Brandsläckare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trox
    • January 2005
    • 29

    Brandsläckare

    Fick dessa två brandsläckare idag. http://www.inneigen.com/co2.jpg Skulle dom kunna gå att använda? Det som fått mig att fundera är att det inte finns någon anstängningsventil. Dvs. man kommer inte kunna skruva loss regulatorn när man skall fylla på den. Funns dessa avstängningsventiler att köpa på något lämpligt ställe?
    Senast redigerad av Trox; 02 January 2006, 21:38.
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Du kan fråga din lokala brandskydsfirma om dom vill bygga om tuberna och provtrycka dom..

    Kommentar

    • -piraya-
      • November 2004
      • 156

      #3
      Ursprungligen postat av Trox
      Fick dessa två brandsläckare idag. http://www.inneigen.com/co2.jpg Skulle dom kunna gå att använda? Det som fått mig att fundera är att det inte finns någon anstängningsventil. Dvs. man kommer inte kunna skruva loss regulatorn när man skall fylla på den. Funns dessa avstängningsventiler att köpa på något lämpligt ställe?
      Varför skulle du inte kunna skruva loss regulatorn? Släpper du handtaget stänger ventilen vanligtvis på brandsläckare.
      /Mats

      Juwel Vision 180
      Eheim 2028

      Juwel Rio 180
      Aquarelle 2x30W, co2

      Kommentar

      • Trox
        • January 2005
        • 29

        #4
        Du menar att jag skulle ha kvar handtaget? Det skulle ju se ganska kontigt ut.

        Kommentar

        • Rebecka
          • September 2003
          • 561

          #5
          Ursprungligen postat av Trox
          Du menar att jag skulle ha kvar handtaget? Det skulle ju se ganska kontigt ut.

          Hejhej!
          Dina brandsläckare är utrustad med snabbventil (används när man snabbt ska få ut mycket CO2 för att släcka eld.) Man drar ut sprinten, och trycker ner handtaget. Då kommer det ut massa CO2.

          Jag hade en sån släckare till min Co2 anläggning till växtakvariet, men har nu bytt till en med ratt, eftersom att den läkte i packningarna.
          Barndfirmgubben sa att dom kan göra det. Han menade att det inte var hela världen om en sån pysläckte lite i brandsläckningsändamål, Men till Co2 källa till växtakvariet skulle ju det vara katastrof.
          Du kan testa att skruva fast regulatorn och öppna CO2 flödet. Pyser det så pyser det. Gör det inte det så är det bara att använda...
          Jag antar att släckarna är utan stigarör??

          Mvh/Rebecka
          http://underwatergarden.blogspot.com


          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

          Kommentar

          • Rebecka
            • September 2003
            • 561

            #6
            Sen sätter du dendär ringen runt handtagen för att hålla flödet öppet.
            När du släpper handtaget (det övre) Så stängs tillförseln.
            Så nej, ta inte bort handtaget, då är det kört =D
            http://underwatergarden.blogspot.com


            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

            Kommentar

            • Trox
              • January 2005
              • 29

              #7
              Det där låte ju lite fel/konstigt. Tänker inte ha kvar handtaget. Kan inte se varför det inge skulle gå att skruva på en valig ventil på flaskan.

              Om kanske defdac eller bluesboy som har ordentlig koll kunde upplysa om vad som gäller...

              Kommentar

              • Kharn
                • May 2004
                • 256

                #8
                Det är troligtvis inga problem alls att fixa en vanlig kran på dina flaskor
                Jag hadde dock inte försökt mig på det själva utan låtit en Brandskyddsfirma fixa det pga det höga trycket i flaskorna..

                Om du verkligen vill vara säker så kan du ringa Sydbrand i Ystad o fråga dom
                tel: 0411-193 25 ...jag tror nog att dom vet nästan lika bra som Defdac o bluesboy

                MVH Jimmy
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                Kommentar

                • Trox
                  • January 2005
                  • 29

                  #9
                  Eller så tar jag det med del lokala brandfirman... Frågan är om flaskan måste provtryckas efter man bytt till kran... Känns som det kan bli dyrt.

                  Alternativet skulle ju kunan vara att se om man kan byta dom två mot en 6Kg flaska istället...

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    står det nåt datum på flaskorna när dom provtrycktes sist `?

                    om inte så kommer dom nog kräva det.
                    var tionde år ska dom provtryckas efter vad jag läst.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • M.W
                      • November 2002
                      • 393

                      #11
                      Ursprungligen postat av Trox
                      Det där låte ju lite fel/konstigt. Tänker inte ha kvar handtaget. Kan inte se varför det inge skulle gå att skruva på en valig ventil på flaskan.
                      Låt flaskorna vara som dom är och skruva på regulatorn och se om det läcker något. Håller det tätt så spelar det väl ingen roll vad det är för sorts kran på flaskorna. Finns ingen orsak att byta så länge det funkar.. och dessutom så slipper du ju provtrycka dom, iallafall till nästa påfyllning.
                      If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                      Min blog
                      PlantSwap

                      Kommentar

                      • Trox
                        • January 2005
                        • 29

                        #12
                        Står inte när dom är provtryckta... Men "omladdning/verkstadsgenomgång" är gjord 01.. Gissar att det innefattar provtryckning.

                        Tänkte mer på att flaskan kanske behövde provtryckas för att den modifierats. Dvs. provtryckningen gäller för det "setupen" som sitter på den.

                        Att jag inte vill ha handtaget på är för att det ser otroligt fult ut att ha mitt i vardagsrummet. Och flaskan måste ändå tömmas och öppnas för att ta bort stigaröret.
                        Senast redigerad av Trox; 04 January 2006, 22:15.

                        Kommentar

                        • Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

                          #13
                          Nja, stiga röret går att plocka ut när tuben ska fyllas nästa gång, så stor roll spelar det inte, om du inte ska släppa en attans massa gas genom på en gång.

                          B!

                          Kommentar

                          • Mora-Nisse
                            • January 2004
                            • 73

                            #14
                            Stigarröret behöver du inte ta bort, jag kör med en sådan brandsläckare du har och det fungerar bra.
                            Jag förstår att du ur estetisk synvinkel inte vill ha handtaget kvar, det är inte vackert om du ska ha den tuben stående i vardagsrummet helt synlig med handtaget kvar. Själv har jag min tub i ett skåp under akvariet så jag tog inte bort handtaget.
                            Provtryckte min släckare i december och det kostade 170 kronor.
                            LDA-31, LDA-33, L-091, L-134.

                            Kommentar

                            • M.W
                              • November 2002
                              • 393

                              #15
                              Hur snyggt är det på en skala 1-10 att ha en stor röd flaska i vardagsrummet? Är det nån imponeringsgrej kanske..
                              Jag har min flaska bakom en hylla som står brevid karet, både för att slippa se den och även för att den ska få stå ifred från pillande ungar och busande hundar.
                              If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                              Min blog
                              PlantSwap

                              Kommentar

                              Arbetssätt...