pmdd=fiskdöd??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    #16
    Ursprungligen postat av y0da
    Hur skötte du vattenbyten innan du började med pmdd? Har du slarvat mycket innan så blir kanske fiskarna stressade av att de helt plötsligt får massa stora vattenbyten.
    Förut var det vattenbyten ungefär var 3-4e vecka, inte så ofta som det blivit nu med varje vecka så att säga..
    Kan ju mycket väl vara så att de stressar ihjäl sej när jag kommer med mina slangar..
    eller att de helt enkelt blivit gamla..
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com

    Kommentar

    • brams
      • June 2003
      • 891

      #17
      tycker inte att du borde få nån fiskdöd även om du tog tsk istället för krm.
      Det misstaget borde resultera i att du får 1tsk kh2po4 till 125 ml, det betyder att du har hystat i lite mer än 1å½ tsk fosfat. Det borde dom klara om du har ett 200l kar. Skulle vara om du tog dl istället för krm ?
      C.Brams

      Check out:
      brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Vad är det för pH i kranvattnet? Och vad har du för pH i akvariet? 50% är ju stora vattenbyten och har du ett lägre pH i akvariet får du plötsliga pH-höjningar som inte är så nyttiga. I fall det skulle vara lite ammonium i vattnet omvandlas det till giftigare ammoniak vid pH runt 7 om jag inte minns fel. Det skulle kunna vara en orsak.

        En annan orsak kan det vara att det är någon kemisk förändring i kranvattnet. VA-verket kanske har råkat tillsätta mer klor (eller något annat skadligt ämne) än vanligt. Använder du vattenberedningsmedel vid vattenbyten?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Whizzer
          • May 2005
          • 498

          #19
          Ursprungligen postat av batski
          Vad är det för pH i kranvattnet? Och vad har du för pH i akvariet? 50% är ju stora vattenbyten och har du ett lägre pH i akvariet får du plötsliga pH-höjningar som inte är så nyttiga. I fall det skulle vara lite ammonium i vattnet omvandlas det till giftigare ammoniak vid pH runt 7 om jag inte minns fel. Det skulle kunna vara en orsak.

          En annan orsak kan det vara att det är någon kemisk förändring i kranvattnet. VA-verket kanske har råkat tillsätta mer klor (eller något annat skadligt ämne) än vanligt. Använder du vattenberedningsmedel vid vattenbyten?
          Första omgången använde jag vattenberedningsmedel (aquatan) men sen blev jag avrådd att använda det samtidigt som pmdd:en.. Trodde att det kanske berodde på det då första omgången, men eftersom samma sak hände igen, utan aquatan, så blir man ju lite fundersam..
          Vad säger ni om Nitrivec då? har en sån flaska oxå, som jag använt tillsammans med aquatan vid vattenbyten innan.. ska jag våga använda något av dom?
          Whizzer
          http://ninavarblane.blogspot.com

          Kommentar

          • siwep
            • May 2004
            • 173

            #20
            skulle någon kunna säga vart man kan köpa pmdd och hur de fungerar?? kanske skulle testa det.
            siwep

            Kommentar

            • SeanChai
              • May 2005
              • 498

              #21
              www.pmdd.se


              // SeanChai
              Min Zon

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av Whizzer
                Första omgången använde jag vattenberedningsmedel (aquatan) men sen blev jag avrådd att använda det samtidigt som pmdd:en..
                Man ska inte hälla i PMDD SAMTIDIGT som vattenberedningsmedel. Men det går bra att tillsätta PMDD några timmar efter det att man har hällt i vattenberedningsmedel i samband med ett vattenbyte.

                Nitrivec kan aldrig skada. Är akvariet relativt nystartat så är det säkrast att tillsätta Nitrivec. Det påverkar fö inte PMDD.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Whizzer
                  • May 2005
                  • 498

                  #23
                  Ursprungligen postat av batski
                  Man ska inte hälla i PMDD SAMTIDIGT som vattenberedningsmedel. Men det går bra att tillsätta PMDD några timmar efter det att man har hällt i vattenberedningsmedel i samband med ett vattenbyte.

                  Nitrivec kan aldrig skada. Är akvariet relativt nystartat så är det säkrast att tillsätta Nitrivec. Det påverkar fö inte PMDD.
                  Vad händer om man häller i det samtidigt då? *nyfiken*

                  Ska göra ett byte här så snart jag bara skrivit klart.. ska bli spännande o se hur det går den här gången
                  Whizzer
                  http://ninavarblane.blogspot.com

                  Kommentar

                  • Whizzer
                    • May 2005
                    • 498

                    #24
                    Förresten, använde mej av denna "doseringssida".. det kan väl inte vara där som felet ligger?
                    Whizzer
                    http://ninavarblane.blogspot.com

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av Whizzer
                      Vad händer om man häller i det samtidigt då? *nyfiken*
                      Då kan vattenberedningsmedlet ta upp vissa ämnen från växtnäringen, precis som det neutraliserar klor och binder upp metaller.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Whizzer
                        • May 2005
                        • 498

                        #26
                        Aha... smart
                        Whizzer
                        http://ninavarblane.blogspot.com

                        Kommentar

                        Arbetssätt...