Kan man klippa av alla stjälkväxter på mitten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vance
    • December 2004
    • 872

    Kan man klippa av alla stjälkväxter på mitten?

    Ja kan man klippa av alla stängelväxter, typ cabomba och sådana på mitten när de blir för långa? Självklart måste dom fortsätta växa också...
    Bara döda fiskar simmar med strömmen
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    #2
    Vad jag förstått så fungerar alla stängelväxter likadant, dvs att man kan knipsa av dom. Det bästa är nog dock att knipsa av på mitten (eller där man vill) och sedan plantera om topparna och slänga underdelarna. Växten blir annars rätt ful där man knipsat av. Min vattenpest t ex skapar inte en ny "topp" där man snipsat av så senaste gången jag rensade gjorde jag som jag beskrev nyss, alltså planterade om topparna. Lite jobbigare, men blir mycket snyggare tycker jag. Om man har riktigt snabbväxande växter och inte orkar hålla på så varje gång kan man ju göra så varannan gång istället, som en liten kompromiss

    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Det bästa är nog dock att knipsa av på mitten (eller där man vill) och sedan plantera om topparna och slänga underdelarna. Växten blir annars rätt ful där man knipsat av.
      Ja, det tycker jag också men det förekommer också stängelväxter där "underdelen" tar ny fart och delar sig. Framför allt om man knipsar precis ovanför en bladnod.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • vance
        • December 2004
        • 872

        #4
        Jo, jjag har planterat topparna förut men min Gälört växer nåt sjukt nu med CO2 och PMDD så det är lite jobbigt att göra det hela tiden. Men man har väl inget val, eller slänga ut det...
        Bara döda fiskar simmar med strömmen

        Kommentar

        • Milbot
          • November 2005
          • 188

          #5
          Okej, på det viset! Jag har nyligen planterat gälört och ska börja med PMDD nu i dagarna (dock ej CO2). Får se om jag får det kämpigt sen också Skulle vara kul att veta hur gälört fungerar - om den brukar få en ny fin topp eller inte. Någon?

          //Christian


          Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

          Kommentar

          Arbetssätt...