Växter till discus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skogsfrua
    • November 2005
    • 309

    Växter till discus.

    Hejsan, ville egentligen bara höra vad ni har valt för växter till era diskusar???

    Idag har jag svärdplanta samt nån annan som jag faktiskt inte vet namnet på men den är smalbladig och skulle tåla högre temperaturer. Har sett bilder från olika discus kar där de har växter som fäster på sten och rötter men är det praktiskt med tanke på renhållning. har åxå läst att de känner sig trygga med olika flytväxter...

    Blir sedan lite orolig, då jag läser om kvävehalter, alger mm. Hur resonerar ni andra???

    Jag tycker det är fint med mycket grönt men är det som sagt bra och praktiskt???
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Diskusarna begränsar inte direkt växtvalet.
    Jag har inte märkt att nån växt skulle direkt reagera på temperaturen(28c)
    Har man engång grus så är de inte så mycket mer opraktiskt att ha växter.
    När de gäller kväve så är diskus tydligen inte så kräsna de handlar mer om varför man har högre kvävenivåer i akvariumet. Dvs kemiskt tillsat eller pga vanvård.

    Kommentar

    • Skogsfrua
      • November 2005
      • 309

      #3
      Ursprungligen postat av NiXoN
      Diskusarna begränsar inte direkt växtvalet.
      När de gäller kväve så är diskus tydligen inte så kräsna de handlar mer om varför man har högre kvävenivåer i akvariumet. Dvs kemiskt tillsat eller pga vanvård.
      Du får ursäkta min okunskap, men hur menar du... att en tillsätter kväve kemiskt via växterna för inte vill jag medvetet vanvårda mina discusar...

      Är nog tvungen att köpa mig en akvariebok för att studera den kemiska läran lite bättre...

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Ok tar de hela från början, jag har ett 540 med diskus.
        Jag har en hel del växter och rätt bra filtersystem som förbrukar den lilla mängden kväve (kno3) som fiskarna producerar.
        Så för att växterna skall må bra och algerna skall må pyton så häller jag i en del kemikalier.
        Du kan läsa mer om dessa genom att leta efter pmdd på forumet eller gå till www.pmdd.se
        Mycket lättare än de verkar, några enkla växter som gillar att leva på rötter är tex olika Microsorum och Anubias varianter..

        Kommentar

        • Skogsfrua
          • November 2005
          • 309

          #5
          Tack Nixon, skall kolla in www.ppmd.se Kan nog lära mig en hel del ffa allt säger jag tack för växtförslagen.. har spanat på dina växtkar. Fina bilder.

          Kommentar

          • Skogsfrua
            • November 2005
            • 309

            #6
            Hej Nixon igen!! Jag har nu varit inne på sidan, lagt den till mina favoriter samt beställt ppmd. Men de utgick ju ifrån enbart 50% vattenbyte en gång i veckan, jag byter ju dessutom 30% en annan dag. Skall jag ändå bara tillsätta den gången jag gör stora vattenbyten samt slamsugning eller???

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Det där med att göra ett 50% vattenbyte en gång i veckan är en metod för att hålla näringsnivåerna på en relativt konstant nivå. och jag tror att www.pmdd.se mest riktar sig till växtakvarister som använder sig av koldioxidgödning. Det är väl aldrig fel att dosera näring men jag tror att du bör vara lite försiktig med näringsnivåerna om du inte har pysslat med pmdd förut. Det blir lätt lite för mycket.

              NiXoN Kan säkert hjälpa dig igång eftersom han har provat att kombinera växtakvaristik och discus men jag tror att det skulle vara bra att veta lite mer om ditt kar. Belysning? Växtmassa? Osv.
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • Stew
                • July 2004
                • 1736

                #8
                En växt jag kan slå ett slag för är tigerlotus. http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=35
                personligen föredrar jag den röda.
                Växer snabbt och ger ett tak av blad. Discus-arna gillar att stå där under.

                Så här ser det ut med två olika sorters röda tigerlotusar
                Bifogade filer
                540l Malawi
                180l Växt / sällskapskar
                90l odlingskar
                50l odlingskar / karantänskar

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Beroende på mängden växter och åtgång så kan du fylla på när du gör ditt andra vattenbyte (för den mängd vatten du bytt). Själv byter jag vatten bara en gång i veckan för mina diskusar, men jag rekomenderar inte att mixtra med dina rutiner om du inte har stenkoll...
                  Ett bra nitratest (jbl dropptest) är en bra investering, den ger en indikation om hur mycket de går åt.
                  Mitt tips när de gäller växter är att du kollar vad pwss har att erbjuda. Du kan tex köpa större mängder Microsorum till ett hygligt pris vilket kan vara bra då den växer sakta.

