Hjälp mig: Ett nytt speciellt växtakvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #16
    Vad kul med ännu en hängiven växtakvarist i Linköping. :-)

    Här finns mer inspiration att inhämta:

    View all 23+ years of entries to the AGA International Aquascaping Contest, and get the latest info on this year's contest.


    Lycka till!
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Här är länken till Tom Barss "barrreport": http://www.barrreport.com

      Det är den enda sajt någonsin där jag betalat för medlemsskapet. Det är värt vartenda öre att få ta del av den i särklass mest avancerade och djupaste växtakvariefaktan.

      Vill du mjukstarta så är dessa forum bra: http://www.aquaticplantcentral.com och http://www.plantedtank.net


      Jag personligen ser ingen som helst anledning att vänta eftersom det inte krävs så mycket och besöker du regelbundet FyraTassar och Djurmagazinet så kommer du kunna hitta de flesta växterna. Behöver du Riccia (som på bilden Brams visade) är det bara att ta kontakt med Linköpings akvarieförening så kan alltid någon killifantast ta med en liten tuss. Låt den flyta på ytan så kan du snabbt få stora tjok du kan binda fast på stenar.

      Skippa de dyra substraten från ADA, Seachem och sprinkla bara lite ogödslad torv på bottnen (man ska se bottnen genom torven) och toppa med 2-3 mm grus. Skaffa en ordentlig och billig CO2-anläggning (be om pris utan tub) härifrån: http://www.aquamas.de och ring till Linköpings brandservice och säg att du vill köpa en 6 kgs CO2-tub för akvarium.

      Släng i lite tillfälligt ogräs och lär dig hovra runt pH 6.4 med OC2-anläggningen. All känsla du kan få för CO2-insprutningen har du igen senare i din fortsatta växtakvariekarriär. Bra CO2-nivå är 99% av framgången med ett växtakvarium. Resten är fördelat på inspiration, gödning, trimning och skötsel.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #18
        Nålsäv är inte helt ovanlig i naturen och du kan säkert hitta den i närheten av Linköping om du frågar någon botanist. Där de växer är det ofta som en stor gräsmatta och om du gör det snyggt kan du säkert plocka tillräckligt utan att göra skada. Fråga markägaren först.

        De trivs nog inte i alltför varmt vatten.

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #19
          Ursprungligen postat av MikeLKPG
          Jag hoppas att ni här på detta eminenta forum kan hjälpa mig med mina tankar och hjälpa mig med att färdigställa mitt drömväxtakvarium. :-D
          Välkommen till forumet Det ska bli intressant att följa ditt projekt.

          Ursprungligen postat av petnym
          Vad kul med ännu en hängiven växtakvarist i Linköping. :-)
          Ja, det börjar väl bli växtakvaristikens mecka i Sverige så många växtakvarister det börjar bli i och kring Linköping
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #20
            Ursprungligen postat av BluesBoy
            Ja, det börjar väl bli växtakvaristikens mecka i Sverige så många växtakvarister det börjar bli i och kring Linköping
            Göteborgarna ligger väl kanske än så länge före med sina växtakvarist-möten, lite avundsjuk på dom...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              Men glöm inte den akvaristiska öknen, Eskilstuna.
              Här erbjuds 1st förening som i princip är nerlagd, 2st zoobutiker (zoo inte akvarie) med typ 0 och ingenting i utbud.
              Man får vara glad åt att det finns 3-4st Etuna-bor aktiva på forumet.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • brams
                • June 2003
                • 891

                #22
                Ursprungligen postat av petnym
                Göteborgarna ligger väl kanske än så länge före med sina växtakvarist-möten, lite avundsjuk på dom...
                vi kanske skulle kunna köra ett "stormöte" där alla ni kan vara med. Självklart så är ni välkommna annars också, bara å hosta till om ni har vägarna förbi!
                C.Brams

                Check out:
                brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #23
                  Ursprungligen postat av brams
                  vi kanske skulle kunna köra ett "stormöte" där alla ni kan vara med. Självklart så är ni välkommna annars också, bara å hosta till om ni har vägarna förbi!
                  Jag skall visserligen till Zoopetklubb-väst's möte i göteborg på lördag, men annars är det inte så ofta man har vägarna förbi...
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #24
                    Ursprungligen postat av brams
                    vi kanske skulle kunna köra ett "stormöte" där alla ni kan vara med. Självklart så är ni välkommna annars också, bara å hosta till om ni har vägarna förbi!
                    Jo jag hade hoppats kunna komma på att ert första möte (tror jag att det var), men jag missade det med några dagar tyvärr.
                    Men det kommer la fler chanser då jag besöker svärfar iaf ett par tre fyra gånger om året.
                    Med riktig tur så är man kanske i krokarna och jobbar vid rätt tilfälle.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • brams
                      • June 2003
                      • 891

                      #25
                      Ursprungligen postat av petnym
                      Jag skall visserligen till Zoopetklubb-väst's möte i göteborg på lördag, men annars är det inte så ofta man har vägarna förbi...
                      jasså, ska du med dit!. Faen va tråkigt att jag inte ska med då! Ska uppåt i landet så jag kommer inte med... Hade varit kul å träffa dig igen!
                      Men men...
                      C.Brams

                      Check out:
                      brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #26
                        Lite nyfiken på hur det gick för MikeLKPG...
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        Arbetssätt...