Hur få bort alger från gruset?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    Hur få bort alger från gruset?

    Vårt lilla 54 l är för tillfället en ren algodling. När vi flyttade karet slängde vi all vattenpest, jag var trött på att behöva rensa hela tiden. Mycket dumt gjort för nu växer istället algerna så det knakar.

    Växterna (Javaormbunke) ska jag byta ut efter helgerna så de bryr jag mig inte så mycket om. Men gruset? Botten är nästan helt grön och på vissa stenar har det växt upp små grå tofsar som nästan ser ut som katthår.

    Jag stoppade i några strängar Hornsärv för en knapp vecka sedan och om jag inte fantiserar alldeles så tycker jag den redan har växt. Förhoppningen var att den skulle konkurrera lite. (Rätta mig om jag gör fel, för jag är verkligen inte ens i närheten av någon expert på växter)

    De stenar som har fått tofsar kan jag ju slänga, det är bara frågan om 5-10 st på sin höjd. Men resten av gruset som är grönt, vad ska jag göra med det? Ta ur och göra rent? Bara vända ner det? Köpa nytt?

    För övrigt verkar Platysarna gilla alger. De står och pickar på botten dagarna i ända.
    /Nina
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    vända ner det.

    gör jag med grus som fått både grön och toffsalger och inte märkt nåt negativt av det.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    Arbetssätt...