Nybörjarfrågor om ljus och co2 + identifieringsfråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Nybörjarfrågor om ljus och co2 + identifieringsfråga.

    Har alltid haft lite svårt för det här med växter, så mycket mickel med gödning och co2 och grejer, men har efter lite läsande blivit sugen på att prova ett litet walstadakvarium.
    Hade ett typ 16 literskar hemma, med innbyggd cirkulationspump och ljus, som ändå är för litet för något djur, så jag svängde ihop ett med grejerna jag hade hemma. Plockade även växter från karet hemma, men eftersom jag inte är så haj på det där med växter är det ju mest robusta standardväxter.

    Hursom, nu finns det en jag köpt som "högt ciklidgräs", men jag hittar inte något om den.
    Den som är längt bak i hörnet till vänster, vad är det. Smala blad, något nedklippta nu, men tidigare har de varit ca 30 cm höga. Är ganska styva när man tar upp dem ovanför vattnet.

    Sen undrar jag en sak till, kan man ha ljuset tänt alltid i ett växtakvarium, eftersom det inte är några fiskar som blir störda? Tänkte kompensera att jag har ett ganska kasst lysrör med att ha tänt dygnet runt istället. Eller det kanske inte spelar någon roll?

    Sen undrar jag om man skulle kunna tillsätta co2 via mäsk också, och om det i så fall räcker med en flaska mäsk on en plastslang ned i karet. det är ju inte särskilt korrekt enligt Walstadmetoden, men jag hade gärna velat sätta lite extra fart på växterna.
    Bifogade filer
    222 liter Malawi
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #2
    Har funderat på det där med mäsk också. Jag har ett 30l kar i köket som jag kör som walstad, har dock även lite räkor i det så jag vill inte gärna döda dem.

    Vad det gäller ljuset så bör du inte öka tiden för att kompensera dåligt ljus. Växterna kan inte ta upp ljuset hela tiden, de är bara aktiva under "dagen". Har du ljuset tänt längre så gynnar du bara annat grönt som du inte vill ha .
    Kanske kan du försöka bättra ljuset lite istället? Har du något reflektorliknande i rampen? En "tattarlösning" kan kanske vara att placera nån halogen från sidan också? (misstänker att du inte har plats i rampen).
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • SeanChai
      • May 2005
      • 498

      #3
      korrekt eller inte...det går väl att ha den direkt till akvariumet men den kommer väl inte att lösa upp så mycket - jag pratar om mäsken =)

      måste väl ha någon sort av reaktor för att det ska lösa sig med vattnet.
      eftersom du inte har fiskar där i (lät iaf inte som om du skulle ha det) så går det väl att ha på under natten också, växterna tar väl bara inte upp något när inte ljuset är igång...dom är väl på återhämtning då om jag inte minns fel från vad jag läst =)

      oj vad tiden rinner iväg...ska hem nu.

      hoppas någon växtguru kan komma in här och hjälpa till med frågorna så jag inte säger fel

      // SeanChai
      Min Zon

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ursprungligen postat av Nils Holmström
        Har alltid haft lite svårt för det här med växter, så mycket mickel med gödning och co2 och grejer, men har efter lite läsande blivit sugen på att prova ett litet walstadakvarium.
        Utan fiskar kommer Walstadakvariet inte fungera eftersom det är dom som ska stå för gödningen i denna typ av akvarium.

        men eftersom jag inte är så haj på det där med växter är det ju mest robusta standardväxter.
        Det är alltid bra att försöka proppa ner så många snabbväxare man kan under uppstart. Just nu har du extremt glest vilket borgar för problem. Problemen kommer av att eventuellt ammoniumläckage från jordbottnen kommer göra algerna mer nytta än växterna. Alger triggas av ammonium. Proppar man ner en massa hungriga snabbväxare från början så förhindrar man det problemet.

        Hursom, nu finns det en jag köpt som "högt ciklidgräs", men jag hittar inte något om den.
        Den som är längt bak i hörnet till vänster, vad är det. Smala blad, något nedklippta nu, men tidigare har de varit ca 30 cm höga. Är ganska styva när man tar upp dem ovanför vattnet.
        En övervattensväxt som kommer dö. Ta bort den och skaffa ett ogräs typ Limnophila sessiliflora.

        Sen undrar jag en sak till, kan man ha ljuset tänt alltid i ett växtakvarium, eftersom det inte är några fiskar som blir störda? Tänkte kompensera att jag har ett ganska kasst lysrör med att ha tänt dygnet runt istället. Eller det kanske inte spelar någon roll?
        Alger klarar fint att utnyttja 24 timmars ljus, tyvärr inte växter. Det enda som kommer hända är att du får en oherrans massa alger.
        Så nej, man kan inte kompensera dåligt ljus med fler ljustimmar.

