Släng inte ut Cabomba i naturen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    Släng inte ut Cabomba i naturen!

    Släng inte ut Cabomba i naturen! I Ungern har Cabomba anpassat sig till att leva i kallt vatten och växer nu till och med under is. De har jätteproblem med kanaler och dammar som fylls av feta mattor med Cabomba så att de inte kan köra båt eller fiska. De naturliga djuren och växterna mår inte heller bra av det.

    Det gäller förresten allt som kommer från akvariet att det inte ska ut i naturen. Man brukar säga att av 1000 främmande organismer som sprids i naturen kan 100 överleva med nöd och näppe, 10 reproducera sig och 1 bli ett allvarligt miljöproblem. Enda sättet att slippa problem som sedan akvarister får skulden för är att låta bli att släppa ut skiten.
  • Lucas_no1

    #2
    Jag har aldrig hört någon klaga på akvarister när det gäller miljösynpunkt.
    Har nästan aldrig hört ett ord om akvarister i media överhuvudtaget.
    Det jag kan minnas var guppy wm som det skrevs lite om i metro i sthlm inget annat.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Om just Cabomba kan riskera att bli ett miljöproblem i Sverige - det vet jag inte?Däremot kan jag bara instämma i uppmaningen att ALDRIG släppa ut något från ens akvarium i någon vattensamling. För även om chansen är mycket liten så finns den där.Det finns två anledningar till att man inte skall göra så och den viktigaste är självklart den påverkan det kan få på miljön. Den andra är att vissa skulle ta detta till intäkt för att införa betydligare restriktiva regler för akvariehobbyn. Det finns redan många på olika myndigheter som är extremt uppmärksamma på detta och får dessa minsta chans så kan det bli tufft för akvariehobbyn.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #4
        Krax: har du någon källa du kan hänvisa till? Intresserad!
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Tittar man på tex amerikanska akvariesiter så finner man att många växter är "ogräsklassade", tror tom att det är handelsförbud på snabbväxande arter som H.polysperma tex.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Sök på google efter aquarium och weed så kommer det upp en del om vad akvarister ställt till med.

            Akvarister brukar få skulden för de flesta introduktioner av främmande arter i sötvatten runt om världen även om det kanske inte alltid är sant. I efterhand är det svårt att avgöra var vad kommer ifrån.

            Cabomba är ett problem i Australien, västra USA, och nu också i sydöstra Europa. Vårt klimat är inte så väldigt annorlunda jämfört med vissa områden där den skapar problem.



            Jag kan bara hålla med det som Kjell Fohrman skriver. Det är bättre att förekomma myndigheterna genom att alla akvarister tar sitt ansvar än att drabbas av förbud och tråkigheter.

            Kommentar

            • Lucas_no1

              #7
              lustigt växt överlever på alla andra ställen förutom i akvarium! *s*

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Cabomba finns tydligen redan ute i naturen i Sverige läste jag i det senaste numret av svensk botanisk tidskrift (februari 2006). Liksom olika vattenpest-arter (Elodea). Vattenpest-arterna är helt omöjliga att skilja på utom för proffs, så släng aldrig ut vattenpest eller någon annan växt eller djur från akvariet!

                I artikeln stod det också att akvarister hade fått skulden för någon problemväxt i naturen men att det senare hade visat sig vara någon annan som spridit den.

                Kommentar

                • sussia
                  • January 2006
                  • 273

                  #9
                  jag har last nagonstans om akvariefisk som blivit utslappt i naturen nar de blivit forstora for sitt kar.. (usa tror jag att det var) kommer inte ihag nu var det var jag laste detta, men det ar ju heldumt!
                  Break on through to the other side.....

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #10
                    I florida tex är det ett riktigt stort problem med förvildade akvarefiskar, speciellt olika rovmalar och påfågelciklider...
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • Danei
                      • September 2004
                      • 555

                      #11
                      I medelhavet har de stora problme med en växt från akvarie som kväver allt i sin väg. Har ni lyckats missa det?

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Ursprungligen postat av Danei
                        I medelhavet har de stora problme med en växt från akvarie som kväver allt i sin väg. Har ni lyckats missa det?
                        På 1980-talet var den alla saltvattensakvaristers favorit...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • tetra 1
                          • July 2005
                          • 1225

                          #13
                          Men jag fattar inte om jag skulle slänga ut en växt typ cabomba så kan den ju inte börja växa i snön eller?Och i våra sjöar om det inte är någon is så är ju vattnet så kallt så inga växter kan leva där.Det är väl farligare att göra så på sommarn men bara farligt i vatten. Plus när det blir vinter igen så dör dom ju hur enkelt som helst. fast jag fattar att man inte ska göra det ändo.

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            och vad säger att växter dör bara för att det blir vinteR ?
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • qenzo
                              • February 2005
                              • 1747

                              #15
                              Jag skulle ALDRIG kasta mina cabomba...de växer ju utav själva f*n och är otroligt vackra som hela "skogar"!!
                              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...