Fula växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Fula växter

    Har fortfarande problem med växterna i mitt 540l kar. Kan inte riktigt begripa vad det är för något. Det växer bra (enligt mina mått iaf) men de ser inte särskilt fina ut. Misstänker att det är brist på något, men vad? Järn?
    Jag har jordbotten och göder med pmdd (jordbotten har inte kommit "igång" ännu).
    Doseringen brukar vara 2 tsk Kno3, 0,75 krm KH2PO4 och 1 krm NutriSi och jag byter runt 50% vatten i veckan samt slammsuger löst skit. Har testat att öka till 3/1/2 men det har inte blivigt något bättre tycker jag.
    Karet är 150x60x60 fast med bakgrunden försvinner 1-3dm (avg 1,5 skulle jag tro). Belysningen är 4x Philips Aquarelle 36W. Rampen är gjord så att rören hamnar framför bakgrunden och den är lackerad vit innuti. Tror inte det är ljuset det är fel på.
    Co2 vore väl kanske inte fel, men det har jag inte haft råd med.
    Någon som kan ha en idé om vad som är fel? Bifogar lite bilder på växterna.
    Bifogade filer
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    dom ser aljiga ut jag hade växter och samma problem som du värkar ha men jag köpte någta anisistrus och efter 1 månad var det fula på växterna borta
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Jo, fast algerna är ju en symptom på något. Med algätare så bekämpar man symptomen och inte problemet. Det syns lite på anubian att siamesterna är där och käkar tofsar också. Ancistrus har jag 3 st i karet, men de är inte på växterna såvitt jag sett.

      Kan tillägga att karet startades i början av november, så det är hyffsat nystartat.
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Varför byter du så mycket vatten? Måste du det på grund av alla fiskarna? Kranvatten är väldigt näringsfattigt för växterna.

        Kommentar

        • y0da
          • August 2005
          • 1697

          #5
          För tillfället är det ju mer en estimative index burk än en walstad burk. Dessutom har jag diskus i karet. Därför kör jag 50% i veckan, kanske kan gå ner till 40%, men mycket mindre än så tror jag inte är speciellt bra, iaf inte för fiskarna.
          http://www.y0da.se

          540L SA

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Eller har jag fel? Rätta mig gärna i så fall
            Färre (eller mindre) vattenbyten vore inte så negativt för min egen del
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Det ser ungefär ut som det borde i en low-techare som får frekventa vattenbyten (vanligt sällskapsakvarium), kanske något aningens för mycket alger.

              Slöväxare som Anubias kommer du märka är omöjlig att få algfri i direkt ljus. Dom bör planteras i skuggan av andra växter som undervegetation under t ex Javaormbunkar så dom bara får indirekt ljus.

              Att kombinera Estimative index med Walstad kommer fungera dåligt eftersom du aldrig kommer få in växterna i bikarbonatsupptag. Det tar ca 1-2 veckor för växterna att bilda bikarbonatsenzymer och dessa slänger växterna bort vid varje vattenbyte när dom får bra tillgång till CO2 under några korta timmar efter vattenbytet.

              Antingen kör du Walstad med så få vattenbyten som möjligt eller Estimative index med CO2.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Linnet_90
                • March 2003
                • 126

                #8
                Jag har en likadan som du har överst. Den växte inte alls på ca ett halvår och nu verkar den ha fått nån konstig sjukdom för den växer massor och har blivigt jättefin. Jag har aldrig haft gödning. Kanske är det bara o vänta och se...?
                Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Det ser ungefär ut som det borde i en low-techare som får frekventa vattenbyten (vanligt sällskapsakvarium), kanske något aningens för mycket alger.

                  Slöväxare som Anubias kommer du märka är omöjlig att få algfri i direkt ljus. Dom bör planteras i skuggan av andra växter som undervegetation under t ex Javaormbunkar så dom bara får indirekt ljus.

                  Att kombinera Estimative index med Walstad kommer fungera dåligt eftersom du aldrig kommer få in växterna i bikarbonatsupptag. Det tar ca 1-2 veckor för växterna att bilda bikarbonatsenzymer och dessa slänger växterna bort vid varje vattenbyte när dom får bra tillgång till CO2 under några korta timmar efter vattenbytet.

