PMDD och trådisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    PMDD och trådisar?

    För några veckor sedan började jag med PMDD + TMG. Och jag tycker jag har fått lite trådalger och även lite grumligt vatten (svävalger?). Trodde man blev av med algproblem genom att mata växterna med PMDD... Så vad är det som händer i mitt akvarium?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Har du co2? Hur mycket ljus? Hur mycket fisk och mat? Hur mycket docerar du?

    Detta är information som krävs för att kunna hjälpa dig.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Drakulla
      • July 2004
      • 403

      #3
      Började med PMDD och sen hade jag gröna svävalger som jag aldrig blev av med. Slutade med det. Använde dock inte co2. Nu har jag bara i lite florena..
      mvh Drakulla

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Svävalger kan du inte få av PMDD Drakulla, ganska lätt att testa i ett glas med vatten med PMDD i direkt solljus. Det får du av extrem ammoniuminstabilitet i akvariet, typ väldigt dålig biologisk filtrering och kasst mående växter tillsammans med en massa rotande i bottnen utan vattenbyten.

        PMDD och bra CO2-nivå är det absolut bästa sättet att skydda sig mot svävalger eftersom ammoniumstabiliteten blir hög.

        Det är så lätt att testa så det är väldigt synd att du lurades att tro att det berodde på PMDD =(

        Ang. trådalgerna så kommer dom som alla andra alger om dom inte har någon konkurrens från glada växter (ammoniuminstabilitet) men dessa brukar gynnas mer om man har relativt mycket mer mikrogödning jämfört med KNO3 och KH2PO4. Så har du varit feg med KNO3 och KH2PO4 tror jag du har svaret där.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Har du co2? Hur mycket ljus? Hur mycket fisk och mat? Hur mycket docerar du?

          Detta är information som krävs för att kunna hjälpa dig.
          MVH
          Magnus
          Ingen co2 och två 90 cm lysrör: 1 Aquarelle och 1 GroLux

          Fiskarna: 20 kardinaltetra, 11 pansarmalar, 4 små siamensis, 4 (2 par) svart fantomtetra, 3 fjärilsciklider, 3 apistogramma agassizii och en ancistrus (L183).

          Matar 1 gg/dag (ibland 2) + en algtablett till ancistrusen när belysningen är släckt.

          Tillägas måste att jag bestämde mig för att börja med PMDD för att upprepade mätningar alltid visade nitrat=0 och alla mina växter såg för sorgliga ut.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Hur länge har du kört PMDD och hur har doseringar, gödningsblandningar + vattenbyten sett ut?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Hur länge har du kört PMDD och hur har doseringar, gödningsblandningar + vattenbyten sett ut?
              Jag har nog kört i 3 veckor nu. Första gången körde jag med fulldos PMDD (bara KNO3 och KH2PO4) och något mindre än fulldos TMG. Men mätningar efter bara en halvvecka visade nästan ingen nitrit, så då tillsatte jag ytterligare en halvdos KNO3 och KH2PO4.

              Har sen dess bytt ca 10% av vattnet 1 gg/veckan och tillsatt fulldos KNO3 och KH2PO4 och en halvdos TMG. Nitratnivåerna har varit fortsatt låga, runt 5 ppm. I går körde jag bara med halvdos KNO3 och KH2PO4 + en halvdos TMG.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Hua om du bara byter 10% av vattnet och tillsätter fulldospulser av KNO3 och KH2PO4 och växterna inte tar upp speciellt mycket näring kan du potentiellt ligga på väldigt höga nivåer.

                Om växterna hade gjort av med så mycket näring som du doserat för hade dom växt enormt bra för att vara ett växtakvarium utan CO2 och då hade du garanterat inte haft trådalgsproblem.

                Testfel med andra ord. Test ska man som vanligt inte lita på om man inte kalibrerat dom med t ex en 10 ppms nitratstamlösning, och knappt ens då eftersom det uppmätta nitratet kan vara otillgängligt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Hua om du bara byter 10% av vattnet och tillsätter fulldospulser av KNO3 och KH2PO4 och växterna inte tar upp speciellt mycket näring kan du potentiellt ligga på väldigt höga nivåer.
                  Jag kör med JBL:s test som ska vara tillförlitligt.

