Växtakvarier med Co2..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    Växtakvarier med Co2..

    Har storleken någon skillnad??
    Jag tänkte starta en tråd för att få lite insikt i hur stora växtakvarier folk har.
    Ren nyfikenhet alltså, men sen kan ju diskuteras om de finns storleks specifika problem.
    För att styra upp de hela så föreslår jag att omröstningen handlar om burkar med co2.
    56
    0-50
    1,79%
    1
    50-150
    21,43%
    12
    150-250
    28,57%
    16
    250-350
    14,29%
    8
    350-450
    7,14%
    4
    450-XXL
    26,79%
    15
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    växtakvarium och växtakvarium.. det jag har CO2 kopplat till är ett 540 iaf.
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Jag har ett litet akvarium där jag tänker satsa på att få små svenska undervattensväxter att trivas. Jag jäser sockervatten till co2 men har inte fått till några småbubblor än. Måste fixa nån slags munstycke till slangen.

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Ursprungligen postat av MagicFingers
        växtakvarium och växtakvarium.. det jag har CO2 kopplat till är ett 540 iaf.
        Hur har du ordnat med upplösningen av co2?
        Jag har nämligen också ett 540, men lite svårigheter med att fixa upplösningen..

        Kommentar

        • Yrrah
          • August 2004
          • 188

          #5
          Jag har ett 60L växtkar.

          Tycker det är smidigt med ett litet eftersom det blir lättare att styra CO2. Jag låter det helt enkelt bubbla genom en syresten upp i en liten cirukationspump. Det räcker för att få upp CO2 nivån.

          Håller för närvarande på att jobba upp växtmassan och har inte lyckats få bestående bubbel än, men det växer bra. Ljuset är i minsta laget tyvärr (bara ett 15w aquarellerör med reflektor), vilket är en baksida med för små kar.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Stort växtakvarie på 980 liter med CO2 och pH-kontroller.
            Litet växtakvarie på 145 liter med CO2 styrd med timer.

            Storleken har betydelse... Mitt stora akvarie är har alltid varit betydligt mer lättskött än det lilla.
            Senast redigerad av petnym; 02 January 2006, 15:25.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • cobra
              • December 2004
              • 1743

              #7
              Jag har med co2 styrd med timer hur har du satt upp tiden på din timer, jag kör 30 min med 30 min utan har en pump som sätts på och av. När den är av så går bubblorna rakt upp när den går slås bubblorna sönder av impellern. Har du något annat typ reaktor eller vad?
              Fotosidan.se

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Jag experimenterar friskt med olika typer av reaktorer, jag har testat pumpvarianten och några andra. Varför jag inte har hålligt mig till någon beror på att de går en hel del co2 till spillo.
                Jag vet att de inte går att lösa upp allt, men nu känns de som om dom flesta varianterna endast löst upp hälften av de jag matat i dom.

                Kommentar

                • Frågvis
                  • October 2005
                  • 1204

                  #9
                  Bra initiativ den här omröstningen. Jag kör själv inte med CO2, men jag tänkte pröva med mäsk i mitt 63L i framtiden. Jag har ett Fluval 3plus innerfilter i detta kar. Till det tänkte jag koppla mäsken på något sätt.

                  En liten fundering att använda detta lilla kar till att driva upp växter snabbt som man sätter i ett större kar, där CO2-nivån är bara hälften jämfört med det lilla karet. Hur kommer växterna reagera? Växa hälften så fort/dö?
                  Den som frågar får veta

                  Kommentar

                  • mange993
                    • April 2004
                    • 372

                    #10
                    jag har ett 450 l med co2 tub 4*36w aquarelle med reflektorer
                    funderar starkt på att fixa controller

                    MVH
                    mange

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Dom kommer att växa saktare men de är inte enbart co2 som påverkar. Sen finns de växter som kräver co2 för att de skall bli nåt av dom..
                      När jag har lyft över växter till akvarium utan co2 så har de tagit 1-2 veckor innan dom kommit igång.

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        Ursprungligen postat av NiXoN
                        Ursprungligen postat av MagicFingers
                        växtakvarium och växtakvarium.. det jag har CO2 kopplat till är ett 540 iaf.
                        Hur har du ordnat med upplösningen av co2?
                        Jag har nämligen också ett 540, men lite svårigheter med att fixa upplösningen..
                        kör ett am-top 3338 med en AM 1000 reaktor på, och så pH kontroller på det, in med en massa bubblor och ner med pH-t, inga bekymmer...
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          Storleken har betydelse...
                          Jag har kört med 540 litare och 220 litare när det gäller växtkar. Jag håller med petnym att större volym är bra och mer förlåtande men det ställer samtidigt stoooora krav på CO2-reaktor. Med mycket växtmassa i en halv kubik vatten ska det lösas upp mycket CO2 per timma.
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • Frågvis
                            • October 2005
                            • 1204

                            #14
                            Lite off-topic:, tack för ni delar med av era erfarenheter.
                            Okej, det låter bra. Jag tänkte köra med walstad i det större akvariet, men inte i de mindre karet.

                            Antalet fiskar gissar jag påverkar också(Kan ha fler fiskar i ett större kar). De producerar CO2 och matresterna omvandlas till CO2 och andra nyttigheter av bakterier. Jag tänkte låta en sump producera CO2 som förs tillbaka till karet.
                            Den som frågar får veta

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Ursprungligen postat av BluesBoy
                              Storleken har betydelse...
                              Jag har kört med 540 litare och 220 litare när det gäller växtkar. Jag håller med petnym att större volym är bra och mer förlåtande men det ställer samtidigt stoooora krav på CO2-reaktor. Med mycket växtmassa i en halv kubik vatten ska det lösas upp mycket CO2 per timma.
                              Jo tack de har jag märkt
                              Jag hittade ett gammalt ytterfilter hos mina föräldrar, en modell där motorn är placerad utanpå. Så nu tänker jag göra om den till en co2 reaktor modell större.
                              De jag behöver är en pump+slangar o koplingar in till akvariet. Blir lite som aquamedics varianten fast reaktorhuset kommer att gå på uppskatningsvis 3 liter med corallifes biobollar.
                              De enda som bekymrar mig är diametern på slangen, frågan blir om jag kan få till ett tillräckligt bra flöde..
                              Jag har dessutom testat en ny metod för att bekämpa cyano, duscha av växterna i badkaret. De funkar faktisk !!! De tog dock 3-4 timmar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...