        Sen undrar jag om man skulle kunna tillsätta co2 via mäsk också, och om det i så fall räcker med en flaska mäsk on en plastslang ned i karet. det är ju inte särskilt korrekt enligt Walstadmetoden, men jag hade gärna velat sätta lite extra fart på växterna.
        Alger ogillar stabilitet, något som mäsk-CO2 bara kan ge om man är extremt hängiven och byter fetichistiskt noggrannt.

        Att fjutta i mäsk-CO2 på känn är det sämsta du kan göra. Då sabbar du mycket av hela tricket med Walstadprincipen som går ut på att du slutar göra vattenbyten så växterna vänjer sig vid bikarbonatsupptag som tar tid att utveckla och sabbas direkt av extra CO2 ( te x genom mäsk eller frekventa vattenbyten).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Där är ju ingen plats i rampen nej, men jag ska se om det går att få in lite folie bakom röret för att reflektera lite. En halogen från sidan är ju inte helt fel, får se om jag kan hitta någon liten spot man kan använda...

          jag har läst om det här med reaktor, men vad innebär det i praktiken?
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Okej, då plockar jag väck den och trycker i lite Egeria densa/Vattepest.
            Jag misstänkte nästan det, att ljsuet mest skulle gynna algerna. Tack för det!

            Finns det något djur över huvud taget som kan må bra i 16 liter vatten? TYp någon räka?
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Nu har jag fått i lite Egeria densa och Cerathophyllum demersum (hornsärv), samt ännu mer anubias.
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                Har sökt runt lite på forumet och förstått att jag kan ha i iaf 3-5 körsbärsräkor. Gäller samma sak nu som alltid annars, att vänta med räkorna tills karet stått nån vecka? Om växterna ska stå för nedbrytningen av kväve, så borde det ju egentligen inte vara något problem att ha i dem nu?
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Om du inte startade/lakade ur jorden är det nog idé att vänta även om jag själv slängt i fiskar med en gång i nyuppstartade Walastadburkar (har bara startat 3, 1 med startad jord och 2 utan).

                  Men det är nog optimistiskt att tro att 3-5 körsbärsräkor ska kunna stå för något näringstillskott. Jorden är där för att mineraliseringsbakterier främst ska ha en kolkälla, men dom behöver ju även något att mineralisera så att säga.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #10
                    Jag lakade ur jorden lite grann, men bara en dag typ.

                    Men säg, 6-8 körsbärsräkor och nån snigel?
                    Kan man kompensera för att där är lite djur genom att fuskgöda lite, eller helt enkelt övermata?
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Övermata kan nog funka faktiskt, lite riskabelt med avseende på algodlingsrisken men räkorna borde kunna hålla ganska fint ändå.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        Jag läste nämligen det på nån sida om walstad, att det bästa sättet att göda var att överdosera fiskmat, men spelar det någon roll om maten "passerar" ett djur på vägen eller inte?

                        Nu var jag i akvariebutiken och köpte en liten, liten Hygrophila difformis. Naturligtvis hade de även två överblivna amanoräkor som jag fick köpa på 20 kronor, och naturligvis kunde jag inte låta bli. Var det ett misstag? Har det funkat för dig att köra igång med fisk på direkten borde det väl gå med två små räkor?

                        Vad jag har förstått blir amanoräkorna större än körsbärsräkor, men å andra sidan kan jag ju flytta över dem till det större karet vad det lider och byta ut mot körsbär. (även om inte tanken på att rota runt i det lilla karet efter räkor känns helt lockande)
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag läste nämligen det på nån sida om walstad, att det bästa sättet att göda var att överdosera fiskmat, men spelar det någon roll om maten "passerar" ett djur på vägen eller inte?
                          Det funkar fint i väldigt tätbevuxna akvarier med många snabbväxare. När du har så lite växter är det upplagt för ammoniuminstabilitet och algodling (vilket iofs dina räkor kanske gillar
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Nils Holmström
                            • November 2004
                            • 2195

                            #14
                            Jag har planterat mer växter nu. Rejält ( förhållande till karets storlek) med vattenpest, hornsärv och så den lilla Hygrophila difformis, som allihopa är snabbväxare.

                            Kommer att bli välgödda räkor, om det blir mycket alger + övermatning
                            222 liter Malawi

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #15
                              Så här ser det ut nu.

                              Mitt största problem just nu känns det som är ljuset, hjälper det, som någon sa innan, att ha en halogenlampa från sidan?
                              Bifogade filer
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...