Hjälp mig: Ett nytt speciellt växtakvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikeLKPG
    • January 2006
    • 3

    Hjälp mig: Ett nytt speciellt växtakvarium!

    Hej!

    Efter att ha lekt runt flera år med saltvattensakvarium börjar jag tröttna på denna extrema kostnadsgren av akvaristiken. Mitt senaste projekt har varit så dyrt att jag inte ens vill tänka på det......

    Jag har nu totalt snöat in mig på det renodlade sötvattensväxtakvariumet och när man ser de mycket inspirerande exemplen av vad en hängiven akvarist kan åstadkomma går i alla fall jag ned på knä i ett stadium av häpnad.

    Utöver mitt akvaristikintresse är jag även mycket konstnärligt lagd och är då också intresserad av viss konstnärlig höjd inom alla mina verksamhetsområden. Detta har förvisso inte återspeglats i mitt saltvattensakvarium där jag mer haft attityden att efterlikna verkligheten (jag är även en mycket hängiven dykare och därav också en älskare av det orörda och naturligt proportionerliga). Inom växtakvaristiken ser jag ett tillfälle att få utlopp för denna gren av min personlighet och det är en mycket stark faktor för mitt nya intresse.

    För nuvarande sitter jag på ett 540liters akvarium av standarstorlek med all tänkbar saltvattensutrustning. Nämnvärt för denna gren av akvaristiken är CO2-utrustning med controller, HQI-belysning (som iofs antagligen är för stark), ett ytterfilter (som troligtvis kan användas som reaktor till CO2-enheten). Tidigare nämnda kontroller är en IKS dator som utöver PH-mätare också har temp-mätare. Denna kompetenta ingrediens i mitt saltakvarium planerar jag att behålla för detta framtida projekt.

    Jag har en tanke om mitt framtida växtakvarium och ber om er ödmjuka kritik i alla dess former!

    Min tanke är denna:

    Ett akvarium täckt av en grön massa av en gräsmatteliknande bottenväxande grön smalbladig växt med ett enstaka uppbrott i mitten av akvariumet i form av en bergigt område. Detta bergiga område kommer jag antingen skapa genom natursten eller back-to-nature. De enda fiskar jag planerar är ett stort stim av kardinaltetror eller dylikt fiskstim som simmar runt och tillför en extra momentan avfokusering från akvariets enkelhet.

    Jag är lyhörd och tacksam inför er kritik inför mitt projekt. Som sagt är inte tekniken en begränsande faktor inför detta projekt men jag undrar mer om själva genomförandet.

    De frågor jag önskar få svar på är:

    Vilken struktur är lämplig för bottensubstratet?

    Behövs bottenvärme?

    Är mina 2X300w HQI-lampor för ljusstarka?

    Vilken art är lämplig för den bottenväxande gröna växten? Vilka krav ställer denna art på vattenkvalitet och tillsats av näringsämne? Berätta om egna erfarenheter då dessa är av mitt största intresse!

    Har ett liknande projekt som mitt genomförts, i sådana fall, vilka erfarenheter finns (gärna url)?

    Har ni tips på lämplig livlig stimfisk (gärna färggran) som trivs under starkt ljus?

    Jag hoppas att ni här på detta eminenta forum kan hjälpa mig med mina tankar och hjälpa mig med att färdigställa mitt drömväxtakvarium. :-D

    Tack!
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    #2
    Ursprungligen postat av MikeLKPG

    Vilken art är lämplig för den bottenväxande gröna växten? Vilka krav ställer denna art på vattenkvalitet och tillsats av näringsämne? Berätta om egna erfarenheter då dessa är av mitt största intresse!

    Har ni tips på lämplig livlig stimfisk (gärna färggran) som trivs under starkt ljus?
    En grön, lågväxande förgrundsväxt är glossostigma elantioides eller eleocharis acicularis(nålgräs).

