Algkrig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Conzali
    • February 2005
    • 32

    Algkrig

    Hej!

    Jag har ett litet (än så länge) algproblem. Jag har sökt en del på forumet ang. alger och de flesta verkar ha någon form av mer eller mindre håriga algsorter att slåss mot. Men mina alger är stenhårda och sätter sig som runda växande prickar på glaset och på växterna. De biter sig fast så pass hårt att jag knappt kan skrapa bort dem ens med våld.

    Verkar som om algerna blivit fler sen jag höjde PH-halten i karet, men det kan vara en inbillning...

    Algtabletter hjälper tillfälligt, men jag måste använda dem regelbundet för att hålla de runda blafforna på avstånd.

    Snälla hjälp en novis att få ordning på eländet.

    Vänligen

    Linda
  • Bucket
    • February 2004
    • 1020

    #2
    Ursprungligen postat av Conzali
    Hej!

    Jag har ett litet (än så länge) algproblem. Jag har sökt en del på forumet ang. alger och de flesta verkar ha någon form av mer eller mindre håriga algsorter att slåss mot. Men mina alger är stenhårda och sätter sig som runda växande prickar på glaset och på växterna. De biter sig fast så pass hårt att jag knappt kan skrapa bort dem ens med våld.

    Verkar som om algerna blivit fler sen jag höjde PH-halten i karet, men det kan vara en inbillning...

    Algtabletter hjälper tillfälligt, men jag måste använda dem regelbundet för att hålla de runda blafforna på avstånd.

    Snälla hjälp en novis att få ordning på eländet.

    Vänligen

    Linda

    Algtabletter är inte att föredra då dom har negativ effekt på växter åxå.
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

    Kommentar

    • Conzali
      • February 2005
      • 32

      #3
      Ah, finns det nåt annat än algtabletter som är ett bättre alternativ om jag inte får bukt på dem ordentligt?

      En annan fråga, hur ofta SKA man göra vattenbyte egentligen? Har ett 240 l med 2 par ciklider samt lite malar. Inte överbefolkat mao...

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Prickalger är tecken på väldans bra vattenkvalitet även om dom är trista i sig. Vi växtakvarister göder med mer fosfat för att få bort dom (ofta till "förmån" för vanliga grönalger som är behangligare att gnida bort).

        Ett riskablare sätt är att minska på vattenbytesfrekvensen. Då kommer fosfathalten naturligt gå upp.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Conzali
          • February 2005
          • 32

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Prickalger är tecken på väldans bra vattenkvalitet även om dom är trista i sig. Vi växtakvarister göder med mer fosfat för att få bort dom (ofta till "förmån" för vanliga grönalger som är behangligare att gnida bort).

          Ett riskablare sätt är att minska på vattenbytesfrekvensen. Då kommer fosfathalten naturligt gå upp.
          Ah, tack snälla för bra svar... då kan jag iaf vara lugn över att det inte är dåligt vatten som ger algerna.



          MVH

          Linda

          Kommentar

          • platy5
            • May 2005
            • 1087

            #6
            Hur ser dom ut ? Asså prickalgerna ?
            __________________________________________
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

            Kommentar

            Arbetssätt...