Växtakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hugin
    • December 2005
    • 499

    Växtakvarium?

    Funderar på att skaffa ett växtakvarium! Men har några frågor.
    Jag tänkte göra om mitt 175 liters SA biotop till ett växtakvarium eftersom ett eheim ytterfilter på 840 liter i timmen står för cirkulationen så undrar jag om det är för mycket? Och var köper man billiga Co2 tuber och annan utrustning? Jag tänkte ha fjärilsciklider och neontetror, hur mycket Co2 ska "släppas ut i akvariet" för att ph värdet ska ligga mellan 6,5-7,0? Finns det nån bra hemsida där man kan läsa om hur man sköter om akvariet, löser diverse problem m.m.?
    Obs: Jag är nybörjare på det här med Co2 och allt! :o
    "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
    Winston Churchill
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    Ursprungligen postat av Hugin
    ett eheim ytterfilter på 840 liter i timmen står för cirkulationen så undrar jag om det är för mycket?
    840L/H är troligen utan filtermaterial.
    med blir det betydligt mindre sen kan du även köra med strilrör.

    Och var köper man billiga Co2 tuber och annan utrustning?
    kolla under butiker i min signatur.
    tub köpes på lokal brandfirma billigast.

    hur mycket Co2 ska "släppas ut i akvariet" för att ph värdet ska ligga mellan 6,5-7,0?
    omöjligt att svara på.
    du får kolla kh och ph och räkna ut co2 mängden utifrån dom 2 siffrorna.

    Finns det nån bra hemsida där man kan läsa om hur man sköter om akvariet, löser diverse problem m.m.?
    zoopet.
    annars finns ju alltid google
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Jag tänkte göra om mitt 175 liters SA biotop till ett växtakvarium eftersom ett eheim ytterfilter på 840 liter i timmen står för cirkulationen så undrar jag om det är för mycket?