CO2, PMDD -> algkatastrof! ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    #31
    Ser mycket fint ut defdac.

    Kommer det ut några "stora" bubblor överhuvudtaget, eller är det enda som lämnar flaskan mikrobubblor?

    Hur tror du att mikrobubblorna bildas? Av impellern, pga högt tryck eller kanske pga den smala springan i flaskan? Och vad händer om du öser på bubbeltakten till typ 5-10 bubblor/ s?

    Har du provat att få fiskarna att "flåsa", dvs få väldigt hög CO2-halt i vattnet?

    Ja frågorna är många...
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Kommer det ut några "stora" bubblor överhuvudtaget, eller är det enda som lämnar flaskan mikrobubblor?
      Nope inga stora alls. Ser ut som konstant spray inne i flaskan. Jag är lite förvånad över det själv för alla andra reaktorkonstruktioner jag testat tidigare har producerat många stora bubblor och haft restgasuppbyggnad.

      Hur tror du att mikrobubblorna bildas? Av impellern, pga högt tryck eller kanske pga den smala springan i flaskan?
      .. eller pga flaskans utformning? Ingen aning. Jag lutar lite åt det högre trycket kanske får CO2-bubblorna som matas in att spendera aaaaaningens längre tid inne hos impellern.
      Men jag är även förvånad över att dom små bubblorna när dom väl är inne i flaskan inte väljer att slå ihop sig till större vilket kanske också har med trycket att göra.

      Har du provat att få fiskarna att "flåsa", dvs få väldigt hög CO2-halt i vattnet?
      Jag har inte mätt CO2-halten faktiskt. Jag är bara nöjd änsålänge att jag kan se små bubblor under och på alla blad samt betydligt fler bubbelband från växterna samt att jag får en visuell bekräftelse på att dom tar sig överallt.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #33
        Din reaktor verkar ju minst sagt lovande. Kan knappt vänta tills jag får hem mitt powerhead, så att jag kan bygga en egen reaktor. Din konstruktion verkar ju väldigt bra, så jag ska försöka mig på något liknande.

        Hur vet du förresten om det är CO2 eller O2 som sitter på bladen? Har lite svårt att skilja på det själv... Man får nästan gissa sig till, eller också får man se efter hur bubblorna transporteras från reaktorn.
        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Hur vet du förresten om det är CO2 eller O2 som sitter på bladen?
          Ingen aning, spelar ju egentligen inte så stor roll. Är det syre så bubblar dom *extremt* bra just nu och är det CO2 så har dom all CO2 dom behöver och lite till =)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • peber
            • May 2003
            • 141

            #35
            När vi ändå är inne på ämnet co2 och pmdd... Hoppas det är OK med en liten OT-fråga; jag har läst en del här på forumet och har bestämt mig för att testa med pmdd. Så jag har kollat på www.pmdd.se och även beställt en omgång. Jag har även läst att man byter 50% vatten i veckan... och då kommer min fråga: jag har sänkt pH:t från ungefär 7,8 i kranen ner till runt 6,8 i karet mha co2. Om jag nu byter 50% i veckan, kan skillnaden i pH mellan kranen och karet skapa problem?

            /P
            85 liters växtkar, lite grön om fingrarna...

            http://hav.just.nu/
            http://www.stortsett.se/

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              jag har sänkt pH:t från ungefär 7,8 i kranen ner till runt 6,8 i karet mha co2. Om jag nu byter 50% i veckan, kan skillnaden i pH mellan kranen och karet skapa problem?
              Nope. Snabba pH-fluktuationer finns det inga risker med. Tvärtom verkar firrarna gå igång på det.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • cactus
                • July 2005
                • 278

                #37
                Ursprungligen postat av defdac
                Ingen aning, spelar ju egentligen inte så stor roll. Är det syre så bubblar dom *extremt* bra just nu och är det CO2 så har dom all CO2 dom behöver och lite till =)
                Det har du iof. rätt i. Bubblor som bubblor, alla är bra!

                Angående toffsalgerna: Måste jag försöka rensa bort varenda liten bit toffsalg i hela akvariumet regelbundet, tills allt är borta. Eller räcker det att jag får balans i karet, så att de försvinner av sig själv?
                Akvarium:

                310 liter
                3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                PMDD
                CO2 med kontroller
                Ytterfilter 1050l/h

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #38
                  Angående toffsalgerna: Måste jag försöka rensa bort varenda liten bit toffsalg i hela akvariumet regelbundet, tills allt är borta. Eller räcker det att jag får balans i karet, så att de försvinner av sig själv?
                  Ja tyvärr. Det är hårdhandskarna som gäller, men ett gäng halvsvultna Siamesiska algätare kan hjälpa dig med det.

                  Jag är ganska pragmatisk när det gäller toffsalger. Dom som sätter sig på rutor och inredning kan jag ganska enkelt skrubba bort med den grova sidan av en disksvamp (ICA:s gul-vita svampar, inte dom repande gul-gröna). Dom som sätter sig på silikonfogarna får vara kvar, ibland tar jag dock en begagnad ögonbrynsnoppningspincett om dom retar mig för mycket.

                  Låter som mycket jobb, men det går snabbt och medans jag bökar omkring med det så blir det automatfluff av växterna och all mulm virvlar upp vilket det efterföljande vattenbytet sveper bort tillsammans med bortskrubbade alger.

                  De toffsalger som sitter på växter trimmas ändå bort förr eller senare, undantaget slöväxare som Anubias som man antingen får doppa i väteperoxidbad, eller köra en stund emersed.