    Nålgräs är en gräsliknande växt och kosmopolit. Gödning med co2 och andra näringsämnen är ett mycket bra alternativ för det kan annars ta mycket lång tid att få en fin gräsmatta. Man köper den som en planta och delar på den i en centimeters tjocka buntar som man planterar med några centimeters mellanrum i akvariet. Om allting stämmer under tidens lopp(gödning, ljus) så kan det se ut så här:

    View all 23+ years of entries to the AGA International Aquascaping Contest, and get the latest info on this year's contest.


    eller:


    artbeskrivning: http://www.hjortgatanszoo.se/main/de...p=3&plantID=77

    Glossostigma är en annan bottentäckande växt som också kräver rätt så mycket ljus, annars växer den uppåt istället för att växa längs botten och bilda gräsmatta.

    Denna växt ser ut så här:


    artbeskrivning: http://www.hjortgatanszoo.se/main/de...p=3&plantID=79

    Mossor kan också användas som mossarten riccia. Den växer egentligen på ytan men kan bindas fast på en sten eller rot under ytan där den senare kan växa fast. Detta kan också bilda en grön fin matta.


    artbeskrivning: http://www.hjortgatanszoo.se/main/de...=3&plantID=132


    Neontetror är ett alternativ till kardinaltetror, den e lite tuffare än kardinaltetran.

    Tips. Kolla Oliver Knotts hemsida för att se hur hans akvarium utvecklas. Där ser man hur han planterade växterna från början till slut.

    Hemsidan:

    Senast redigerad av cryptomarko; 09 January 2006, 19:19.
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se

    Kommentar

    • Kharn
      • May 2004
      • 256

      #3
      Hejsan

      Jag har själva ett Akvastabil 530 som jag har en liknande layout som du tänkt dig.

      Jag använder mig av ADAs Powersand/Aquasoil som är helt otroligt.
      Jag planterade HC med ca 5 cm mellanrum och redan efter en vecka så hadde den vuxit samman o bildat en jämn matta.
      Om du ska använda ADA s produkter så ta det lite försiktigt med gödningen i början ..jag kör halva dosen fortfarande efter 3 veckor.

      ADAs produkter kan du fixa här men det kostar skjortan tyvärr
      http://aquaessentials.co.uk./
      Richard som äger Aquaessentialls är en hängiven växtakvarist och lämnar service i toppklass

      Jag tror även att dom har Seachems Flourite i malmö..

      Tänk på att fixa rejält med växter i början.

      Angående dom 2x300 w så tycker jag att det är alldeles för mycket..
      Jag hadde själva 3 x 250 w MH över mitt 800 liters kar o hadde ett helvete att hålla balansen i det.

      Bottenvärme behövs inte .

      Det viktigaste är att hålla bra CO2 halter,, jag använder 2 st diffusrar
      Pentair is dedicated to excellence in all aspects of our business. Whether you need system design, technical service or unrivaled equipment-you can count on us.

      samt kör in CO2 i bägge mina ytterfilter.
      Jag har en PH controller men den används inte då ADA substratet sänker PH gansa rejält i början.

      Du får nog fixa ett rejält lager PMDD och börja köra efter Tom Barrs Estimated Index.

      Jag hadde sattsat på HC den är helt otroligt vacker o pärlar sig något helt enormt



      Om du vill ha jäkligt snygg sten så kolla in http://www.aquadeco.com/english.html
      om du hittar något du gillar där så be Aquaristic att ta hem till dig det gör dom så gärna.

      Angående fisk så kan jag inte hjälpa dig jag har samma problem hehe

      Lycka till

      MVH Jimmy
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Ursprungligen postat av MikeLKPG
        Hej!
        Hej hopp , välkommen till växtakvarie-terrorn

        Utöver mitt akvaristikintresse är jag även mycket konstnärligt lagd och är då också intresserad av viss konstnärlig höjd inom alla mina verksamhetsområden. Detta har förvisso inte återspeglats i mitt saltvattensakvarium där jag mer haft attityden att efterlikna verkligheten
        Det är ju kanon, då behöver du "bara" hitta ett konstnärligt vackert stycke natur att kopiera till akvariet.

