Går det att få för mycket co2 vid kh9?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    Går det att få för mycket co2 vid kh9?

    Hej!

    Jag är lite rädd om mina fiskar för mäsk är inte så vidare konstant.

    Jag har byggt lite nya effektiva reaktorer till min mäsk.

    Pumphuvud(600 lit/tim) som gör microbubblor till ett litet externt guggefilter utan filtermassa (75mm avloppsrör 65 cm långt) som jag har som reaktor.
    Mitt kar är på 150 liter.

    När jag gör 5min testet så visar mitt jbl test 6,8(knallgrönt).
    Och när det bubblar på som bara den med ny mäsk så kommer jag ner i 6,8. Jag har bara lite växter som lever en tynande tillvaro.

    med kh9 enligt tabell så ska detta ge 43ppm co2. men det ska bli 60ppm enl utandningstestets teori.

    Hursomhelst, är det möjligt att sänka ph så det blir farligt för fiskarna med mina värden?
    Eller är det co2 som förgiftar fiskar?

    Eller är det i stort sett omöjligt att lösa upp så mycket gas för att det går åt såna ofantliga mängder när man ska upp över 20-30 ppm vid kh9?

    (info: ph 6,5 ger 86 ppm)

    TACK PETNYM FÖR DIN FINA CO2 TABELL!

    Urban
    Senast redigerad av urbanandersson; 05 January 2006, 08:29.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det är CO2 som kan bli skadligt för firrarna, inte pH sänkningen i ditt fall, men43ppm CO2 ska inte vara några problem.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      med kh9 enligt tabell så ska detta ge 43ppm co2. men det ska bli 60ppm enl utandningstestets teori.
      Alltså har du en liten diff mellan Krause och ditt pH-test. Ditt test visar lite för lite CO2.
      Jag gjorde ett hyfsat seriöst test av krause när jag köpte min andra prob så jag tror dessa 60 ppm stämmer ganska bra:


      Hursomhelst, är det möjligt att sänka ph så det blir farligt för fiskarna med mina värden?
      Eller är det co2 som förgiftar fiskar?

      Eller är det i stort sett omöjligt att lösa upp så mycket gas för att det går åt såna ofantliga mängder när man ska upp över 20-30 ppm vid kh9?
      Ja, det är möjligt att förgifta fiskar oavsett kH:


      Man får inte ner mindre CO2 bara för att man har högre kH. Det är bara kämpigare/svårare att få en pH-förändring (kH buffrar). Jag har också samma storleksordning av karbonathårdhet som du och det luriga är då att bestämma *exakt* vilken CO2-halt man har upplöst eftersom varje tiondels pH gör så mycket.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • urbanandersson
        • January 2003
        • 965

        #4
        Hej!

        Från bluesboys länk:

        Akut giftigt är koldioxiden vid koncentrationer från 20-100 mg/l. En koldioxidhalt på 25 mg/l halverar fiskens syreupptagningsförmåga. Giftigheten påverkas även av vattnets syrehalt, pH och temperatur.

        Lägre koncentrationer (>10 mg/L) har visat sig kunna förorsaka njurförkalkning.


        Oj då!!
        Intressekonflikt!!

        Vi växtakvarister vill ha 20-30 ppm medan detta är giftigt för fisken.
        tom. 10 ppm kan leda till skador.

        Vilken nivå ska man sträva efter?

        Om det är så känsligt så Borde ingen köra utan controller. en variation på 0,5ph gör vattnet från acceptabelt till giftigt. och vi vet ju hur svårt det är att mäta noggrant.

        Urban

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Tyvärr Urban, du har alla växtakvarister mot dig i hela världen om du ska försöka få det till att 30 ppm CO2 i vattnet skulle vara giftigt.

          Du glömmer att växterna kommer skjuta upp syrehalten enormt vilket motverkar koldioxidens negativa syreupptagningseffekt på blodet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • urbanandersson
            • January 2003
            • 965

            #6
            Hej!

            Ursprungligen postat av defdac
            Tyvärr Urban, du har alla växtakvarister mot dig i hela världen om du ska försöka få det till att 30 ppm CO2 i vattnet skulle vara giftigt.

            Du glömmer att växterna kommer skjuta upp syrehalten enormt vilket motverkar koldioxidens negativa syreupptagningseffekt på blodet.
            på dagen ja, men om man kör med controller hur blir det då på natten, eller stänger man av med ett kopplingsur?

            eller räcker flying high syredosen dom får på dagen?

            Urban

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Syrenivåerna håller sig höga förvånansvärt länge under natten, men du har rätt i att det med pH-controller blir relativt mer CO2 jämfört med syre under natten.

              Överlag är det ju onödigt att dra på med CO2 under natten bara för att få stabilare pH över hela dygnet men som du kan se på BluesBoys pH-plottar så slår inte CO2-insprutningen till speciellt ofta under natten. Har för mig att han sagt att det räcker med 1 eller 2 kvartar under natten för att få ganska stabilt pH utan controller.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8

                "If you have good pearling during the day, and relatively reasonable bioload, you should not dip below roughly 90%, my tanks have been at 95% to 100% by morning."
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #9
                  Hej!

                  Tack för all bra info.
                  Bra tips att man kan köra controllern på belysningstimern, så slipper man också höra magnetventilen på natten.

                  Jag har byggt en analog controller och lite effektiva reaktorlösningar i julhelgen.
                  men jag är inte färdig med magnetventilsbiten.
                  så i dag blandade jag ny mäsk och gick sen och tog en lur. 2 timmar senare stod fiskarna och flämtade vid ytan.
                  av med petflaskekorken och täckglasen kvikt som attan.
                  ph 6,5= 86 ppm.vid 54 ppm så såg dom ganska normala ut igen.
                  nu försöker jag hålla det vid ph7, 27ppm

                  i morgon får jag försöka lösa magnetventilen. Eller blanda svagare mäsk.

                  Urban

                  Kommentar

                  Arbetssätt...