vilka svenska växter passar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    vilka svenska växter passar?

    Vilka svenska undervattensväxter kan man ha i akvarium? Jag har just köpt ett litet akvarium och har stoppat i något som heter vårtsärv. Den ser ut att växa och trivas fint. Det följde förstås med en del snäckor, vattengråsuggor och och husbyggande nattsländelarver men det är bara kul. Jag har guppy, Ottocinclus och Ancistrus i. På botten har jag fin sand från en näringsrik sjö.

    Nu vill jag stoppa i fler växter som kan täcka delar av botten. Klarar sig braxengräs eller notblomster bra i ett akvarium som är 23 grader varmt? Eller finns det någon som kan tipsa om andra växter? Jag har en petflaska med socker, vatten och jäst som puttrar koldioxid i vattnet. Det verkar funka bra.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    vattenpest.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Det var lite magert med svar här så jag får väl bidra med det jag hittat själv.

      Vattenpest (Elodea canadensis) är ju lagom rolig och dessutom inte särskilt svensk eftersom den kom till Irland från Canada på 1800-talet. Men den duger.

      Hornsärv (Ceratophyllum demersum) odlas av många.

      Jag har vårtsärv (Ceratophyllum submersum) men den är mycket svårare att hitta i naturen. Båda arterna av särv kan man hitta under isen i små grävda dammar nu på vintern också. I jordbrukslandskap.

      Vattenblink (Hottonia palustris) är en vacker blomma som djurportalen tar upp som akvarieväxt. Den kan man antingen ha rotad eller som flytbladsväxt.

      Penningblad (Lysimachia nummularia) är också upptagen av djurportalen. Den har fina runda blad och är ljusgrön och fin.

      Tidigare har jag haft kransslinga (Myriophyllum spicatum) i akvarium och de andra två arterna hårslinga (M. alterniflorum) och kransslinga (M. verticillatum) borde också funka. Hårslinga är en av de vanligaste vattenväxterna i Sverige och man brukar se den när man fiskar i näringsfattiga sjöar.

      Jag har också odlat borstnate (Potamogeton pectinatus) i akvarium. Den ser ut som grässtrån. Ett problem med den är att den växer sig väldigt lång men den tål klippning mycket bra.

      Vattenmynta (Mentha aquatica) kan man få att växa under ytan om man klipper den. Den är tålig och undervattensbladen är snyggt röda.

      Det måste finnas fler arter som funkar alldeles utmärkt. Så länge man inte har temperaturer över 28-30 grader borde det gå. Är det någon som lyckats odla kransalger i akvarium till exempel. Jag klarar inte det.

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Jag fortsätter väl att prata med mig själv.

        Eleocharis acicularis, Nålgräs: En ganska lätt växt, men den behöver ett välskött akvarium. En mycket bra marktäckare som gör att det ser ut som en gräsmatta i akvariet. Man kan utan problem klippa ner den så att inte grässtråna blir så långa.


        Riccia fluitans, Gaffelmossa: Ganska lätt växt som kan användas både som flytväxt och fästas på en rot eller lavasten. Fäster man den på botten i akvariet så behöver den CO2 tillsats. Blir den för stor delar man bara på mossbiten.

        Lemna minor, Andmat: Mycket lätt växt som ibland ses som en problemväxt. De växer mycket fort om det finns mycket järn i vattnet och om man har bra vatten. De kan fort täcka hela ytan i akvariet och man måste rensa för att den inte ska skugga andra växter. Kallas för indikator växt eftersom om denna växt växer bra så är det mycket järn i vattnet. Eftersom den växter så fort så tar den också upp mycket näring ur vattnet. Därför kan det vara bra att skaffa den här växten om man har algproblem.

        Från http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page87.html

        Stor andmat (Spirodela polyrhiza) fungerar nog lika "bra" som andmat. Men båda är duktiga på att täcka hela ytan och släcka ut allt ljus.

        Korsandmat (Lemna trisulca) som svävar omkring fritt i vattnet är lite snygg men fastnar i filtret.

        Gaffelmossa (Riccia fluitans) finns också vilt i Sverige, men den är tydligen inte så lätt att ha som undervattensväxt (som den japanska varianten) utan passar bättre på ytan.

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Källmossa (Fontinalis antipyretica) klarade sig över ett år hos mig. Men den växte ytterst lite.

          Vattenblink och vattenpest har jag provat plocka in, ingen av dem klarade en månad. Så min erfarenhet är att tropiska växter fungerar mycket bättre än de inhemska i akvariet.

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Fontinalis växer väldigt lite i naturen också. Bara någon eller några centimeter per år. Men om man kan hitta en snygg sten med mossa på skulle det vara kul att ha den i akvariet. Det ska jag testa.

            Kommentar

            Arbetssätt...