                  Antingen kör du Walstad med så få vattenbyten som möjligt eller Estimative index med CO2.
                  Okay.. låter ju bra att det ser ut som det borde då åtminstone
                  Anledningen till att jag kör estimative index just nu är främst för att du sa så tidigare . Att jag skulle köra pmdd ett "tag" eftersom jag inte startade jordbotten innan. Men nu har ju karet varit igång ett "tag", så då kanske man kan skippa pmdd gödningen nu då? Eftersom växterna inte har blivigt särskilt fina så har jag inte vågat sluta tidigare, anade aldrig att det var pga estimative+walstad som de inte blev fina.

                  Hänger inte riktigt med hur du menar med bikarbonatenzymerna. Det tar 1-2 veckor för växterna att bilda dem, och de slänger dem helt vid ett vattenbyte? Dvs om man kör vattenbyte varje vecka så är det rätt kört?
                  Jag gjorde först iordning karet och sen snöade jag in på diskus. Var kanske inte den bästa kombinationen då alltså
                  Hur rekommenderar du att man ska göra? Små täta vattenbyten, eller färre men större? Om växterna "släpper" bikarbonatenzymerna vid vattenbyte så borde färre men större vattenbyten vara bäst förmodar jag. Om nu inte de stora (pratar f.ö. om runt 50%) vattenbyterna slänger ut massa näring ur karet? Eller reagerar inte växterna så kraftigt om jag kör mindre byten?
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Men nu har ju karet varit igång ett "tag", så då kanske man kan skippa pmdd gödningen nu då?
                    Framförallt kan du börja skippa vattenbytena och bara dosera en fulldospuls när du märker att vissa växter blir blekare.

                    Dvs om man kör vattenbyte varje vecka så är det rätt kört?
                    Nej det är inte kört i den meningen att växterna totaldör. Men du kommer inte få den fjutt på växterna som om du antingen skippar vattenbyten (bara gör vattenbyte iom att du rotar upp och bökar i akvariet) vilket är rekommenderat i Walstadburkar med jordbotten eller om du går hela vägen och kör Estimative index med CO2.

                    Jag gjorde först iordning karet och sen snöade jag in på diskus. Var kanske inte den bästa kombinationen då alltså
                    Hmm.. Det beror lite på. Jag förstår hur du menar: Att det inte är bra att göra många vattenbyten står i direkt motsats till de rekommendetationer dessa firrar har på sig.
                    Å andra sidan brukar det rekommenderas ganska mycket fisk och mycket matning till dom här burkarna för att tillgodose alla växters näringsbehov.

                    Jag har inte sett kombinationen Discus/Walstad-lowtech så jag vågar inte rekommendera något, men jag sökte lite på Aquabotanics forum där Diana Walstad själv svarar på frågor, och frågan om Discus kontra minimala vattenbyten har kommit upp och det verkar faktiskt inte som någon fara:


                    Hur rekommenderar du att man ska göra?
                    Jag kan inte rekommdendera något eftersom jag har respekt för Discusburkar. Men det verkar som Walstad i tråden ovan menar att det inte ska vara någon fara eftersom växterna kommer hålla kontroll på ammonium,nitrater och fosfater.

                    magicmani i tråden ovan verkar köra vanligt Walstad-low-tech utan vattenbyten och med Discus, och hans spekulation verkar mycke vettig: De extremt högfrekventa vattenbytena är kritiskt i helt sterila burkar.

                    Men återigen. Om ingen annan har erfarenhet av få vattenbyten i välplanterade low-techs med Discus så verkar du få vara den som bevisar om det funkar.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • y0da
                      • August 2005
                      • 1697

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Hmm.. Det beror lite på. Jag förstår hur du menar: Att det inte är bra att göra många vattenbyten står i direkt motsats till de rekommendetationer dessa firrar har på sig.
                      Å andra sidan brukar det rekommenderas ganska mycket fisk och mycket matning till dom här burkarna för att tillgodose alla växters näringsbehov.

                      Jag har inte sett kombinationen Discus/Walstad-lowtech så jag vågar inte rekommendera något, men jag sökte lite på Aquabotanics forum där Diana Walstad själv svarar på frågor, och frågan om Discus kontra minimala vattenbyten har kommit upp och det verkar faktiskt inte som någon fara:
                      Det låter ju rätt logiskt som de skrev där. Ett "rent" kar borde ju vara väldigt ohälsosamt jämfört med ett välplanterat växtkar. Dock tror jag att det är just bakterierna som diskus inte gillar(/tål?)? I deras naturliga miljö är det surt vatten och inte mycket bakterier. I ett välplanterat växtkar med mycket bakterier kan man säkert få en rätt bra kedja och därmed behöver man minimala vattenbyten. Men hur det är för diskus är ju en annan sak. Men som det skrev i den tråden så skulle det ju inte vara några problem, själv har jag (ännu ) inte någon större erfarenhet av verken lowtech/high-tech eller diskus.