                  Inga alger försvinner av sig själv, däremot kan det ta lång tid innan dom kommer tillbaks om man har bra förhållanden i akvariet.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • cactus
                    • July 2005
                    • 278

                    #39
                    Okej.

                    Jag försöker skrubba och klippa bort så mycket jag bara kan. Igår och idag har jag rensat ordentligt med vattenbyte efteråt.

                    Jag har nu även planterat alla mina anubias i krukor resp. "terarium /växthus". Om det lyckas så bör alla toffsalger på bladen dö, men hur är det med dem som sitter på rötterna? Och vad händer egentligen om man doppar dem i väteperoxid?

                    Emersed? På land eller ?

                    Oavsett hur mycke tman skrubbar så måste det ju ALLTID finnas någon liiten alg kvar nånstans. Så i praktiken borde det vara omöjligt att få bort allting på det viset. Så kommer jag någonsin bli av med dem egentligen? Är det enda sättet att sterilisera hela karet eller något?

                    Alla som INTE har toffsalger då. Har de egentligen också toffsalger, men i mycket små mängder som inte syns?
                    Akvarium:

                    310 liter
                    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                    PMDD
                    CO2 med kontroller
                    Ytterfilter 1050l/h

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #40
                      Ursprungligen postat av cactus
                      Så i praktiken borde det vara omöjligt att få bort allting på det viset. Så kommer jag någonsin bli av med dem egentligen? Är det enda sättet att sterilisera hela karet eller något?
                      sterilisera duger inte då alger kan komma med kranvattnet, ja kranvattnet är inte överhuvudtaget så rent som du tror.
                      sen kan det säkerligen komma via luft också men även genom nya fiskar.

                      Alla som INTE har toffsalger då. Har de egentligen också toffsalger, men i mycket små mängder som inte syns?
                      har haft problem med toffsar men dom har numera dragit sej tillbaka och är snudd på osynliga men vet man var man ska titta ser man dom
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        Även om du kör hela akvariet+utrustning i en autoklav så kan du vara säker på att firrarna skiter ut en toffsalgsspor =) Så det går aldrig att sterilisera sig bort från alger.

                        Men med en stabil och bra miljö så växer dom inte och med några hungriga kritter som hjälper dig att hålla rent + glada växter så kommer det med tiden bli renare från alger.

                        Emersed? På land eller ?
                        Ja i växthus som du gjort. Håller sig bladen fuktiga kommer algerna fortsätta leva har jag märkt.

                        Alla som INTE har toffsalger då. Har de egentligen också toffsalger, men i mycket små mängder som inte syns?
                        Exakt. Det finns med hög sannolikhet alltid alla former av algsporer i alla akvarier efter att man köpt lite fisk och låtit det stå ett tag. Vissa algsporer sprids via luften (t ex Cyanobakterier).
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #42
                          Defdac, försvinner även grönalger från anubias om man kör dom emersed ?
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • cactus
                            • July 2005
                            • 278

                            #43
                            Okej. Det är väl bara att skrubba, samtidigt som jag håller alla nivåer stabila, så löser det sig förhoppningsvis.

                            Om anubias blad inte får vara fuktiga, så är det kanske bättre att ha dem i vanliga krukor i ett fönster? Om de tål det...

                            En annan sak:

                            Då mina vallsneria angripits av toffsalger har jag klippt av bladen en bit nedan om angreppet. Det har dock visat sig att i 95% av fallen, så växer dessa avklippta blad inte vidare, utan angrips istället rejält av mer toffsalger. Gör jag fel i att klippa av bladen eller? Kanske ska ta dem enda nere vid roten?
                            Akvarium:

                            310 liter
                            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                            PMDD
                            CO2 med kontroller
                            Ytterfilter 1050l/h

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #44
                              försvinner även grönalger från anubias om man kör dom emersed ?
                              Japp dom blir väldigt blanka och fina.

                              Toffsalger kan ta ett tag att dö och blir tillslut som ljusbrun jord som är ganska enkelt att gnugga bort.

                              Om anubias blad inte får vara fuktiga, så är det kanske bättre att ha dem i vanliga krukor i ett fönster? Om de tål det...
                              Ja det är ju det där sista. Jag vågade inte chansa, därav burk med gladpack över.

                              Då mina vallsneria angripits av toffsalger har jag klippt av bladen en bit nedan om angreppet. Det har dock visat sig att i 95% av fallen, så växer dessa avklippta blad inte vidare, utan angrips istället rejält av mer toffsalger. Gör jag fel i att klippa av bladen eller? Kanske ska ta dem enda nere vid roten?
                              Så brukar jag också göra och jag håller med om iaktagelsen - det är väl ofta så att ett blad som börjar bli algangripet och resten av plantan är fin helt enkelt har gjort sitt, dvs det är dumsnålt att behålla en del av ett döende blad även om det är algfritt.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • cactus
                                • July 2005
                                • 278

                                #45
                                Efter att jag provat att ha en del anubias "instängda" och en del fria i krukor, har jag konstaterat att dessa INTE ska odlas fritt i kruka. Bladen blir mycket torra och sköra redan efter några timmar. De hade troligen dött om jag inte flyttat dem. Däremot verkar mina exemplar som är "instängda" i ett tomt akvarium trivas väldigt bra.
                                Akvarium:

                                310 liter
                                3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                                PMDD
                                CO2 med kontroller
                                Ytterfilter 1050l/h

                                Kommentar

                                Arbetssätt...