                  Ursprungligen postat av defdac
                  Om växterna hade gjort av med så mycket näring som du doserat för hade dom växt enormt bra för att vara ett växtakvarium utan CO2 och då hade du garanterat inte haft trådalgsproblem.
                  Jag tror faktiskt att testerna stämde (alltså att jag hade extremt lite nitrat) innan jag började med PMDD för mina växter såg verkligen bredrövliga ut då. De börjar se bra ut nu... Har märkt att en av svärdsplantorna har börjat få friska blad för första gången på väldigt länge.

                  Ursprungligen postat av defdac
                  Testfel med andra ord. Test ska man som vanligt inte lita på om man inte kalibrerat dom med t ex en 10 ppms nitratstamlösning, och knappt ens då eftersom det uppmätta nitratet kan vara otillgängligt.
                  På vilket sätt kan det vara otillgängligt? Och kan JBL-testet visa så vansinnigt fel?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Det brukar ta 2-3 veckor innan man märker en gödningsregimsförändring kanske längre i low-techs så du är väl i gränslandet där kan man säga. Att du ser förbättring är bra, men nya friska växtdelar ska absolut inte ha trådalger på sig då är det isåfall fortfarande något galet. Äldre döda delar med trådalger kan du börja trimma bort allteftersom du får större andel fina växtdelar.

                    Ett övergångsproblem. Alger är snabbare att reagera på gödningsförändringar så håller du gödningen stabilt några veckor till lär dom försvinna allteftersom du trimmar bort dom.

                    På vilket sätt kan det vara otillgängligt? Och kan JBL-testet visa så vansinnigt fel?
                    Det är skillnad mellan nitrat och nitrat och inga vattentest gör skillnad på organiskt (otillgängligt) och ickeorganiskt (tillgängligt) nitrat.

                    Just i ditt fall är det lite ointressant eftersom du halkade ner på omätbara nivåer så all nitrat du doserar och får utslag på är sannolikt ickeorganiskt nitrat från KNO3-doseringarna.

                    Problemet är om du fortsätter gå på JBL-testresultaten (eller vilket annat test som helst) och nitrathalten börjar krypa uppåt trots samma dosering som tidigare. Du tror då att växterna inte tar upp något nitrat och slutar därför dosera varpå dom blir kvävebegränsade och stannar i växten, ammoniuminstabilitet, algodling.

                    En fulldospuls i veckan med 10% vattenbyten låter som ganska extremt upptag i en lowtechare utan CO2. Det finns iofs något som kallas "surge-uptake" som kan ske om växterna varit näringsbegränsade under en längre period så dom suger upp näring som svampar tills dom fyllt "depåerna". Inte omöjligt att det är det du sett nu ibörjan. Isåfall kommer du få en rekyl där varje fulldospuls snart bara kommer öka nitrathalten utan att du knappt ser något upptag. Då får du börja dosera lugnare.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      En fulldospuls i veckan med 10% vattenbyten låter som ganska extremt upptag i en lowtechare utan CO2. Det finns iofs något som kallas "surge-uptake" som kan ske om växterna varit näringsbegränsade under en längre period så dom suger upp näring som svampar tills dom fyllt "depåerna". Inte omöjligt att det är det du sett nu ibörjan. Isåfall kommer du få en rekyl där varje fulldospuls snart bara kommer öka nitrathalten utan att du knappt ser något upptag. Då får du börja dosera lugnare.
                      Tack så mycket för ditt svar! Jo jag är medveten om att jag bör minska på doseringen så småningom. Denna vecka tillsatte jag ju bara en halvdos. Vad skulle du tro jag kommer att hamna på? En åttondedels dos?

                      Det är absolut inte alls mycket trådalger, men jag reagerade ändå på att de dök upp överhuvudtaget. Kan hända att det är just en övergångsproblem. Kan även svävalgerna (vilket jag antar gör att vattnet ser lite grumligt ut) bero på det?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...