calcium brist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jower
    • December 2002
    • 472

    calcium brist

    Hej,
    Jag tror att min Limnophilia Aromatica har calcium brist, men jag är inte säker.
    Jag ser inga tecken på några av mina andra plantor. Och jag tror inte att det är Bor brist. Kan det va nått annat?

    Om jag nu ska åtgärda detta, vad är bäst, Calcium Hydroxide eller denna?(http://www.tropic-marin.com/web/engl...biocalcium.htm)

    Jag har båda hemma. Den andra vet jag inte vad den innehåller, det står att den innehåller 70 olika spårämnen, men inte vilka.

    Om jag blandar till kalkvatten med Calcium Hydroxiden, hur mkt bör jag dosera av det?

    Många frågor små...

    Tack på förhand!

    /Johan
    /Johan
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #2
    Ursprungligen postat av jower
    Hej,
    Jag tror att min Limnophilia Aromatica har calcium brist, men jag är inte säker.
    Jag ser inga tecken på några av mina andra plantor. Och jag tror inte att det är Bor brist. Kan det va nått annat?
    Hur sjutton ser du kalciumbrist på dom smala tandade bladen? Jag har själv Limnophila aromatica och har aldrig upptäckt nån Ca-brist där. Däremot på mina Ludwigia och andra liknande växter tycker jag det blir tydligt.

    Jag har avhjälpt det genom att dosera upp CaCl från "Torrbollen refill" (finns på Clas Ohlson). Tyvärr har jag ingen aning om hur bra kalciumhydroxid eller "biocalcium" funkar.

    Hur mycket du ska dosera är lätt att räkna ut på nån av dom gödningskalkylatorer som finns på nätet. Kolla exempelvis på aquaticplantcentral eller sök på Chuck Gadd.

    Ytterligare två saker att tänka på är att du nog behöver dosera upp magnesium också om du tillsätter Ca så att föhållandet fortfarande blir 4:1 och att vissa (inklusive jag själv) hävdar att man kan behöva dosera rätt kraftigt med mikro om man höjer GH med Ca och Mg. Jag fick rätt rejäl järnbrist när jag började tillsätta Ca och Mg.
    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    Arbetssätt...