Börja om från början eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • psandstr
    • October 2005
    • 137

    Börja om från början eller?

    Hej,

    Sedan ett par månader tillbaka så började jag tillföra PMDD och co2 till mitt 375l akvarium men problemen med alger har sedan dess snarare tilltagit än minskat och jag får allt större problem med cyano.

    Frågan är var felet ligger.

    Misstankarna lutar åt främst två saker: Ljuset som är 2*36W, för lite!?

    Botten substratet är kalkfritt grus som fanns kvar sedan ett diskusakvarium för ett par år sedan, det var då blandat med lera och torvgranulat och innan jag lade det i nya burken så sköljde jag det bara lite grann. Kan det vara föroreningar från botten jag nu ser effekten av (rester av oxhjärta, lera mm)?

    Nu börjar jag som sagt inrikta mig på att starta om hela kalaset från början igen och skulle vilja ha era tips om hur man bör går tillväga för att slippa få algeländet igen.

    MVH/ Per
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    har du mycket cyano kan du köra en mörkläggning under 3 dagar.
    annars kan du försöka vifta loss det som finns och samtidigt suga ut det i samband med vattenbyte sen göder du extra med kno3 som stoppar uppkomsten av cyano.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • psandstr
      • October 2005
      • 137

      #3
      Tack for ditt svar,
      Morklaggning tar ju bara bort cyanon tillfalligt, om jag inte far bort orsaken till dem sa kommer de tillbaka.

      Jag har anvant endast kno3 och tmg de 3 senaste veckorna men cyanon har anda bara okat.

      Sedan ar ju cyanon bara en del av problemet, jag har ju aven en stor tillvaxt pa alla andra tankbara och otankbara alger.

      Min misstanke om for lite ljus? Kan det inte vara sa att vaxterna inte klarar att ta upp naringen tillrackligt fort sa den istallet blir till algerna?

      (ursakta mitt "osvenska" tangentbord)

      MVH/ Per

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av psandstr
        Tack for ditt svar,
        Morklaggning tar ju bara bort cyanon tillfalligt, om jag inte far bort orsaken till dem sa kommer de tillbaka.
        mer kno3 så får du bort orsaken.
        slamsuger du botten ?


        Sedan ar ju cyanon bara en del av problemet, jag har ju aven en stor tillvaxt pa alla andra tankbara och otankbara alger.
        instabilitet ger alger.
        se över din gödningsregim då den kan va för liten.

        Min misstanke om for lite ljus? Kan det inte vara sa att vaxterna inte klarar att ta upp naringen tillrackligt fort sa den istallet blir till algerna?
        va har du för ljus och hur mycket ?
        hur länge har du tänt ?
        är tiden ljuset är på ojämnt ?

        ska försöka köra allt så jämnt som möjligt då slipper du alger och max 12 timmar ljus per dygn.
        svagt ljus kan ALDRIG ersättas med mer tid.

        MVH/ Per
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • psandstr
          • October 2005
          • 137

          #5
          Jag slamsuger endast latt nar jag byter vatten och da tar jag aven bort sa mycket cyano jag kan hitta, igar kvall rensade jag ordentligt och bytte sakert "150%"av vattnet da jag forsokte att spola bort och suga bort all skit.

          Men under tiden jag hol pa sa kom det hela tiden nya flackar.

          Jag har aven forsokt att goda med en halv dos mitt i veckan.

          Ljuset jag har ar 2 philips aquarelle 36w styrt med timer 12h/dygn.

          MVH/ Per

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Cyanoslem är jobbigt och jag känner igen mig alltför väl.

            Jag tyckte det var klokt att skippa KH2PO4 och enbart göda med TMG+KNO3, det brukar ge en viss effekt på tillväxttakten som minskar. Då har du börjat den långa vägen mot fosfatbegränsning som kan ta några veckor beroende på hur hungriga växter du har. Du bör se en avmattning inom en/ett par veckor från det att du slutar med KH2PO4.

            Nästa sak som Cyanos verkar gilla är all mulm (DOC-DissolvedOrganicCarbon) som gärna ligger och skräpar inne bland buskage och på växtblad. Jag har börjat med ett nytt trick mot det eftersom jag lessnade på att skaka loss allt med händerna. Jag tömmer halva akvariet och dushar sedan hela akvarietmed högt tryck med tummen för utblåset på påfyllningsslangen. Ibland kan man även gå ner under vattenytan så allt virvlar upp rejält. Det brukar ta ner DOC-nivåerna väldigt bra. I det här läget brukar det vara helt okej att även slamsuga ganska noggrannt, det har byggts upp för mycket godis överallt.

            Upprepa ett par dagar i rad efter behov, och dosera alltid en fulldospuls TMG+KNO3 efteråt.

            Efter en sådan manöver har du tagit bort två av de största bovarna vad gäller Cyanoodling (DOC:en och dåligt kväve:fosfor-förhållande), så då brukar tillväxttakten avmattas en hel del och en mörkläggning vara nådastöten.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • psandstr
              • October 2005
              • 137

              #7
              OK,
              Du tycker inte jag har för dåligt ljus då?
              Jag undrar också vad som är orsaken till alla andra alger?

