Näringsbrister?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tbni
    • November 2005
    • 83

    Näringsbrister?

    Göder med TMG+KNO3+KH2PO4, samt CO2 i form av Carbonator (1g CO2 om dagen :\) och Seachem Flourish Excel. Ska nämnas att jag även har 0.4W/l (Aquastar).

    Nu till problemen: Javaormbunken visar svarta fläckar. Svärdsplantorna e inte helt gröna utan mer gulaktiga, även de med vissa partier med svarta fläckar. Ludwigian (den vanliga rosa) blekar ut toppbladen (normalt beteende?) medans min röda Ludwigia inte klagar överhuvudtaget och växer som en tok. Även min Hygrophila varigatus rosefolia håller på att skrumpna ihop och ge upp alldeles.

    Har fulldospulserat två ggr sedan förra vattenbytet men det verkar inte ha gjort nån skillnad.

    Lite luddigt skrivet, har lite bråttom.. men vad e det jag kan ha brist på???

    Tacksam för svar.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Testa dubbel fulldospuls om du använder originalrecepten på pmdd.se, kanske även så mycket som fyrdubbelt så mycket mikro varje dosering om du kör NutriSi och du får bleka nya skott.

    Ihopskrumpnande blad har normalt sett ansetts vara calciumbrist eller för mycket magnesium från MgSO4, men Tom Barr säger alltid "för lite CO2" när sådana symptom visas och man får sköra växter som lätt knäcks.

    Prickalger kommer sannolikt försvinna när du ökar PMDD-doseringarna eftersom dom brukar gå bort när det blir mer fosfat.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • tbni
      • November 2005
      • 83

      #3
      Så om jag har förstått dig rätt så e det svarta alger och inte näringsbrist? Det svarta på speciellt svärdsplantorna är mer att själva bladnerverna är mycket utmärkande (mycket mörka) medans bladen har en mycket mer gul färg än tidigare.

      Funderade även på Hygrophilian om det är ljuset som spökar? Tänkte att den kanske kräver mer ljus än 0.4w eftersom den är i stort sett helt rosa (dålig fotosyntesförmåga).

      Men jag ska testa det du säger vid nästa vattenbyte. 2xpmdd (även 2xTMG? använder ej Nutri). Seachem dosen har jag alltid kört en kapsyl per dag (5ml) och ca 20-25ml vid vattenbyte (152l akvarium). Kanske skall höja den ett snäpp också? Skall även nämnas att jag knappt har några alger alls i karet. Rutorna e helt rena, likaså gruset. Det enda är lite håralger på svärdsplantorna och dom där prickalgerna som du nämner.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det svarta på speciellt svärdsplantorna är mer att själva bladnerverna är mycket utmärkande (mycket mörka) medans bladen har en mycket mer gul färg än tidigare.
        Om det är någon form av kloros (missfärgning av själva bladet och inte prickalger) så är det näringsbrist. Därför bör du skjuta på hårdare med PMDD så slipper du gissa, och eventuella prickalger kommer försvinna då samtidigt blir mer fosfat.

        Tänkte att den kanske kräver mer ljus än 0.4w eftersom den är i stort sett helt rosa (dålig fotosyntesförmåga).
        Det är kvävebrist. Mer PMDD.

        (även 2xTMG? använder ej Nutri).
        Om du inte har några bleka skott så kan du ta 1xTMG.

        Det enda är lite håralger på svärdsplantorna och dom där prickalgerna som du nämner.
        Håralger = Relativt för mycket TMG jämfört med CO2+KNO3+KH2PO4
        Prickalger = För lite KH2PO4

        Dags att dubbla KNO3+KH2PO4 låter det som.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...