Växt som torkat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TacoBelle
    • December 2005
    • 66

    Växt som torkat

    Jag köpte i tisdags 5 st svärdplantor och en liten krullig buskliknande växt. Jag fick växterna i en påse utan vatten i. Hemresan tog lång tid pga snöoväder. Växterna hann torka lite men jag planterade dom och tillsatte växtgödning. Nu ser bladen brundassiga och fladdriga ut, inte alls gröna och fina utan färglösa och sumpiga.
    Kan en växt hämta sig efter att ha blivit lite torr eller är det kört så jag får köpa nya?
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

    #2
    Jodå, att bladen dör innebär inte att plantan också måste göra det. Bara att plocka bort det som är dött och låta växten återhämta sig.

    /J
    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

    Kommentar

    • TacoBelle
      • December 2005
      • 66

      #3
      Ursprungligen postat av Joacim
      Jodå, att bladen dör innebär inte att plantan också måste göra det. Bara att plocka bort det som är dött och låta växten återhämta sig.

      /J

      Det är tyvärr nästan alla blad som blivit tråkiga. Ska jag plocka bort alla blad ändå? Klarar växten det? Och ska man plocka bladen vid roten eller precis efter bladet på stjälken liksom?

      Kommentar

      • CalleAkvarist
        • November 2005
        • 1059

        #4
        Gödning, men INTE lerkulor!

        Hmm... Pröva med gödning (försiktigt). Dock inte lerkulor såvida du inte har 200 st Fluval 4 och 3000000000000 Fluval FX5 . Dom smutsar ner vattnet rejält och det tar evigheter att bli av med det, jag lovar!

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Ursprungligen postat av TacoBelle
          Ursprungligen postat av Joacim
          Jodå, att bladen dör innebär inte att plantan också måste göra det. Bara att plocka bort det som är dött och låta växten återhämta sig.

          /J

          Det är tyvärr nästan alla blad som blivit tråkiga. Ska jag plocka bort alla blad ändå? Klarar växten det? Och ska man plocka bladen vid roten eller precis efter bladet på stjälken liksom?
          vänta med att plocka bort blad tills du ser att det kommer nya...
          sålänge roten inte är död så skall det komma nya...
          jag vet.. jag fick 2 stora plantor som en kille slängt på komposten och dom hade vart ute över natten, men jag fick liv i dom...
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Jag fattar inte varför butikerna envisas med att lägga växter i en uppblåst påse.
            Det är så mycket smidigare att lägga dom i fuktigt tidningspapper i en icke uppblåst påse. Då torkar dom dessutom inte ut på flera dagar.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • CalleAkvarist
              • November 2005
              • 1059

              #7
              Mina första växter fick jag i en påse med vatten och luft i. Åkte i 1½ timme, det gick jättebra!!

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Jag kan tänka mig att temperaturen har mycket att göra med slutresultatet..
                Då jag fått växter från andra sidan jorden så har don packats mellan tidningspapper och sen i 2 minigrip påsar.
                De systemet fungerar väldigt bra, lite overkill på vår o höst men under vitern och sommar med mer extrema temperaturer kunde de vara nåt..

                Kommentar

                Arbetssätt...