Näringsomställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Näringsomställning

    Har växter som tidigare varit begränsade till näring via bottensustratet och ingen CO2 en omställningsperiod innan dom "fattar vinken" och tar upp näringen ur vattenet och kör CO2 istället för karbonater?

    Det gäller en Vallisneria som kommer från ett icke CO2 berikat men bottengött (någon depot gödning tro jag det hette) kar som inte tar sig speciellt. Och Vallisneria ska la inte vara så svår att få fart på tycker jag.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    CO2 börjar dom ta direkt däremot kan dom behöva ladda lite innan dom tar fart. Många sitter en-ett par veckor innan det blir full sprutt. Tror dom bygger upp lite näringsförråd och bygger enzymer.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Låter lite som mina misstankar. Det har kommit några nya blad, men som sagt lite bättre fart räknar jag ju med att det ska bli.
      Men omställningen till vattengödning/CO2 måste ju ändå var betydligt snabbare än att gå till bottengödning/karbonater (sen att det förstnämnda är mer lättillgängligt är ju en faktor naturligtvis)
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...