Bleka blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

    Bleka blad

    Hej!

    Jag har ett litet problem med växterna i min burk... Eller rättare sagt - vattenspikbladen.
    Mitt problem är att bladen är alldeles för bleka. Och det är ju inte så kul. Jag har CO2, och belysningen är en dubbelarmatur varav ett rör är ett Gro-Lux 36W. I burken har jag också ett gäng dvärgskruvvalesneria, men de har inte alls drabbats av samma bleka blad.
    Det bör kanske också påpekas att allt växer så det knakar i burken! Jag har varit tvungen att ansa en hel del redan efter en 6-7 veckor.

    Är det så att jag behöver lite näring i vattnet, eller är det för lite växtljus för att vattenspikblad skall trivas?

    Tacksam för hjälp!
    "This is a lighthouse. Your call."
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    vad göder du med och i vilka mängder ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Med CO2 kommer du garanterat att få näringsbrist om du inte tillsätter något.
      Att det växer bra för övrigt är ett ganska bra tecken på att ljuset är ok för den burk och de växter du har.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #4
        Att bladen blir bleka på vissa växter om man har bra med CO2 och övrig gödning behöver inte tyda på näringsbrist. Det kan också vara så att växten växer så fort att klorofyllet inte hinner med att bildas ordentligt. Om bladet i övrigt ser bra ut, men lite åt det genomskinliga hållet så kan det vara så. Inte helt ovanligt på svärdsplantor om jag inte missminner mej.

        Men det är ju lätt att kolla. Dunka på med mer PMDD (främst KNO3 skulle jag säga), så att du är säker på att du har bra med näring i vattnet, så märker du ju rätt fort om det är en brist eller om växterna växer för fort.

        (Fast nu när jag tänker efter, om du inte behöver rensa förrän efter 6-7 veckor så kan det inte växa sådär jättefort. Har man en bra gödningsregim så brukar man behöva rensa en gång i veckan iallafall.)
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Bleka nya skott brukar vara mikro/järn-brist. Är hela växten blek så är det KNO3 som fattas.

          Klorofyllet tar lite tid på sig att bildas, sant, men om tillväxten är så snabb att klorofyllet inte hinner bildas så är det oftast så att växten får röda toppar. Går de röda topparna över till blekvita toppar så är det mikrobrist.

          Däremot är det som du säger att Echinodorus ofta får lite genomskinliga och tunnare blad för att enklare assimilera CO2, men det tror jag inte har med klorofyllet att göra.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Däremot är det som du säger att Echinodorus ofta får lite genomskinliga och tunnare blad för att enklare assimilera CO2, men det tror jag inte har med klorofyllet att göra.
            Aha, okej. Det hade jag faktiskt aldrig hört förut.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • Glajdarn
              • November 2004
              • 270

              #7
              Tack alla!

              Hade nog trott att det var näringsbrist, men jag hade fått för mig att det rörde sig om järnbrist...
              Fast om det är som du säger, Defdac, så behöver jag kanske inte vara så orolig? Fast jag tyckte nog att de såg frodigare ut när jag köpte dem...

              Men om det nu är näringsbrist så behöver jag ju göda dem på något sätt. Vilken gödning (gärna produktnamn) bör jag då tuta i burken? Jag har tidigare sett recept på gödningar här på Zoopet, men jag vill inte hålla på med så mycket trixande. Kanske lite senare, men just nu är jag fortfarande i nybörjarfasen och det är nog med problem och klurande som det är just nu.
              "This is a lighthouse. Your call."

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Om du har CO2, men ingen övrig gödning av makro- och mikroämnen så är det ju inte så konstigt om växterna uppvisar bristsymptom. Jag skulle verkligen rekommendera dej att kika närmre på PMDD. Sök på forumet och kolla in pmdd.se.
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det är många som börjar med att skaffa Tropica Mastergrow i vilken zoobutik som helst (bra mikrogödning) och senare kompletterar med KNO3/KH2PO4 för att få mer makroämnen.

                  Men har du gjort dig besväret att börja med CO2 så tror jag du kommer bli positivt överraskad av hur enkelt det är med PMDD.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Glajdarn
                    • November 2004
                    • 270

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Det är många som börjar med att skaffa Tropica Mastergrow i vilken zoobutik som helst (bra mikrogödning) och senare kompletterar med KNO3/KH2PO4 för att få mer makroämnen.

                    Men har du gjort dig besväret att börja med CO2 så tror jag du kommer bli positivt överraskad av hur enkelt det är med PMDD.
                    KNO3 = Kaliumnitrat?
                    KH2PO4 = ?
                    Länge sedan kemin i gymnasiet... =)

                    Köper man även dessa ämnen i vilken zooaffär som helst?

                    Kanske skall kolla efter PMDD i alla fall - när man läser på pmdd.se verkar det ju vara en baggis... Men jag viöll nog inte göra riktigt så stora vattenbyten som 50%.
                    "This is a lighthouse. Your call."

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Köper man även dessa ämnen i vilken zooaffär som helst?
                      Nope, via http://www.pmdd.se
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • mayday
                        • November 2005
                        • 2085

                        #12
                        Måste man göra 50% vattenbyten när man använder PMDD ?

                        låter ju helt galet o chocka fiskarna så
                        ______________________________________________

                        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          måste å måste, de förhindrar att det blir så mycke gödning att fiskarna dör.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • mayday
                            • November 2005
                            • 2085

                            #14
                            nu hänger jag inte med riktigt
                            Du tillsätter ju de Efter vattenbytet så om du gör ett 1% vattenbyte så blir de ju samma konsentrat i karet
                            ______________________________________________

                            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av mayday
                              nu hänger jag inte med riktigt
                              Du tillsätter ju de Efter vattenbytet så om du gör ett 1% vattenbyte så blir de ju samma konsentrat i karet
                              Nja, du har (förhoppningsvis) en känd mängd gödning i kranvattnet, men en okänd konc i akvariet så det bästa vore att göra 100% vattenbyte, men det gillar inte fiskar och bakteriefloran i akvariet så 50% är en lagom kompromiss.
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...