Utvädring av co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    Utvädring av co2

    Innan jag fick mitt ytterfilter så har jag legat på 7 i ph och det visar med mitt kh värde att jag hade 27 mg/liter co2 i vattnet. 27 mg/liter är perfekt men sen jag körde i gång ytterfiltret så har det varit svårt att komma ner på den nivån igen. Jag tror att det har med cirkulationen att göra som driver ut co2:n ur vattnet men vad ska jag göra för jag vill ju ha cirkulationen i akvariumet. Den ger liksom akvariumet liv. Men samtidigt vill jag också ha tillräckligt med co2 till växterna. tips?...
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    27 mg/liter är perfekt men sen jag körde i gång ytterfiltret så har det varit svårt att komma ner på den nivån igen. Jag tror att det har med cirkulationen att göra som driver ut co2:n ur vattnet men vad ska jag göra för jag vill ju ha cirkulationen i akvariumet.
    Det kan bero både på utdrivning av CO2 och faktiskt att växterna tar upp mer kol när vattnet cirkulerar bättre. Jag kan mäta jättestora skillnader på konsumtion om det är stillastående eller cirkulerande vatten. Den stora boven jag märkt hitills är om vattnet rör sig för mycket på själva ytan. Det kostar massor CO2.

    Hur är det, kör du med CO2-tub som du kan reglera bubbeltakten med eller mäsk?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • cryptomarko
      • August 2005
      • 181

      #3
      jag kör med mesk, 3 flaskor för jämn tillförsel av co2:n. Det konstiga är att jag har lika mycket tryck i mesken som innan jag fick ytterfiltret. Växtmassan ungefär den samma.

      Men Ytcirkulationen är ökad pga ett nytt fräscht ytterfilter och det kan ju därför vara just cirkulationen på ytan som är boven? Då kan man kanske åtgärda detta genom att flytta ner strilarröret längre ner under ytan för att minska ytcirkulationen och liksom "spara co2:n" i vattnet. Har jag förstått det hela rätt?
      /Markus
      18 år

      www.cryptomarko.webb.se

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Men Ytcirkulationen är ökad pga ett nytt fräscht ytterfilter och det kan ju därför vara just cirkulationen på ytan som är boven? Då kan man kanske åtgärda detta genom att flytta ner strilarröret längre ner under ytan för att minska ytcirkulationen och liksom "spara co2:n" i vattnet. Har jag förstått det hela rätt?
        Ja, absolut. Jag tror du är inne på rätt spår.
        När jag har trimmat in cirkulation har det alltid slutat med att jag sänkt ned strilarröret lite diagonalt/lutande så endast något eller ett par hål ser till att ytan hålls ren från proteinhinnor. Övriga hål är nedsänkta och cirkulerar endast "undervatten" ( sicket jäkla ord... ) kring växternas blad.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • cryptomarko
          • August 2005
          • 181

          #5
          Perfekt!
          Och dessutom om man kör mer cirkulation i "undervattnet" (haha) så får stora delar av akvariumets växter mycket av det co2berikade vattnet.
          Men det är bara att tacka bluesboy... jag får väl exprimentera litte med strilarröret och vänta på resultat.
          /Markus
          18 år

          www.cryptomarko.webb.se

          Kommentar

          Arbetssätt...