        För nuvarande sitter jag på ett 540liters akvarium av standarstorlek med all tänkbar saltvattensutrustning. Nämnvärt för denna gren av akvaristiken är CO2-utrustning med controller, HQI-belysning (som iofs antagligen är för stark), ett ytterfilter (som troligtvis kan användas som reaktor till CO2-enheten). Tidigare nämnda kontroller är en IKS dator som utöver PH-mätare också har temp-mätare. Denna kompetenta ingrediens i mitt saltakvarium planerar jag att behålla för detta framtida projekt.
        Mmmmm... IKS !!! Mumma. Däremot är nog ljuset lite väl starkt. Det borde gå att bygga om till 2*150W. Det är perfekt till 540 liter !

        Detta bergiga område kommer jag antingen skapa genom natursten eller back-to-nature.
        Skippa BTN, du kommer att hata dig själv för att välja något som "sticker ut" så mycket och tar fokus ifrån det du skapat själv i akvariet. Hur kul är det att ha något som några hundra till (minst) redan har. Jag har personligen snöat in på svart tejp. Det är mest neutralt och får förhoppningsvis folk att titta i akvariet och inte på bakgrunden.

        De enda fiskar jag planerar är ett stort stim av kardinaltetror eller dylikt fiskstim som simmar runt och tillför en extra momentan avfokusering från akvariets enkelhet.
        Det är ett mycket bra fiskval

        Vilken struktur är lämplig för bottensubstratet?
        3-4millimeters engelsk sjösten är perfekt, den ligger kvar där du vill och är lätt att plantera i.

        Behövs bottenvärme?
        Nej !

        Vilken art är lämplig för den bottenväxande gröna växten? Vilka krav ställer denna art på vattenkvalitet och tillsats av näringsämne? Berätta om egna erfarenheter då dessa är av mitt största intresse!
        Eleocharis acicularis kanske ??? Kolla MW's schyssta matta !!

        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • MikeLKPG
          • January 2006
          • 3

          #5
          Cryptomarko, Kharn och oveb, tack så hemskt mycket för era uttömande svar!

          Gud vad spännande det är när man äntligen kan börja planera inför ett nytt projekt!

          Vad jag undrar nu är lite mer specifika frågor av specifikt intresse nu när man borde börja planera någon slags budget.

          Vad kostar en planta Glossostigma elantioides och hur mkt räcker den till? Vad jag då alltså undrar är m^2 / planta eller dylikt...

          Samma fråga gäller även Eleocharis acicularis (nålgräs), Hemianthus callitrichoides ”Cuba”.

          En sista fråga är vart man bäst införskaffar lämpliga växter i Linköping, Norrköping, Stockholm eller via Internet!

          I samtliga fall är självklart egna eller andras (gärna url då) förstahandserfarenheter att föredra och jag hoppas ni kan hjälpa mig

          Om någon har erfarenhet av en bra europeisk växtleverantör hoppas jag att denne någon vågar träda fram och berätta om sina erfarenheter!

          Tack så mycket!

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ursprungligen postat av MikeLKPG
            Vad kostar en planta Glossostigma elantioides och hur mkt räcker den till? Vad jag då alltså undrar är m^2 / planta eller dylikt...
            När du fått till co2'n ordentligt (vilket är nästan det svåraste) så kommer några få plantor att föröka sig toksnabbt. Problemet är att för att kunna hålla det algfritt så behöver du en rejäl växtmassa redan från start. Det bästa är nog att försöka hitta någon växtakvarist som har "storstädning".

            En sista fråga är vart man bäst införskaffar lämpliga växter i Linköping, Norrköping, Stockholm eller via Internet!
            Växter via Internet är ingen bra idé när det är minusgrader ute...

            HÄR såg min 325 liters ut med bara nålgräs och en "Cuba". Det tog ett par tre månader vill jag minnas att få till mattan ifrån 5 st pytteplantor.
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • cryptomarko
              • August 2005
              • 181

              #7
              Lycka till med projektet MikeLKPG!

