Börja om från början eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #16
    Menade inte dig Jag menade psandstr.
    Ahh, sorry.

    Vad lite mg du lägger i, jag slänger i ca 2-3 tsk varje gång
    Just Calsium-/Magnesiumnivåerna spekuleras det en del om. Det verkar som att för mycket Mg kan ge defekter på vissa växter t.ex. förvridnade blad vid en annars bra gödningsregim:

    Jag håller just på och utvärderar resultatet av minimal Mg-gödning så därav min nuvarande gödningsregim
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • psandstr
      • October 2005
      • 137

      #17
      Citat:
      Vad är det för utrustning du har och exakt hur och hur ofta göder du?

      Hej igen, ursäkta, jag har ej tillgång till internet på helgen.

      Utrustningen är: 375l (150*50*50), ytterfilter Eheim 2217, innerfilter fluval2+, CO2 utrustning dennerle samt. pH-controller, ljus 2*36W philips aquarelle (rampen är vitmålad på insidan).

      Gödning: De senaste 2 veckorna har jag kört med 30ml KNO3, 30ml TMG vid vattenbyte (inte 50% utan snarare 150%) därimellan har jag även städat ett par ggr och då bytt ca. 30-40l och tillsatt KNO3 & TMG för lite mer än den nya vattenvolymen.

      När jag studerade akvariet i helgen så upptäckte jag att det då och då kommer bubblor från botten? - Jag misstänker någon form av förruttnelse i botten!!

      Det växer inte dåligt i akvariet men algerna sätter sig på växterna ändå??

      Ju mer jag studerar mitt akvarium ju mer är jag inne på att starta om helt och hållet, jag skulle därför vara evigt tacksam för all hjälp jag kunde få med exakt hur man skall gå tillväga med allt från bottensubstrat till vilka växter man bör använda.

      MVH/ Per

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Det växer inte dåligt i akvariet men algerna sätter sig på växterna ändå??
        Nej men det växer garanterat inte bra heller. Något begränsar växterna om du får mycket alger på dom.
        Börjar du få prickalger på rutorna och på slöväxare så har du tagit fosfatbegränsningen för långt. Ser växter typ Javaormbunke helt blekgröna ut på alla blad så lider fortfarande akvariet av kvävebegränsning (Cyanoodlingsrisk).

        - Jag misstänker någon form av förruttnelse i botten!!
        Bottnen är ute ur hela ekvationen när du börjar köra Estimative index och perfekt CO2-halt via controller. Det kan även bubbla syre från rötter (friskhetstecken) och misstänker du föruttnelse så slamsuger du djupt hela bottnen stegvis, t ex 1/4-del av bottenytan varje vattenbyte.

        Du har ganska lite ljus vilket kommer öka behovet av CO2 markant för att få bra fjutt på det hela.

        Fulldospulsa och börja vrid ner controllorn stegvis tills det bubblar fint från alla snabbväxare. När du hittat din sweet-spot vad gäller pH-värde så kan du börja använda växterna för att avgöra när du ska dosera. När du märker markant avtagande bubbel så fulldospulsar du. Det kommer förmodligen röra sig om ungefär den mängd du kör i dagsläget, kanske lite mer.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • psandstr
          • October 2005
          • 137

          #19
          OK Defdac, tack för hjälpen men eftersom jag aldrig fått igång något "flyt" i akvariet så känns det på nåt vis enklare att göra om alltihop från ruta 1.

          Jag får då även en chans att få till "layouten" lite bättre, välja rätt växter mm.

          Vad jag skulle vilja ha er hjälp med är förutom växtval även lite inspiration vad gäller inredning.
          Då jag har dvärgciklider så gillar dom att ha mycket "bråte" och slippa se varann, alltså många små revirgränser.

          Har ni några tips om hur man gör detta på ett snyggt sätt??
          Någon hemsida kanske finns om hur andra har löst "planlösningen"?

          MVH/ Per

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #20
            Bottnen är ute ur hela ekvationen när du börjar köra Estimative index och perfekt CO2-halt via controller. Det kan även bubbla syre från rötter (friskhetstecken) och misstänker du föruttnelse så slamsuger du djupt hela bottnen stegvis, t ex 1/4-del av bottenytan varje vattenbyte.
            Jag är faktiskt lite inne på att bottnen kan vara en jobbig motståndare i bland.
            Vid ett par tillfällen (uppstarter) har jag haft grymma problem att få igång bra tillväxt och algfria växter. Det verkar som det följer en sekvens där det initialt produceras mycket mulm, för att övergå i tofsalger och slutligen i trevligare grönalger. Denna process verkar vara förödande för växter med betydande rotsystem. Mina Lotusplantor och lökväxter fullkomligt ruttnar sönder från rotsystemet och uppåt nu när jag är mitt uppe i en sådan fas - trots garanterad CO2, övrig gödning och bra med bubbel från övriga växter.
            Jag är övertygad om att *alla* hade trivts bra från första stund i en balja utan bottensediment med samma gödningsförhållande?!?
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Det här är spännande för det här har jag också sett, men jag tar det mer som att substratet gör mer nytta än vad EI-evangelister som jag själv vill erkänna.

              Det brukar ju sägas att substratet är viktigt för järntillgången, och mikro ser jag just nu att aldrig kunna dosera för mycket av. Numera kan jag slänga i flera kapsyler Seachem Iron och Seachem Flourish utan att få tillstymmelse till trådalger och numera får jag ofta mikrobrister. Förr räckte det med att jag andades på Seachem Iron-flaskan för att få trådalgsodling. Skillnaden mot tidigare är ett extremt väl slamsuget substrat utan lera efter flytten för något år sen (har inte fått ordning på burken förrens nu). Lera tror jag inte är den felande länken dock för jag har dödat en helig ko för några månader sedan och kört ner några lerkulor här och var utan förbättring, däremot lutar jag åt att ett inkört substrat har bättre järnreduktion.

              Vet inte om det var mikrobrist du visade för ett tag sen när du märkte skillnad över en dag när du doserat mer.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #22
                Vet inte om det var mikrobrist du visade för ett tag sen när du märkte skillnad över en dag när du doserat mer.
                Tänker du på denna habrovink?:



                Från tråden:


                Jag tror inte ett smack på mikrobrister i nuläget utan snarare typ. syreslukande processer i substratet - trots bra växtbubbel ?!?
                Jag har doserat för 540 liter i min 220 liters-burk senaste veckorna och jag krämar på rejält med CO2. Snabbväxarna bubblar kanon (med moderat tillväxt) men ändå ruttnar vissa plantor från rötterna och upp.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • gladys
                  • March 2005
                  • 1962

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Nästa sak som Cyanos verkar gilla är all mulm (DOC-DissolvedOrganicCarbon) som gärna ligger och skräpar inne bland buskage och på växtblad.

                  Ser det ut som damm?? Jag har nåt liknande i mitt pyttekar.
                  Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Snabbväxarna bubblar kanon (med moderat tillväxt) men ändå ruttnar vissa plantor från rötterna och upp.
                    Det låter ju ganska misstänkt någon form av substrattrubbel ja hmm..

                    Ser det ut som damm?? Jag har nåt liknande i mitt pyttekar.
                    Ja det är en ganska bra liknelse i övrigt. Mulm = Akvariets damm =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...