Bollar !!!!!!!!!!!!!!!!!!! Aaahhhhhhh

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • grebom
    • April 2004
    • 116

    Bollar !!!!!!!!!!!!!!!!!!! Aaahhhhhhh

    uuh mina svärdsplantor har fått nån för mig till synes knepig alg....

    Det är som små små bollar längs med kanterna på bladen...går knappt å ta bort dom med fingrarna. + massa trådalger tror jag det heter ?
    Bladen får även massa svarta fält/prickar....

    Någon som har en aning om vart dom kommer från samt hur jag kan göra för att få bort dom får gärna svara =)

    Tacksam för svar !




    Nu ska jag fortsätta hinka öl.

    Gott Nytt År !
    Juwel Rekord 110 liter med månljus :23 kardinaltetror, 4 siamesiska algätare, 8 långsräckta pansarmalar, 1 L177, 1 L081, 2 L066, 2 L144

    MP Smaragd 200 liter :2 st (en hona + en hane) Viltfångade N.Pulcher. "Kasombe", 6 golden, 1 gibbiceps, 8 saulosi + minst 4 yngel, 4 siamesiska algätare, 7 Rödzebra (små)

    MP 120 liter : 1 axelot (flera till på väg^^)

    Nån slags hemsida kommer nog snart med massa bilder.

    http://grebom.fotogalleriet.se/
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #2
    Har du några algätande malar?

    Kommentar

    • grebom
      • April 2004
      • 116

      #3
      jepp, 2 st, den ena är 22cm lång och den andra ca 10cm....men grejen är att det är för mycket alger verkar det som....=/
      Juwel Rekord 110 liter med månljus :23 kardinaltetror, 4 siamesiska algätare, 8 långsräckta pansarmalar, 1 L177, 1 L081, 2 L066, 2 L144

      MP Smaragd 200 liter :2 st (en hona + en hane) Viltfångade N.Pulcher. "Kasombe", 6 golden, 1 gibbiceps, 8 saulosi + minst 4 yngel, 4 siamesiska algätare, 7 Rödzebra (små)

      MP 120 liter : 1 axelot (flera till på väg^^)

      Nån slags hemsida kommer nog snart med massa bilder.

      http://grebom.fotogalleriet.se/

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        bollar kan va toffsalger.

        kan ju ta en titt under alger i min signatuir så hittar du bilder på olika alger.

        trådalger indikerar att du kan ha mycket järn i vattnet.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Ursprungligen postat av grebom
          Det är som små små bollar längs med kanterna på bladen...går knappt å ta bort dom med fingrarna.
          Det låter som kolonier av blågröna alger. Är kulorna svarta eller mörkt gröna? Snäckor eller algätare borde kunna funka. Och så mer växter och mindre fisk så att du får ner kväve:fosfor kvoten. Blågröna alger gynnas ofta av mycket kväve i förhållande till fosfor.

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Ursprungligen postat av Krax
            Blågröna alger gynnas ofta av mycket kväve i förhållande till fosfor.
            Jag tänkte fel. Det är tvärtom - Många arter av blågrön alger är konkurrenskraftiga när det är brist på kväve i förhållande till fosfor. Men skit samma. Med fler växter minskar du näringshalterna och slipper alger. Dessutom släpper vissa arter ifrån sig ämnen som missgynnar alger (t ex Myripohyllum spicatum, Ceratophyllum demersum och C. submersum, Chara sp., Nitella sp.). De gynnar också fastsittande smådjur som filtererar alger från vattnet.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Men skit samma. Med fler växter minskar du näringshalterna och slipper alger.
              Nej eftersom alger med sin betydligt mindre kroppsmassa och betydligt större yta exponerad mot vattnet klarar runt 100 ggr lägre näringsnivåer än vad växter klarar.

              Du kan ju fundera lite över varför alger försvinner i växtakvarier med oerhört mycket ljus och en massa nitrat+fosfat-gödning vi PMDD.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Du kan ju fundera lite över varför alger försvinner i växtakvarier med oerhört mycket ljus och en massa nitrat+fosfat-gödning vi PMDD.
                Jag funderar och funderar men fattar inte riktigt. Oerhört mycket ljus och en massa näring borde gynna algerna om inte det är växterna som på något sätt missgynnar dem. Testa att ta bort växterna och se om det inte blir grönsoppa av alltihopa.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det är främst ammonium som alger triggas av, så vill du ha grönsoppa kan du kissa i en skål med vatten och sätta på en solig plats.

                  Det är en av förklaringarna till att man kan göda med nitrat och fosfat som tidigare ansetts vara de näringsämnen som gynnat alger mest. Det är egentligen ammonium.

                  Visst, det lär inte bli mindre alger av att du göder i ett växtfritt akvarium så det handlar även om konkurrens och den handlar främst om ljuskonkurrens. Ovansidan av glada växtblad är ett oehört dåligt ställe att sitta på och i ett välfyllt växtakvarium så är det bara glada blad som är exponerade mot ljuset. Att inte erbjuda algsporerna någon bra plats att växa på är effektivt.

                  Konkurrens består även av att man river ur så stor mängd växter i ett akvarium där växterna trivs. Sitter det algsporer på bladen så åker dom ur inom en vecka.

                  Växter trivs även av stabilt höga nivåer av näringsämnen eftersom dom främst tar upp näring med bladen, medans algers sporutveckling triggas av miljöförändringar främst ammoniumsvängningar.

                  Det är därför växtakvarier som göds med nitrat och fosfat blir algfria och det är även därför det inte handlar om näringskonkurrens i kriget mellan växter och alger.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...