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Ursprungligen postat av plizken
                    NiXoN Kan säkert hjälpa dig igång eftersom han har provat att kombinera växtakvaristik och discus men jag tror att det skulle vara bra att veta lite mer om ditt kar. Belysning? Växtmassa? Osv.
                    Tack för förtroendet Plizken

                    Kommentar

                    • Skogsfrua
                      • November 2005
                      • 309

                      #11
                      Hej Nixon igen, kul att du orkar engagera dig så.. under tiden du svarade var jag just och sökte på jbl.. har tidgare försökt få tag på deras dropptest men inte lyckats här i Karlstad. fick tag på Seras nitrit-test(vilket jag inte ens vet om jag litar på...) Tyvärr genererade min sökning bara tyska svar, och min tyskakunskap håller sig till "wollwn sie på flaben haben". Ingen skulle bli gladare än min gubbe om det endast skulle vara vattenbyte en gång/vecka... Gissar att du med dina växter har en rejäl sand/grusbotten, så då slamsuger du väl åxå???

                      Idags läget har jag ju två svärdplantor och som sagt två andra pilbladiga växter som jag inte vet namnet på. De börjar dock nu bli väldigt bleka och ledsamma. Köpte nytt lysrör när jag startade upp karet, ett blåtonat som jag förtillfället ej har watt-styrka på.

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Visst slamsuger jag men de är kanske varannan vecka, jag försöker begränsa vad jag matar med och hur mycket åt gången. Tex ingen oxhjärta eller annat animaliskt.
                        De gör att botnen inte gegar igen lika lätt, sen så matas mina fiskar 4 ggr per dag.
                        Kan du fylla i lite basupgifter som hur stort akvarium du har filter antal diskus belysning etc..
                        Ett tips är att beställa akvarieprylar över nätet www.pwss.se trevliga och mycket seriösa..

                        Kommentar

                        • Skogsfrua
                          • November 2005
                          • 309

                          #13
                          Du gör mig lycklig ikväll!!!! Ytterligare en sida att sälla till favoriterna

                          Jag har ett ca 300 lit hörnkar.Idenna sitter det ett Juwelfilter/pump typ 402. Var ner och läste på röret och det hette Aquastar F30W.

                          Jag var ju kanske dum och köpte ett större gäng ungdiscus, både för att jag misstänkte att vissa skulle gå åt men också för att fylla upp karet. De var ju ganska små vid inköp, ca 5-6 cm. Så jag har nu 11 st discus av storlek 6-8 cm. De matas ca 5-6 ggr/dag. Därför har jag valt att slamsuga och byta ca 50% vatten på söndagar samt göra ett 30% vattenbyte ons eller tors.

                          Matar inte med oxhjärta utan ger räkmix köpt från den killen som sålde discusarna till mig(enl förpackningen är det tropical), artemia, discusgranulat samt d-allio. De två sistnämnda är de inte speciellt förtjusta i men småplockar med. De andra äter dock av det så det blir inte liggande. Har fjärilar 4st, flying fox 8 st, 30talet kardinaltetror samt 2 ancistrus samt en golden nugget mal L-18. Det är en hyfsat medveten överbefiskning- och därför vattenbyten två dagar/vecka. Några gånger har jag bytt 3ggr/vecka. Enl Seras nitrit-test har vattnet alltid varit OK.

                          Syresätter litegrann, har pluggat utblåsen för det vart ett enormt tryck annars i vattnet. Utblåsen går upp mot ytan. Fiskarna verkar välmående. En diskus gick hädan efter en knapp månad, orsak oklar...

                          Vilket dropptest från JBL skall jag välja från www.pwss tycker du att jag ska välja. Det är ju en fördel att kunna kolla mer än nitrit menar jag. Idagsläget har jag ju noll koll på Ph osv.

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Att börjas med så tror jag att du skall ta de väldigt lungt med pmdd.
                            Jag utgick från ett lite mer stabilt akvarium, du bör prioritera fiskarna att börjas med.
                            Efter att du stabiliserat burken och fiskarna börjar vara lite större och färre så kan det vara mer aktuelt att börja snygga till de hela.
                            Jag skulle investera i ett ytterfilter då de alltid är bra att ha två separata filter när man drar upp diskus, dom klarar belastningen bättre och sen kan man rengöra en åt gången utan större risk.

                            Nitrat test är guld värt för de kan berätta mycket om hur dina vattenbyten och filter funkar..
                            I övrigt så anväder jag inte så mycket vattentester..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...