              Jag är för övrigt mycket glad idag... Mina cabomba ska snart blomma! Yes! I made it!

              Jag såg idag innan akvariet släckte att det stack ut 5 vita knoppar från cabomban! Hoppas det inte tar så lång tid innan den blommar, vill ju verkligen se hur det ser ut!
              Jag lägger gärna ut bilder om någon vill se...(om den slår ut)
              /Markus
              18 år

              www.cryptomarko.webb.se

              Kommentar

              • Kharn
                • May 2004
                • 256

                #8
                Hej igen

                Jag tror att en planta HC ligger på runt 60 spänn ,, den kan man dela på ca 4-6 bitar och plantera den med ca 5 cm mellanrum.
                Tänk på att inte snåla med växterna i början .
                I mitt 530 så satte jag i 40 st Pogostemon Helferi. 30 st HC. 20 st Rotala Sp green samt 10 st Cyperis Helferi och ett par tre Eloccaris Accicularis.

                En annan planta som kan bli asgrymm är

                Jag har den runt mina stenar och den klarar sig utmärkt ,,den får dock en mörkare färg än HC men är mycket vacker.

                Angående substratet så om du inte ska fixa ADA s powrsand/Aquasoil så strö lite torv samt om du kan ..filtergegga från något ingånget filter under exempelvis sjöstenen som oveb rekomenderade.
                Själv så tror jag helt klart att man får ett mycket bättre resultat med rätt substrat och om jag inte minns fel så har Oliver Knott sagt att HC växer som bäst i ADAs substrat.

                Här är en länk till hur mycket man behöver för olika kar o det stämmer ganska ok ,,,, http://www.aquariumdesigngroup.com/i...r&wrap=ShopADG finns under Substrate /aquasoil.

                Det som är lite problematiskt är planteringen hehe ,jag planterade allting innan jag fyllde vatten och det har verkligen underlättat mycket.
                Dom växter som lossnat va däremot svårare att få fast

                Här i Malmötrakten så är de bara till att beställa växterna från tropica så brukar dom dyka upp efter ca en vecka i butik

                Något som jag verkligen rekomenderar är att anmäla dig som prenumerant på Tom Barrs hemsida
                Welcome to the Barr Report a place to learn about Aquariums, Aquarium Plants, Aquascaping, Emersed Growth and much much more!


                http://www.aquaticplantcentral.com/ är oxo jäkligt bra.

                Jag ska försöka posta några bilder på mitt kar någon gg men har inte riktigt klurat ut hur jag ska bära mig åt

                MVH Jimmy
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                Kommentar

                • cryptomarko
                  • August 2005
                  • 181

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kharn
                  Jag ska försöka posta några bilder på mitt kar någon gg men har inte riktigt klurat ut hur jag ska bära mig åt
                  MVH Jimmy

                  www.photobucket.com
                  /Markus
                  18 år

                  www.cryptomarko.webb.se

                  Kommentar

                  • Kharn
                    • May 2004
                    • 256

                    #10
                    Ursprungligen postat av cryptomarko
                    Sweet tackar så mycket bara fixa kameran nu

                    MVH Jimmy
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kharn
                      ...fel så har Oliver Knott sagt att HC växer som bäst i ADAs substrat.
                      HC'n vill helt klart ha gödning runt fötterna, däremot nålgräset slukar obscena mängder nitrat ur vattnet.
                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Belysningen du har ärvisserligen ganska så kraftig, men med rejäl co2 upplösning och autogödning så kommer du att kunna skapa vilken layout du vill på mindre än 2 månader. Jag gissar att du har några slangpumpar över, bara koppla till iksen så är du igång.

                        När du har bestämt dig för vilka växter du vill ha så gå till en akvariebutik du trivs med i din närhet och beställ. Det kommer då orört direkt från tropica inom en dryg vecka.

