Alger i nystartat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Math
    • March 2005
    • 91

    Alger i nystartat

    Hej

    Jag har fått alger i mitt 220l.
    Det är svarta tofsar och gröna alger som växer på rötterna.
    Det har varit igång i 20dagar.
    Har jag varit för snabb med att sätta i fiskar? ( 25kardinal, 2 fjärilar, 2siames, 5sugmalar)

    Skall jag plocka ut några och vänta på att balansen kommer igång bättre?

    Filtret är ett fluval 404 med snäckor, blåttfilter och torv.

    Det finns gott om växter.

    Vad kan jag göra?
    //

    Mvh Mathias
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Om jag var du hade jag låtit fiskarna gå kvar men hällt i Nitrivec omgående. Var i rummet är akvariet placerat? Algtillväxten gynnas av mycket ljus från fönster, men det verkar vara en trolig förklaring att den i detta fall hänger samman med att akvariet är nystartat. Då har du inte så mycket snäll bakteriekultur i akvariet som äter nitrit mm. Hur mår fiskarna?

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Algerna brukar väl komma ungefär vid den tiden har jag för mig. Det är vanligt med alger i ett nystartat akvarium. Tror inte de har ås mycket med fiskarna att göra, snarare att du har för lite gödning till dina växter. Vad har du för växter? Ett tips är att köra i ett antal snabbväxande växter som kan konkurera ut algerna. Pmdd är väl inte helt fel heller
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • Math
        • March 2005
        • 91

        #4
        Firrarna mår prima än så länge.
        Det är placerat långt in i rummet så det kommer inte något solljus dit alls.

        Jag tog 20liter vatten från mitt andra akvarium och hällde i första dagen som det var igång men dumt nog inget redan använt filter.

        Hjälper nitravec mycket? Inte tillräckligt med att hålla koll på vattenbyterna?

        Mvh Mathias
        //

        Mvh Mathias

        Kommentar

        • y0da
          • August 2005
          • 1697

          #5
          I början är det viktigt att hålla efter nitrithalten. Nitravec använder du för att snabbt få en bakterieflora i akvariumet som bryter ner nitriten. Tänk på att när du gör vattenbyten så tar du även bort en hel del nyttiga bakterier. Självklart ska du göra vattenbyten, men gör det inte för ofta i början (om du inte måste pga för höga nitritvärden då).
          http://www.y0da.se

          540L SA

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Du kan ju kolla hur det står till med nitriten i akvariet först om du vill. I mitt akvarium har Nitrivec hjälpt mycket för att få ordning på balansen. Använder du växtgödning? Om du har tofsalger är det ju för övrigt bra att du har siamensis eftersom de är de enda som äter dessa alger.

            Kommentar

            • Math
              • March 2005
              • 91

              #7
              Ursprungligen postat av y0da
              Algerna brukar väl komma ungefär vid den tiden har jag för mig. Det är vanligt med alger i ett nystartat akvarium. Tror inte de har ås mycket med fiskarna att göra, snarare att du har för lite gödning till dina växter. Vad har du för växter? Ett tips är att köra i ett antal snabbväxande växter som kan konkurera ut algerna. Pmdd är väl inte helt fel heller
              Växterna jag har är amazonas svärdplantor, anubias, cabomba, växt som liknar cabomba fastän ljusare, en sumatra ormbunke(tror jag) + några andra växter som skulle växa fort enligt akvarie affären.

              Vad är pmdd och vart köper man det?

              mvh Mathias
              //

              Mvh Mathias

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                #8
                Pmdd är växtgödning. Ingredienserna till pmdd kan man köpa i vissa akvariebutiker och sen blanda själv. Du kan även beställa över nätet men jag vet inte exakt varifrån.

                / Maria
                Senast redigerad av Björken; 09 January 2006, 13:26.

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #9
                  Det finns också andra typer av växtgödning som man kan köpa färdigblandat i de flesta zoobutiker (tex Sera Florena) men det brukar vara dyrt.

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björken
                    Pmdd är växtgödning. Ingredienserna till pmdd kan man köpa i vissa akvariebutiker och sen blanda själv. Du kan även beställa över nätet men jag vet inte exakt varifrån.

                    / Maria
                    Jag har just beställt från www.pmdd.se

                    45 spänn inkl frakt

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björken
                      Du kan ju kolla hur det står till med nitriten i akvariet först om du vill. I mitt akvarium har Nitrivec hjälpt mycket för att få ordning på balansen. Använder du växtgödning? Om du har tofsalger är det ju för övrigt bra att du har siamensis eftersom de är de enda som äter dessa alger.
                      Äter inte vissa räkor också det?

                      Jag tycker precis som Maria att du borde hålla koll på nitriten. I ett nystartat akvarium med så många fiskar skulle jag bli väldigt förfånad om du inte får en giftig nitritspik snart.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Äter inte vissa räkor också det?
                        Det har du säkert rätt i. De är kanske de enda FISKAR som äter tofsalger.......

                        Kommentar

                        • lovlie
                          • October 2005
                          • 140

                          #13
                          Ursprungligen postat av Björken
                          Pmdd är växtgödning. Ingredienserna till pmdd kan man köpa i vissa akvariebutiker och sen blanda själv. Du kan även beställa över nätet men jag vet inte exakt
                          varifrån.

                          / Maria
                          Hej´jag har köpt pmdd via internet kostade bara 47 kr man blandar själv. www.pmdd.se
                          lycka till

                          Kommentar

                          • Math
                            • March 2005
                            • 91

                            #14
                            Tack för alla bra svar

                            Får hoppas att jag blir av med de fula algerna snart då. Vilka räkor var det som käkar tofsalger?

                            Pmdd gynnar inte algerna med då? Eftersom det blir mer näringsämnen i vattnet?
                            //

                            Mvh Mathias

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Björken
                              Det har du säkert rätt i. De är kanske de enda FISKAR som äter tofsalger.......
                              Jo så är det säkert

                              Ursprungligen postat av Math
                              Får hoppas att jag blir av med de fula algerna snart då. Vilka räkor var det som käkar tofsalger?
                              Det finns flera olika räkarter som är effektiva algätare, men jag vet faktiskt inte vilka som äter tofsalger. Fråga gärna under "Skaldjur".

                              Ursprungligen postat av Math
                              Pmdd gynnar inte algerna med då? Eftersom det blir mer näringsämnen i vattnet?
                              PMDD gynnar växterna, vilket i sin tur hämmar algtillväxten. Alger klarar sig med extremt lite näring, så när växterna mår dåligt pga näringsbrist tar algerna beslag på den lilla näringen som alltid finns i vattnet.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...