladen även på anubias och bubbel från skadade ställen på övriga.
          Men sessifloran som ska vara ett riktigt ogräs växer långsamt.
          Javamossan är full av cyano, men den har skott som växer ut så jag hoppas att dom tar över så småningom.

          Jag ska göra två vattenbyte och sen fulldospulsa så får vi se om det hjälper

          Annars tar jag fram mitt gamla fungistop.

          Urban
          Bifogade filer

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            I mitt 150 liters så blir 1 tsk kno3 25 ppm. så om jag gör vattenbyte och häller i 1 tsk kno3 så behövs det inte mer förän jag har klippt bort åtminstone 40 stänglar. Eller???
            Det beror på hur många procent kväve just din växt tar upp och om den tar upp mer (lyxupptag) när du har i mycket osv.

            Jag tycker det verkar vara en totalt kass metod att avgöra när man ska göda ärligt talat 8)

            jag har lite cyano och en del mulm
            Ja dom två brukar gå hand i hand, även mulm och låga syrenivåer = dåligt bubbel trots bra CO2 och näringsnivåer.

            Om sessilifloran inte vill så är något väldigt galet hmm..
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • urbanandersson
              • January 2003
              • 965

              #7
              Hej!

              Kan växter gå i dvala?
              sessifloran var bara en liten stängel när jag (köpte) fick den. Men jag tänkte ha den som indikator på näringen. altså bara ha en stängel och klippa resten.
              Den ger ju direkta utslag om den växer ett par cm per dygn.

              Tar ca och mg slut på en månad när man har gh 14 och bara lite växter?

              Urban

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Kan växter gå i dvala?
                Ja men inte L. sessiliflora. Lotus och Aponogeton brukar anses gå i dvala.

                Tar ca och mg slut på en månad när man har gh 14 och bara lite växter?
                Nope.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #9
                  Hej!

                  ok!
                  om det räcker med ca och mg från mitt hårda brunnsvatten så är det till att göra en riktig reset.

                  kalibrera controllern, vattenbyte+rejäl fulldospuls av npk+fe, och fungistop.

                  Min micro+ är över ett år gammal. kan den gå ut? den är förvarad i en gardrob.

                  Urban

                  Kommentar

                  • Danei
                    • September 2004
                    • 555

                    #10
                    Torrvikten är inte samma som mängden närings ämnen. Största delen av torrvikten är kol. Den tillsätter du inte som pulver. Visserligen kommer endel kol in via fiskmaten. Men utbytet med atmosvären gör att det inte går att räkna på. Askmassan kanske skulle funka. Men jag är skeptisk.

                    Kommentar

                    • urbanandersson
                      • January 2003
                      • 965

                      #11
                      Hej!

                      Ursprungligen postat av Danei
                      Torrvikten är inte samma som mängden närings ämnen. Största delen av torrvikten är kol. Den tillsätter du inte som pulver. Visserligen kommer endel kol in via fiskmaten. Men utbytet med atmosvären gör att det inte går att räkna på. Askmassan kanske skulle funka. Men jag är skeptisk.
                      Jag funderade också i dom banorna, men sen kom defdac med infon:
                      Potamogeton pectinatus innehåller runt 1.2% N om jag inte läser tabellen fel:
                      We provide science about the natural hazards that threaten lives and livelihoods; the water, energy, minerals, and other natural resources we rely on; the health of our ecosystems and environment; and the impacts of climate and land-use change. Our scientists develop new methods and tools to supply timely, relevant, and useful information about the Earth and its processes.

                      Och då var det lite mer rimligt att räkna på.

                      Jag vill bara ha ett riktvärde på om man har ett kar med liten tillväxt och få växter (som jag) så ska man kanske vara försiktig med hur man häller i.
                      Kno3 är ju det mest kritiska för fiskarna tror jag.
                      då ska man kanske inte hälla i mer än vid varje vattenbyte även om det blir en gång i månaden.

                      Urban

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av Danei
                        Torrvikten är inte samma som mängden närings ämnen. Största delen av torrvikten är kol. Den tillsätter du inte som pulver.
                        Du har så rätt så! :-) Missade att nämna CO2 ovan... Det gör ju inte metoden (i första inlägget) lättare direkt. ;-)
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • Danei
                          • September 2004
                          • 555

                          #13
                          Då läste jag tråden för fort. Är det 1,2% av torrvikten?

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Jao, tror man bränner växten och analyserar de mineraler som finns kvar i askan. Som du ser så består den av 35-39% kol.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • urbanandersson
                              • January 2003
                              • 965

                              #15
                              Hej!

                              Ursprungligen postat av Danei
                              Då läste jag tråden för fort. Är det 1,2% av torrvikten?
                              Ingen aning. men nån som har bra tillväxt kan kanske svara. det är ju ganska stor skillnad på tort och vått.
                              Hur mycket klipper ni på en fulldospuls?

                              Urban

                              Kommentar

                              Arbetssätt...