co2 reaktor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    co2 reaktor

    Jag kom bara på något hastigt idag. Om man har ett kraftigt pumphuvud, typ aquael innerfilter 700l/h, kopplar en lång slang till utblåset på pumphuvudet och lägger ut slangen runt i akvariet(typ dold bakom växterna). För in co2 bubblorna till insuget, låter dom sönderslås av propellern och sedan låta dom färdas i den långa slangen. Borde man inte få rätt bra upplösning då? Eller går det inte rent praktiskt? Kanske någon som provat?
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #2
    Ursprungligen postat av cryptomarko
    Jag kom bara på något hastigt idag. Om man har ett kraftigt pumphuvud, typ aquael innerfilter 700l/h, kopplar en lång slang till utblåset på pumphuvudet och lägger ut slangen runt i akvariet(typ dold bakom växterna). För in co2 bubblorna till insuget, låter dom sönderslås av propellern och sedan låta dom färdas i den långa slangen. Borde man inte få rätt bra upplösning då? Eller går det inte rent praktiskt? Kanske någon som provat?
    Tror inte ens du behöver den långa slangen. Jag gör precis så med min Eheim cirkulationspump och det funkar kanon.Har den kopplad efter ett hemmabyggt ytterfilter modell rör och det fungerar fint över allt. Har en oxydator vid insuget för syresättningen och CO2 kopplingen mellan filtrets utlopp och powerheadet innan det blåser tillbaka till akvariet.Finns bilder om du är intresserad. maila i så fall till

    dante@minmail.net

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Jag kör en liknande variant, fast jag har snurrat slangen.
      De fungerar rätt bra, jag har 160 cm slang och då kan jag lösa upp 1,5 bublor i sekunden så att de inte blir några restbublor kvar.
      Jag har planerat att bygga en labyrintbox av glas med samma ide, att skapa ett långt flöde med microbublor.

      Kommentar

      • cryptomarko
        • August 2005
        • 181

        #4
        Ursprungligen postat av NiXoN
        Jag kör en liknande variant, fast jag har snurrat slangen.
        De fungerar rätt bra, jag har 160 cm slang och då kan jag lösa upp 1,5 bublor i sekunden så att de inte blir några restbublor kvar.
        Okej, alltså en lååång slang!
        /Markus
        18 år

        www.cryptomarko.webb.se

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #5
          Hej!

          Jag har planer på att bygga reaktor utanför karet. men jag hade tänkt en mer traditionell variant. men man ska kanske skippa planerna och lägga en slangrulle på 5 m under karet i stället. om ni får bra resultat med era 1,5 meter? hur stora kar har ni?
          jag har 150 liter.

          Urban

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Jag har ett 540 liters som just nu ger mig gråa hår..

            Kommentar

            Arbetssätt...