Röda, bruna och gröna vallsneria?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    Röda, bruna och gröna vallsneria?

    Mina jättevallsneria varierar väldigt mycket i färg. Vissa blad är riktigt gröna och fina, medan andra är mer bruna och t o m riktigt röda.

    Det är svårt att fastställa var den röda/bruna färgen främst uppträder, men det verkar som att små nya blad lätt blir röda, äldre stora blad blir bruna, och halvstora blad är gröna.

    Bild (tagen 16.27 idag): http://img268.imageshack.us/img268/6043/dsc002010qk.jpg

    Jag har läst att växter kan bli röda om de växer väldigt fort. Klorofyll hinner då inte bildas tillräckligt fort --> inte gröna. Men röd färg kan ju även bero på kvävebrist...

    Så hur vet jag vad som är fel?
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • Ingela
    • January 2006
    • 4

    #2
    Jag pratade med en kille i djuraffären där jag köpte en sådan. Han sa att det beror på att växterna odlas under starkare ljus och att dom blir mera gröna och bubbliga med ovalt formade blad när dom kommer till ett "vanligt" akvarium som inte har lika mycket ljus. Kanske kan stämma, för nu när jag bytt lampa blir de nyare bladen både grönare och jämnare.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Jag tycker att det ser ut som om växterna på bilden lider av kvävebrist....Berätta mer om ditt kar. Belysning, skötsel matning osv.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #4
        Ingela: Ja, det skulle ju kunna vara så. Det beror troligen på att för lite klorofyll hinner bildas i så fall. Har man mindre ljus så hinner växten producera mera klorofyll.

        Tropfrog:

        310 liter
        0,5W/l delvis reflekterat.
        CO2-tillförsel med pH-kontroller.
        PMDD 2-3 ggr i vekcan. (har just ökat på doseringen till 3ggr i vekcan)
        50% vattenbyte 1ggr i veckan. (tidigare gjorde jag detta 2ggr / veckan)

        13 danior, 10 kardinaltetra och ett par malar. Jag matar fiskarna 2-3 ggr om dagen, i ganska små mängder (tror jag).
        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jupp kvävebrist. Du skulle kunna testa att dubbla KNO3-dosen varje dosering, jag brukar dosera 10 ppm nitrat via KNO3 varje fulldospuls istället för 5 ppm i standard PMDD-receptet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...