              MVH/ Per

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Om det någonsin växt hyffsat med det ljuset så kan det inte vara orsaken.

                Som tidigare sagts så verkar du ha någon form av ammoniuminstabilitet om många olika alger börjar dyka upp. Det kan komma av att växterna stannat i växten av någon anledning eller att den biologiska filtreringen gett upp.

                Om det blir olika typer av alger (exklusive Cyano) på växtblad så har dom börjat strejka av någon anledning och isåfall borde du noggrannt kunna iakta hur dom ser ut (gamla blad vs ny blad, ev. missfärgning, blekhet osv) för att få reda på vad dom vill ha.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Som tidigare sagts så verkar du ha någon form av ammoniuminstabilitet om många olika alger börjar dyka upp. Det kan komma av att växterna stannat i växten av någon anledning eller att den biologiska filtreringen gett upp.

                  Om det blir olika typer av alger (exklusive Cyano) på växtblad så har dom börjat strejka av någon anledning och isåfall borde du noggrannt kunna iakta hur dom ser ut (gamla blad vs ny blad, ev. missfärgning, blekhet osv) för att få reda på vad dom vill ha.
                  Tänkte bara flika in en personlig iaktagelse/uppfattning.
                  I vissa fall tycker jag att man kan hamna i ett slags moment 22:
                  Man får ett algpåslag på växternas blad vilket hindrar fotosyntesen markant. Detta hindrar (snabbväxande) växterna från att växa och återställa balansen/stabiliteten i karet. Algerna fortsätter att blomma växterna kämpar i ännu hårdare motvind etc. etc. - TROTS att man har garanterat bra gödningsnivåer i vattenkolumnen.

                  Jag är mitt uppe i en sådan fas där jag kan ta gift på att jag har garanterad CO2 och övrig gödning för bra tillväxt. På grund av en omstart fick jag mängder av "grumsalger" som hindrade fotosyntesen. Det bubblade dåligt och tillväxten var nästan noll. Efter "dammsugning" och "fluffning" av gumsalger på växterna tre kvällar i rad kom bubblet igång, tillväxten ökade och algerna minskade. Gödningsregimen var oförändrad.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Kan inte annat än hålla med. Speciellt det här:
                    "Efter "dammsugning" och "fluffning" av gumsalger på växterna tre kvällar i rad kom bubblet igång".

                    En slags hjärtlungräddning när det vägrar börja bubbla trots att alla nivåer är bra. Vet inte om allt går ner sig så mycket att det blir mer DOC som snor mer syre än vad växterna klarar att producera.

                    Mikrobubblor verkar dock ganska effektivt att få igång bubbel i det läget också, men det är ju absolut inte för alla. Knappt för mig heller =/
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Kan inte annat än hålla med. Speciellt det här:
                      "Efter "dammsugning" och "fluffning" av gumsalger på växterna tre kvällar i rad kom bubblet igång".
                      Gott!
                      I dessa lägen kan man väl även betona vikten av bra vattencirkulation som gör det svårare för algerna att hugga klorna i bladen. Det ska dock inte blandas ihop med kraftig ytcirkulation som är förödande för god tillväxt (CO2-nivå).
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #12
                        ...och vad som innebär "lagom" ytcirkulation hos mig kan man se t.ex. på denna film (Windows media 4.3 Mb) där vågskvalpet syns tydligt vid vänsterpanoreringen:

                        Har jag mer skvalp än detta får jag skruva upp CO2:n betydligt.

                        Edit:
                        ...eller i denna film (Windows media 10.4 Mb) vid pH 7,3:
                        Senast redigerad av BluesBoy; 13 January 2006, 21:19.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • MoZZe
                          • August 2005
                          • 529

                          #13
                          Är jag helt ute o fiskar om jag säger att man måste ha en hel del växter för att bli av med div. alger.

                          Precis i början av mitt Co2 användade i mitt 375l kar så fick jag trådalger så man kunde fläta. Men efter att jag hade fått upp volymen på växter så försvann det nästan på en dag.

                          Vad är det för utrustning du har och exakt hur och hur ofta göder du?
                          240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                          Min Blog

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #14
                            Är jag helt ute o fiskar om jag säger att man måste ha en hel del växter för att bli av med div. alger.
                            Nej, jag tror bestämt, att stor växtmassa är gynnsamt förutsatt att man förser den med tillräcklig gödning.
                            Vad är det för utrustning du har och exakt hur och hur ofta göder du?
                            Menar du mig?
                            Jag kör f.n med en 220-liters växtburk med CO2-tub och Bioplast-reaktor. Två ytterfilter och 0,5 aquarellewatt per liter.
                            Jag göder en fulldospuls var annan dag och gör vattenbyte en gång i veckan.
                            Gödningen består av ~30 ppm CO2, NPK (nitrat, fosfat, kalium) plus en gnutta Mg vid vattenbytet.
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • MoZZe
                              • August 2005
                              • 529

                              #15
                              Menade inte dig Jag menade psandstr.
                              Vad lite mg du lägger i, jag slänger i ca 2-3 tsk varje gång vbmenu_register("postmenu_723020", true); vbmenu_register("postmenu_723020", true);
                              240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                              Min Blog

                              Kommentar

                              Arbetssätt...