Kiselalger(brunalger),flertal frågor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HQI
    • November 2004
    • 207

    Kiselalger(brunalger),flertal frågor?

    Hej! Jag har varit igång en månad med ett 110 liter växtkar(Juwel Rekord 110). Det innehåller 3x18w, varav 2 st aquastar och 1 st juwel daylite(lite grönt) m.reflektorer och kör Co2 via tub(flaska,magnetventil,nålventil) till en glaskeramikreaktor i karet. Använder ph-test och långtidsindikator(ph mellan 6,5 o.7) Byter vatten en gång/v, c:a 50-60% och göder med PMDD. Den sista veckan har jag fått mycket bruna alger(kiselalger) på alla växter, grus och glas. VARFÖR?????
    Tidigare under min saltvattenperiod använde jag osmosfilter för att bli av med dessa alger, men då bodde vi på landet och hade en annan vattenkvalitet. Här inne i "stàn" har jag bytt vatten på ciklidakvariet i 2 år, men aldrig fått denna bruna plåga. VAD KAN DETTA BERO PÅ?????
    HQI
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Ursprungligen postat av HQI
    Den sista veckan har jag fått mycket bruna alger(kiselalger) på alla växter, grus och glas. VARFÖR??????
    Vet inte hur det funkar i akvarier, men i sjöar blommar kiselalger under vår och höst när bottenvattnet blandas upp så att det blir mycket kisel i vattnet. Kislet kommer från sand och lera på botten. Har du för stark omrörning och för finkornigt grus kanske blomningen kan kan bero på kisel. Testa att stänga av omrörningen och mörklägga akvariet något eller några dygn. Fast då dör kanske fiskarna av syrgasbrist?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Byter vatten en gång/v, c:a 50-60% och göder med PMDD. Den sista veckan har jag fått mycket bruna alger(kiselalger) på alla växter,
      Om dom sätter sig på växterna är växterna begränsade av något, förmodligen CO2 eftersom du kör med PMDD som ger dig allt annat än kol. Dvs den gamla vanliga visan som 99% av alla som kör CO2 gör fel på.

      Det är lätt att vara expert när det handlar om algbevuxna växter i sammanhang med CO2+PMDD eftersom PMDD garanterar allt utom CO2 och PMDD är 1000 ggr enklare att dosera än CO2 8)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • HQI
        • November 2004
        • 207

        #4
        Ok, men det bubblar ganska bra ändå. Menar du att jag ska prova att öka Co2-mängden? Förra gången jag frågade om bubbel, så var det en extra dos PMDD som behövdes och Co2 har legat på konstant samma tillförselmängd. Det kan vara så, att jag då måste öka Co2 som du föreslår eftersom gödningen är mer nu?
        HQI

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ok, men det bubblar ganska bra ändå.
          Nej det kan det inte eftersom det sätter sig alger på växterna = dålig tillväxt = dålig fotosyntes = dåligt bubbel.

          Om det sätter sig alger på växterna är det i princip alltid CO2 som felar.

          Det är lätt att lura sig själv att tro att man håller konstant CO2-nivå när man kör tub. Men det räcker med att växterna börjar fylla i ordentligt utan att man ökar bubbeltakten därefter för att man ska halka ner på för låga CO2-nivåer.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ett annat sätt att se på saken är att om du ställer in en bra CO2-nivå så växterna bubblar hyffsat och du göder och det växer bra innebär det att du kan dubbla växtmassan på en vecka.

            Har du samma bubbel trots den ökade växtmängden innebär det att alla växterna relativt sett således kör på halvfart, dvs växer sämre och blir algsamlare.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • HQI
              • November 2004
              • 207

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Ett annat sätt att se på saken är att om du ställer in en bra CO2-nivå så växterna bubblar hyffsat och du göder och det växer bra innebär det att du kan dubbla växtmassan på en vecka.

              Har du samma bubbel trots den ökade växtmängden innebär det att alla växterna relativt sett således kör på halvfart, dvs växer sämre och blir algsamlare.
              Jag kollade noga och såg att det bara bubblar från topparna, alltså de nya bladen. Heterantheran växer som bara den, men den är inte lika brun som de andra heller. Micranthemum umbrosum har stora bubblor i topparna, men är brun nertill. Jag tycker det verkar väldigt konstigt? Jag har ökat från 2 till 3 bubblor i sekunden, och införskaffat 2 st siamesiska algätare. Det är nog som du säger om Co2-mängden: Den är förbaskat svår att dosera rätt!
              HQI

              Kommentar

              Arbetssätt...