CO2-tillförsel med pH-meter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    CO2-tillförsel med pH-meter

    Jag har nu äntligen fått hem mina grejor från Tyskland. JAg köpte ett komplett sett med pH-controller som ska styra CO2-tillförseln.

    Min fråga är om man behöver stänga av tillförseln helt på natten, även när man har en pH-controller som stänger av tillförseln när ett visst pH-värde är uppnått.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    har du ph controller ,behövar du inte att stänga av .Dett skötar sig själv.
    obs om du har magnet ventil

    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #3
      Ja, jag har en magnetventil.

      Så om man _inte_ har en controller så kommer pH att sjunka för mycklet under natten eftersom inga växter tar upp någon CO2 ? Så CO2-halten i vattnet är direkt kopplad till pH-värdet ?

      ...dvs, om pH är stabilt, så är CO2 stabilt, och således skonsamt för fiskar och växter ?
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #4
        Ursprungligen postat av cactus
        Ja, jag har en magnetventil.

        Så om man _inte_ har en controller så kommer pH att sjunka för mycklet under natten eftersom inga växter tar upp någon CO2 ? Så CO2-halten i vattnet är direkt kopplad till pH-värdet ?

        ...dvs, om pH är stabilt, så är CO2 stabilt, och således skonsamt för fiskar och växter ?
        presis... om du inte har controller.Så anser jag,mf att man skall köra med timer...
        mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Så om man _inte_ har en controller så kommer pH att sjunka för mycklet under natten eftersom inga växter tar upp någon CO2 ? Så CO2-halten i vattnet är direkt kopplad till pH-värdet ?
          Har man bra CO2, ljus och övrig gödning kommer växterna växla upp enormt. Man får då se till att skjuta ner all CO2 under den ljusa perioden när fotosyntesen är igång(timerstyrd). Har man kontroller behöver man bara se till att bubbeltakten (tillförd CO2) är tillräckligt hög så pH:t inte stiger när fotosyntesen är som intensivast. Kontrollern kommer sedan styra nivån dygnet runt och stänga av magnetventilen när pH:t sjunker för lågt.

          CO2-halten är direkt kopplad till pH om man inte har något annat än CO2 som sänker pH. T.ex. kan mycket rötter ställa till det lite och man ska definitivt inte hålla på med pH-sänkande preparat.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • Rikko
            • February 2007
            • 31

            #6
            Ok, men vad säger ni om att stänga av CO2 på natten TROTS att man har controller...detta för att spara på gasen.

            Tänker mig i så fall att jag sätter en timer mellan controllern och magnetventilen.

            Vad säger ni?

            /R
            375l, 150 x 50 x 50 cm, Juwel Jumbo innerfilter, CO2 med pH-controller, PMDD, Hemmabyggd T5 ljusramp, Hemmabyggd frigolitbakgrund.
            Ancistrus-malar, Marmorscalarer, Siamesisk algätare, Koiscalare, Kardinaltetra.

            Kommentar

            • bena
              • April 2006
              • 1245

              #7
              Ursprungligen postat av Rikko
              Ok, men vad säger ni om att stänga av CO2 på natten TROTS att man har controller...detta för att spara på gasen.

              Tänker mig i så fall att jag sätter en timer mellan controllern och magnetventilen.

              Vad säger ni?

              /R
              det är nog inte helt ovanligt kan jag tänk mig.

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Du får sämre stabilitet om du sätter controllern ur spel.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Om du kollar denna plot som ett exempel: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=377

                  Där kan du se att controllern öppnar magnetventilen i ca 3-4h, fördelat på flera gånger, under natten för att hålla pH stabilt.

                  I detta exempel skulle alltså pH stiga under natten om controllern sattes ur spel med en timer.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...