Krukväxtgödning i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amazonaz
    • June 2005
    • 47

    Krukväxtgödning i akvariet

    Är det en bra idé? Har ni provat? Krukväxtgödning innehåller väl nästan samma ämnen som akvariegödning. Jag har aldrig haft algproblem så jag törs prova. Kommer växterna att må bra utav krukväxtgödning
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Det skulle jag nog avråda dig ifrån, om du inte haft alger så skulle du nog få igång en fin odling..
    De som är felet med krukväxtnäring är att de innehåller stora mängde ammonium som triggar algerna att växa något enormt.
    En vanlig algexplotion i karet kan orsakas av att du fått lite svajj på ammoniunm nivåerna så tänk då vad som skulle hända om du hällde i ammonium...

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kan bara instämma i de NiXoN skriver.

      pmdd är bättre och billigt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • danturion
        • October 2004
        • 329

        #4
        Ursprungligen postat av Amazonaz
        Är det en bra idé? Har ni provat? Krukväxtgödning innehåller väl nästan samma ämnen som akvariegödning. Jag har aldrig haft algproblem så jag törs prova. Kommer växterna att må bra utav krukväxtgödning
        Gör inte det som sagt. En gång i tiden tog jag husets Blå Korn Blomgödning och hällde i tänkte precis som du med ödestigert resultat.
        Fick det då förklarat för mig att kvävet man tillsätter till akvarier skall vara i Nitratform och inte i Ammoniumform vilket som sagt älskas av vissa små gröna alger.
        Skaffa dig en påse KNO3 istället så blir det rätt. Och det övriga förstås som behövs till PMDD.

        Kommentar

        • brummel
          • May 2004
          • 73

          #5
          Varför inte tänka tvärtom?
          Jag använder akvarievattnet som krukväxtgödning, särskilt bra är det grisiga vattnet efter tvätt av filter. Jag har också prövat att sätta ner skott av vanliga krukväxter i ett akvarium som står nedanför ett fönster. det växer otroligt bra. En tomatplanta växer sedan ett och ett halvt år så, en gullranka fick blad nästan i storlek som en A4-sida. Det finns ju också vanliga akvarieväxter som kan bilda övervattensblad. Det blir en form av biologisk rening eftersom växterna suger åt sig näringen som bildas av fiskarnas avföring.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Odla i kretslopp http://www.itv.se/rainbow/svenska/f94.htm
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • brummel
              • May 2004
              • 73

              #7
              Hej Kramfors!

              Ursprungligen postat av Kramfors
              Jag läste din länk, bra skrivet. Läste en liknannde beskrivning för några år sedan och erinrade mig då hur jag på sextiotalet hade haft akvarieväxter som letade sig ut ur akvariet och då bildade helt annorlunda blad. Tänkte att det vore kul med ett försök i likhet med det som beskrivs i länken ovan, men hade inte ork att satsa så ambitiöst, utan prövade med att bara sticka ner några skott i det utrymme som fanns där sladdar och vattenslangar går ner i ett kar som står under ett fönster. Och det har alltså växt fantastiskt bra. Mest imponerande är gullrankan, men jag är ganska nöjd även med att ha samma tomatplanta igång sedan förra sommaren, då jag tog en kvist från en F1-hybrid i växthuset. Det blir inte lika stora tomater som i växthuset, men jag skördade den sista i december. Ljusbristen är anledning till att just tomaten går dåligt under vintern men den överlever.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Här är en lite hydrokulturinriktad lyxvariant: http://www.greenfortune.com/
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • jower
                  • December 2002
                  • 472

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Här är en lite hydrokulturinriktad lyxvariant: http://www.greenfortune.com/
                  finns att beskåda på designtorget i gbg...

                  /Johan
                  /Johan

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Ursprungligen postat av Amazonaz
                    Är det en bra idé? Har ni provat? Krukväxtgödning innehåller väl nästan samma ämnen som akvariegödning. Jag har aldrig haft algproblem så jag törs prova. Kommer växterna att må bra utav krukväxtgödning
                    Nej det är nog ingen bra idé, men jag har provat ändå. Om man inte har några fiskar och en massa snäckor som betar påväxt funkar det att göda växterna med krukväxtnäring. Fast man måste ha en fruktansvärd massa växtmassa i vattnet. Det ser sådär lagom roligt ut.

                    Kommentar

                    • Isuxs
                      • December 2005
                      • 796

                      #11
                      Bara slinka in med att om ni vill ha stora fönster blommor så lägg ett lager på cirka 1,5cm med kaffesump sen vattna som vanligt ta bort sumpet efter 2 veckor och fyll på med nytt.. Funkar skit bra på yvigablommor "växter" t.ex. ormbunke.. Min blev så stor att den fick ha ett eget hörn i lägenheten =) snyggt med en blå spottlight bakom.. Ha det!!!
                      360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                      180L Ghost / Black skalar
                      60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av NiXoN
                        De som är felet med krukväxtnäring är att de innehåller stora mängde ammonium som triggar algerna att växa något enormt.
                        Ammonium är även dödligt giftigt för fiskarna!!!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • NE
                          • January 2004
                          • 1549

                          #13
                          Ammonium är inte så giftigt men ammoniak, vilket man har är knutet till pH-värdet, man brukar sätta pH7 som brytgräns, under ammonium över ammoniak.

                          Det är därför det kan bli väldigt farligt att byta vatten om man har "mycket" ammonium, när kranvattnets ph höjer akvariets över 7 så ombildas ammoniumet till mycket giftigt ammoniak.

                          Hittade en länk:
                          Senast redigerad av NE; 20 January 2006, 19:35.
                          /Niklas

                          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #14
                            Det är därför det kan bli väldigt farligt att byta vatten om man har "mycket" ammonium, när kranvattnets ph höjer akvariets över 7 så ombildas ammoniumet till mycket giftigt ammoniak.
                            Japp. Allt beror på hur mycket ammonium man tillsätter/som bildas kontra det biologiska filter man har som bryter ner detsamma:

                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av NE
                              Ammonium är inte så giftigt men ammoniak, vilket man har är knutet till pH-värdet, man brukar sätta pH7 som brytgräns, under ammonium över ammoniak.

                              Det är därför det kan bli väldigt farligt att byta vatten om man har "mycket" ammonium, när kranvattnets ph höjer akvariets över 7 så ombildas ammoniumet till mycket giftigt ammoniak.
                              Det stämmer. Men även ammonium är giftigt.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...