Vad är fel? (Se bilderna)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    Vad är fel? (Se bilderna)

    Har lite problem att få växterna att må bra i mitt akvarium.
    Lite förvånande då det är ganska lätta växter, Hygrophila Polysperma och Javaormbunke.

    Göder med PMDD sedan ett par månader enligt gängse recept och instruktioner från Granholmarna (50% vattenbyte i veckan).

    På bilderna nedan ser man dels hur Hygrophilan såg ut nyinköpt och efter ett par veckor, nu är de nya skotten allt svagare och jag har lite problem med trådalger och vad jag tror är staghornsalger på dem.

    Det finns även bilder på "äldre" javaormbunksblad, nyare skott ser fräschare ut. Dessa är lite trasiga och fulla med små hål. Lite svart beläggning på ovansidan och ibland algangripna.

    Bilder: http://www.zoonen.se/perzoonen/galle...322&gid=512743

    Ljuset borde vara ok (fräscha aquarelle), pH ca 7,2 , Hårdhet ca 16 dH om det kan inverka på något sätt.

    Om någon vet vad som är skumt med mina lätta växter vore det kul att få veta hur jag kan få dem att må bättre, co2 är inte aktuellt och borde väl inte behövas med så pass enkla växter? Vad är det brist på som inte PMDD tillför?
  • santa
    • December 2005
    • 504

    #2
    Så där såg mina ut ett tag o det var på grund av belysningen.Jag vet ju inte om det är samma i ditt fall.
    Min hemsida http://santanagti.mine.nu

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      ser ut som hygrophilan polysperma lider av kvävebrist.
      mer kno3 alltså.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Skudd
        • September 2005
        • 224

        #4
        Hmm.. Krutar på med mer kno3 då... Vad kan hålen i javaormbunken bero på? Och den svarta färgen eller "beläggningen"?

        Kommentar

        • Skudd
          • September 2005
          • 224

          #5
          Ursprungligen postat av santa
          Så där såg mina ut ett tag o det var på grund av belysningen.Jag vet ju inte om det är samma i ditt fall.
          Tror inte det då jag har fräscha aquarelle-rör vilket borde ge växterna vad de vill ha

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            kan det va fiskar som käkat på ormbunken ?
            kan det va alger som ger den "svarta beläggningen" ???

            toffsalger kan ge nåt liknande men syns tydligt att det är alger om man stoppar ner bladet under vatten då algerna reser sej upp
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              mer PMDD helt enkelt.. Hygrophilan är pinsamt kvävebegränsad och Ormbunken verkar ha seriösa makrobristproblem =)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Skudd
                • September 2005
                • 224

                #8
                Ok... Tackar för det... Är det vanligt att standarddoseringen inte räcker till när man inte har så mycket växter (några ormbunkar och två "snår" med hygrophila) ? Känns som att det borde räcka till, men jag är dock inte så insatt i växter så det kanske beror på andra faktorer?

                Kommentar

                • Skudd
                  • September 2005
                  • 224

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raven
                  kan det va fiskar som käkat på ormbunken ?
                  kan det va alger som ger den "svarta beläggningen" ???
                  Har en Ancistrus men hålen är inte riktigt av den karaktären utan det ser snarare ut som brist på något, typ "byggnadsmaterial".
                  Tror att det kan vara någon slags alger som utgör beläggningen men de reser sig inte i vattnet som du beskriver. Finns dock mest på de äldsta bladen.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    det vanligt att standarddoseringen inte räcker till
                    Japp. Speciellt när man har effektivt ljus (Aquarelle), gör ett stort veckovattenbyte och har ogräs som Hygrophila.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...