Hur ska jag lyckas i mitt kar med valisineria?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_no1

    Hur ska jag lyckas i mitt kar med valisineria?

    Jag får aldrig fart på valisineria i mitt 720 liters discus kar.
    Tempen är 29 och det är rådasand 0,8-1,2 på botten.
    Jag byter vatten var tredje dag i karet.

    Jag köper fina plantor med långa blad men efter ett tag börjar dom se dåliga ut.
    Det gröna försvinner och sedan trasas dom sönder.
    För en vecka sedan tog jag upp dom och rensade ur så att bara fina skott fanns kvar.
    Jag planterade om dom och placerade sera florena plus tabletter vid varje rot.
    Det blev inte alls bättre utan sämre!
    Igår tog jag upp dom och då visade det sig att rötterna ruttnat helt på bara en vecka.
    Från vita spröda fina rötter till brun gegga.
    Sanden är ju inte så tät och jag planterar dom på rätt sätt.

    Vad skulle ni råda mig till att göra?

    Anubias plantorna växer som ogräs i karet.
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    Ursprungligen postat av Lucas_no1
    Jag får aldrig fart på valisineria i mitt 720 liters discus kar.
    Tempen är 29 och det är rådasand 0,8-1,2 på botten.
    Jag byter vatten var tredje dag i karet.

    Jag köper fina plantor med långa blad men efter ett tag börjar dom se dåliga ut.
    Det gröna försvinner och sedan trasas dom sönder.
    För en vecka sedan tog jag upp dom och rensade ur så att bara fina skott fanns kvar.
    Jag planterade om dom och placerade sera florena plus tabletter vid varje rot.
    Det blev inte alls bättre utan sämre!
    Igår tog jag upp dom och då visade det sig att rötterna ruttnat helt på bara en vecka.
    Från vita spröda fina rötter till brun gegga.
    Sanden är ju inte så tät och jag planterar dom på rätt sätt.

    Vad skulle ni råda mig till att göra?

    Anubias plantorna växer som ogräs i karet.
    du kan testa att ta en plastbytta, fylla den med 3-5mm engelsjösten och stoppa den med några vallisnerior på botten (se om det är för tätt ändå, din råda sand)
    du kan byta art av vallisneria.. du kan ha en svår sort..
    du kan sluta slamsuga botten, vallisnerior vill ha en väl inkörd botten.
    du kan köra i bikarbonat i vattnet....

    .........
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Jag byter vatten var tredje dag i karet.
      <snip>
      Jag planterade om dom och placerade sera florena plus tabletter vid varje rot.
      <snip>
      Igår tog jag upp dom och då visade det sig att rötterna ruttnat helt på bara en vecka.
      <snip>
      Vad skulle ni råda mig till att göra?
      Inga växter kan växa utan gödning. De ruttnar/tynar helt enkelt bort. V. är en bikarbonatväxt som har förmågan att ta upp kol (C) från karbonaterna som finns i kranvattnet.
      Jag tror problemet är att du byter vatten så ofta (p.g.a. discusar) vilket samtidigt tömmer karet på framför allt Kväve (N) och Fosfor (P). Näringstabletter innehåller sällan (aldrig?) det. Jag skulle rekommendera lite PMDD (www.pmdd.se) för att kompensera det du tömmer ut. Trots att Anubias plantorna verkar trivas. Någon växt måste ge sig före en annan i ett näringsbegränsat vatten. I ditt fall kanske det är Valisinerian?
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        BluesBoy är nog på rätt spår, jag har bottnat mitt diskuskar flera gånger när de gäller nitrat och fosfat. Dvs knapt mätbara värden, har du otur (som jag) så kan du råka utför en enorm cyano invasion.

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Har du vallisnerior för att det är biotopriktigt eller för att den skall mumsa i sig diskus-nitrat ??

          Om det är för att hålla nitrat/fosfaterna i schack så rekommenderar jag



          Om den får flyta så strippar den vattnet ordentligt på nitrater/fosfater eftersom den får co2 ur luften när den flyter.

          Du kommer kanske behöva tillsätta båda nitrat/fosfat samt micro men det borde i gengäld gå att skippa massor av vattenbyten.


          Sen blir det lite "lummigt" för de platta vänner vilket inte är fel.
          Senast redigerad av oveb; 27 December 2005, 18:47.
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag vill bara instämma med föregående talare. Valisnerian lider av kväve/fosforbrist, det går att åtgärda genom att antingen minska på vattenbytena eller tillsätta pmdd. Jag skulle föredra att minska på vattenbytena.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...