                        Kör igång bottnen med filtergegga eller jordslurry och beställ pmdd innan du kör igång så slipper du de värsta algblommningarna, inkört och full tillväxt direkt.......Och till sist....Läs,läs,läs, det finns massor av info på forumet, och på andra ställen.

                        Jag hade kardinaltetror under mh belysning och de höll sig alltid inom 10 cm från botten. De verkar inte gilla skarpt ljus. Kanske kardinalfisk istället? Eller någon barb kanske?

                        Lycka till och glöm inte att dela med dig av foton.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • brams
                          • June 2003
                          • 891

                          #13
                          Shit!, Kul projekt!. Ser fram emot bilder på detta...
                          Är det typ såhär du tänkt dig?
                          Bifogade filer
                          C.Brams

                          Check out:
                          brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                          Kommentar

                          • MikeLKPG
                            • January 2006
                            • 3

                            #14
                            Underbart med inspiration!

                            Finns det någon bra sida som denna med inriktning på växtakvarium?

                            Ursprungligen postat av oveb
                            När du fått till co2'n ordentligt (vilket är nästan det svåraste) så kommer några få plantor att föröka sig toksnabbt. Problemet är att för att kunna hålla det algfritt så behöver du en rejäl växtmassa redan från start.
                            "Att få igång CO2n ordentligt" borde väl inte vara ett problem iom att jag tillsätter CO2 i den mängd som är möjlig med hjälp av en pH-controller?

                            Jag ska definitivt ta "en rejäl växtmassa" med i budgeten.

                            Ursprungligen postat av Kharn
                            I mitt 530 så satte jag i 40 st Pogostemon Helferi. 30 st HC. 20 st Rotala Sp green samt 10 st Cyperis Helferi och ett par tre Eloccaris Accicularis.
                            En hel del växter låter det som, hur fick du tag i dessa? Det är alltid mest intressant med förstahandsinformation tycker jag i denna hobby då det finns så många som "tycker" olika saker utan att igentligen basera sina teorier på egna observationer. Berätta gärna om din uppstart eller om du kanske redan har det nedskrivet på nätet någonstans! Låter mycket lärorikt!

                            Ursprungligen postat av brams
                            Shit!, Kul projekt!. Ser fram emot bilder på detta...
                            Är det typ såhär du tänkt dig?
                            Hehe, din bild beskriver skrämmande exakt hur jag tänkt mig resultatet av detta projekt!

                            Har du måhända kanske mer information om detta kar?


                            Till alla andra som tagit er tid att hjälpa mig!

                            Jag måste poängtera att detta är en utstickare till min nuvarande hobby som fortfarande är igång och att allt fortfarande är i planeringsstadiumet. Men, att planera är inget som ska bortglömmas, särskilt inte när man pratar om stora vattenmassor och stora kostnader med stora konsekvenser - som ni alla nog är smärtsamt medvetna om

                            Min tidsplan har blivit mer realistisk efter denna tråd och jag förstår att det är nog först realistiskt att dra igång ett projekt som mitt frammot våren i och med alla nödvändiga köldkänsliga transporter.

                            Om ni som ser denna tråd kan hjälpa mig att hitta fler inspirerande kar som det brams bifogat eller har egna inspirerande historier att dela med er av hoppas jag att ni vill berätta för mig om detta!

                            Återigen tackar jag er för er hjälp!

                            Kommentar

                            • cryptomarko
                              • August 2005
                              • 181

                              #15
                              Ursprungligen postat av MikeLKPG
                              Finns det någon bra sida som denna med inriktning på växtakvarium?
                              aquaticplantcentral är en bra sida där växtakvarister från hela världen diskuterar. Där finns bilder på projekt och frågor och svar. (engelska)

                              A forum community dedicated to aquatic plant owners and enthusiasts. Come join the discussion about collections, displays, tanks, styles, troubleshooting, reviews, accessories, classifieds, and more!
                              /Markus
                              18 år

                              www.cryptomarko.webb.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...