                      Jag kan inte rekommdendera något eftersom jag har respekt för Discusburkar. Men det verkar som Walstad i tråden ovan menar att det inte ska vara någon fara eftersom växterna kommer hålla kontroll på ammonium,nitrater och fosfater.

                      magicmani i tråden ovan verkar köra vanligt Walstad-low-tech utan vattenbyten och med Discus, och hans spekulation verkar mycke vettig: De extremt högfrekventa vattenbytena är kritiskt i helt sterila burkar.

                      Men återigen. Om ingen annan har erfarenhet av få vattenbyten i välplanterade low-techs med Discus så verkar du få vara den som bevisar om det funkar.
                      Hoppas jag inte blir den som bevisar att det inte funkar då bara . Diskusarna är ju väldigt känsliga, men samtidigt är det ju relativt lätt att se hur de mår. Får börja labba lite med färre vattenbyten och hålla ett antal extra ögon på diskusarna. Först och främst ska jag se till att pytsa i lite fler växter i burken bara. Just nu är det relativt fattigt tycker jag, lyckas inte hitta så många fina växter häromkring. Det får bli en nätbeställning när plånboken godkänner det.

                      Hur kommer det sig egentligen att växterna har blivigt så fula då? Tidigare körde jag ett 136l kar med blästersand och gödde med pmdd. Det växte väl ungefär lika snabbt i det karet, men där blev växterna väldigt fina. Kanske några små "hål" på vissa blad, men annars var allt grönt och fint.
                      I detta karet kör jag ju exakt likadant som tidigare, med skillnaden att här är det en jordbotten och rådasand 2-3mm. Om det tar 1-2 veckor för växterna att bilda bikarbonatenzymer så tycker jag inte att jordbotten skulle spela någon större roll i detta karet? Åtminstone inte när jag gör 50% vattenbyte varje vecka.
                      http://www.y0da.se

                      540L SA

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        I deras naturliga miljö är det surt vatten och inte mycket bakterier
                        Det är ju en bra iaktagelse. Isåfall kanske low-techs bör bli aningens mer high-tech med ett UV-filter om man ska köra Discus i dom.

                        Hur kommer det sig egentligen att växterna har blivigt så fula då?
                        Förmodligen har du för lite växter änsålänge och Anubias brukar inte bli roliga när dom är i rampljuset. Echinodorusen ser ut att ha prickalger = för lite PO4, Ormbunken och de nästföljande ser ut att lida generellt av makrobrist, den sista lilla växten skvallrar dock om att nytillväxten verkar hyffsat fin.

                        det tar 1-2 veckor för växterna att bilda bikarbonatenzymer så tycker jag inte att jordbotten skulle spela någon större roll i detta karet? Åtminstone inte när jag gör 50% vattenbyte varje vecka.
                        Det stämmer. Estimative index och Low-tech rimmar väldigt dåligt med varandra. Det är två ytterligheter på skötselskalan.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Slöväxare som Anubias kommer du märka är omöjlig att få algfri i direkt ljus. Dom bör planteras i skuggan av andra växter som undervegetation under t ex Javaormbunkar så dom bara får indirekt ljus.
                          Helt Fel... Anubias skiljer sig inte från andra växter. De trivs med andra ord att sitta rakt under lampan och inte i skuggan.

                          Mina Anubias Barteri som sitter på en rot ca 15-20 cm under ytan direkt under en 250-Watts Metallhalogen har ingen tendens att få alger på sig så länge akvariet mår bra. (De anubias jag har mest problem med är de som trängs mot akvariets ruta, där blir det lätt tofsalger).

                          Peter / 980 liter fyllt med Anubias!
                          Senast redigerad av petnym; 18 January 2006, 07:55.
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Ok, jag har dock inte samma gudabenåda gröna fingrar som du har Peter, så jag klarar inte av det - och jag har ju hållt på ett tag 8)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Har för mig att du sa att man inte kunde ha Javaormbunkar närmast ljuset? Har du ändrat dig på det också? =)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...