Bruna prickiga alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nitrotech
    • December 2005
    • 16

    Bruna prickiga alger?

    Har fått problem med någon form av alger (tror jag). Varje gång jag städar akvariet så är det en massa bruna fläckar på bladen och stenarna. Ser ut som damm eller så. Går att få bort ganska lätt om man kör lite med slamsugen. Nu verkar det5 dock som att det blir allt fler och det ser grumligt ut efter vattenbyten. Vad kan det vara och hur ska jag åtgärda detta?
    Har ca 25 fiskar i ett Malawiakvarium (20 ciklider, 2 ancistrus, 1 pakistanbotia, 1 gibbiceps och en siamesisk algätare). Mina malar verkar inte alls intresserade av att "städa" bort detta. Please help me!
  • nitrotech
    • December 2005
    • 16

    #2
    Kan det funka att inte mata på ett par dagar och har lysrören släkta? Verkar inte som att mina malar vill ta bort skiten/algerna.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      provat att söka på brunka prickiga alger ?

      kan va kiselalger
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Snäckor är bra på att skrapa av alger från växter, men många gillar inte att ha snäckor i sina akvarier. Risken är ganska stor att snäckorna växer till sig och börjar knapra på dina växter sedan också. De bär på jättemånga parasiter och sjukdomar också.

        Jag har en del små Planorbis och Gyraulus och några Bithynia och Physa fontinalis. Physa blir gigantisk och glupsk så dom måste jag plocka bort snart.

        Risken om du mörklägger är att dina plantor dör men algerna överlever.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Risken är ganska stor att snäckorna växer till sig och börjar knapra på dina växter sedan också. De bär på jättemånga parasiter och sjukdomar också.
          Var kan jag läsa mer om det här? Det är något jag aldrig hört förr i varken litteratur eller internationella forum eller experter runtom i hela världen. Påhitt?

          Risken om du mörklägger är att dina plantor dör men algerna överlever.
          Just alger är känsligare för mörkläggning än växter eftersom dom har mindre näringsdepåer. Speciellt Cyanobakterier brukar räcka med en totalmörkläggning (inte en endaste foton får nå akvariet) i 3 dagar för att akvariet ska bli gnistrande rent igen.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Var kan jag läsa mer om det här? Det är något jag aldrig hört förr i varken litteratur eller internationella forum eller experter runtom i hela världen. Påhitt?
            Påhitt? Ja ärligt talat vet jag inte vilka snäckburna parasiter som finns i akvarier. Men jag vet att snäckor är mellanvärdar för väldigt många parasiter och vissa har fiskar som slutvärd.

            Här är ett exempel:


            Bilharzia är ett annat exempel med människa som slutvärd och snäckor som mellanvärd. En mildare variant av swimmers itch har jag haft och fy va det kliade.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Lustigt att man aldrig hör talas om det om det är någon större risk med det.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Lustigt att man aldrig hör talas om det om det är någon större risk med det.
                Nej det är kanske ingen större risk. Vad jag förstår är det inte så många akvariefiskar som äter snäckor. Och det krävs nog för att parasiterna ska sprida sig.

                Jag såg parasiter på mina Bithynia-snäckor idag. Såg ut som vattenhydra och de är helt ofarliga men jag plockade bort snäckorna i alla fall.

                Kommentar

                Arbetssätt...