CO2-upplösning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #31
    Citat:
    Hur långt tid bör det uppskattningsvis ta att sänka pH-värdet från ex 6,6 till 6,5. Jag förstår att det är mycket svårt att svara på, men är det normalt att det kan ta ett par timmar? Bubbletakten är nu yngefär 2bubblor/s.
    Om jag minns BluesBoys pH-plottar rätt så går det ganska snabbt - under en timme.
    Ja, det låter rimligt förutsatt att man inte har nått "kapacitetsgränsen":


    Det beror så mycket på hur mycket kolslukande växtmassa man har när man belyser dem. Kolla denna "normal-plott" där det tar fem timmar för mig att sänka 0,05 pH när lyset är på och växterna kör fotosyntes på högvarv (~09:00-14:00). På natten får jag pumpa i lite med jämna mellanrum p.g.a. avdunstning i öppet växtkar (som kan vara betydande om man cirkulerar ytan mycket):

    Växtkar kostar CO2 - CO2 är billigt - växtkar är vackert
    Senast redigerad av BluesBoy; 05 January 2006, 18:02.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • mange993
      • April 2004
      • 372

      #32
      cactus hur stort är hålet? är botten kvar på flaskan ?

      MVH
      Mange

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #33
        Tråden är ganska gammal, men det kändes inte lönt att starta en ny tråd.

        defdac: jag antar att du använder din mikrobubbelreaktor i 310-literskaret ? Vilken bubbeltakt kör du med i så fall, och vilket pH resp. kH ?
        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Min regulator ger mig oregelbunden bubbeltakt men runt 2-4 bubblor/sek. pH och KH mäter jag inte, jag kollar bara att allt bubblar och att mikrobubblorna når överallt.

          Numera börjar pärlbanden efter bara ett par timmar med 2/3-del av ljusmängden, när jag körde mitt ytterfilter som reaktor kunde det ta ända till slutet av fotoperioden.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • cactus
            • July 2005
            • 278

            #35
            Låter lovande.

            Jag undrade pga att jag verkar ha en dålig upplösning just nu. Jag flyttade om i karet i går. I samband med detta flyttade jag även mikrobubbelreaktorn.

            Problemet är att nu i dag så har pH-värdet inte sjunkit ner lika mycket som det brukar, och vad pH-kontrollern är inställd på. Jag tänkte att det kanske berodde på min bubbeltakt, men det tvivlar jag på.

            Jag tror att många av mina mikrobubblor går raka vägen upp till ytan, och att de inte sprids tillräckligt bra i karet. Kanske kunde vara en idé att göra en skåra undertill eller något...
            Akvarium:

            310 liter
            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
            PMDD
            CO2 med kontroller
            Ytterfilter 1050l/h

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Om det är äkta mikrobubblor så åker dom lika mycket åt sidan som uppåt, dom är väldigt "fladdriga" jämfört med lite större bubblor som går rakt uppåt.

              Jag har min mikrobubbelproduktion under utblåset från ytterfiltret och det skjuter lätt iväg bubblorna till andra sidan akvariet.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • cactus
                • July 2005
                • 278

                #37
                Ursprungligen postat av defdac
                Om det är äkta mikrobubblor så åker dom lika mycket åt sidan som uppåt, dom är väldigt "fladdriga" jämfört med lite större bubblor som går rakt uppåt.
                Jag vet precis vad du menar. Jag tror dock inte att jag får till de där riktigt små bubblorna. I alla fall inte enbart sådana. Ganska många av bubblorna åker uppåt.

                Verkar som att jag får rekonstruera reaktorn lite....
                Akvarium:

                310 liter
                3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                PMDD
                CO2 med kontroller
                Ytterfilter 1050l/h

                Kommentar

                Arbetssätt...