Hygrophila polysperma??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CalleAkvarist
    • November 2005
    • 1059

    Hygrophila polysperma??

    Jag har köpt 3 små hygrophila polysperma till mitt växtkar. nu är det så att vattnet är supersuperklart och rent! förut så blev det ofta grumligt. nu undrar jag: "käkar" den alger??

    /Calle95
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #2
    Ursprungligen postat av calle95
    Jag har köpt 3 små hygrophila polysperma till mitt växtkar. nu är det så att vattnet är supersuperklart och rent! förut så blev det ofta grumligt. nu undrar jag: "käkar" den alger??

    /Calle95
    Nej men den äter opp överskottet av näring som algerna i sin tur levde av förut.Antagligen därför du har så klart vatten. Nu får du istället passa dig för att få näringsbrist när du har såna näringsätare i burken.

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      jag anser den vara en irriterande växt då den behöver så mycket skötsel för att hålla sig vacker! dock går det att få den snyggt. när den ska hållas "snygg" tycker jag den ska klippas ner någon centimeter från ytan och sen ska kantväxterna vara några centimeter kortare än toppen så det blir som en kulle typ
      Senast redigerad av Tastyfish; 22 December 2005, 15:37.
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Ursprungligen postat av calle95
        Jag har köpt 3 små hygrophila polysperma till mitt växtkar. nu är det så att vattnet är supersuperklart och rent! förut så blev det ofta grumligt. nu undrar jag: "käkar" den alger??

        /Calle95
        Nej, jag tror inte den "käkar" alger, men välmående snabbväxare bidrar definitivt till en bättre vattenkvalité i akvariet. De strippar till exempel karet på ammoniumspikar snabbt vilket lätt triggar igång "algblomning". Bra fart på växter hämmer alger. H.p. är en kanonväxt för detta ändamål.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        Arbetssätt...