otrevligheter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaffehuff
    • October 2005
    • 541

    otrevligheter??

    Hallo!
    Är ju ganska mycket nybörjare på området, så jag tänkte passa på o fråga lite...

    På vanliga krukväxter brukar man ju lyckas få diverse olika typer av ohyra... är det risk för något liknande på de vattenlevande?

    Är det nödvändigt att hålla på med näring o grejer t vattenväxterna? Vad är enklast? Hur fungerar det egentligen?

    Vad ska man tänka på mest att hålla koll på med växterna?

    Tacksam för svar...
  • Pechvogel
    • October 2005
    • 378

    #2
    jadu, även vattenväxter behöver näring och oftast räcker det som blir i akvarievatten inte till. jag och många andra föredrar att använda pmdd (poor mans dupla drops) som är enkelt och billigt att använda (www.pmdd.se). pmdd ger växterna det de behöver på ett enkelt sätt. ljuset är ju också viktigt för växterna och om man är sugen på rejäl tillväxt och superfräääääsha växter kan man ha co2-anläggning. jag kör utan co2 och det fungerar bra, men långsammare.
    vidare kan du söka här på forumet, finns hur mycket information som helst angående växter, gödning, co2 och ljussättning!

    lycka till!
    Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

    ZOON

    Kommentar

    • jaffehuff
      • October 2005
      • 541

      #3
      Jaha jaa... *intressant*

      Vet, har läst en massa på forumet, men de diskussionerna är på lite för hög nivå för mig...

      Men hur ofta behöver man hålla på med gödning då? Krukväxterna får ju på sin höjd varannan vecka, lr när jag känner för det... För ofta orkar man ju inte hålla på o dosera o grejja... Har för tillfället en ensam grön o fin växt som verkar trivas förhållandevis bra...

      Kommentar

      • jaffehuff
        • October 2005
        • 541

        #4
        Okej, om man läste vidare på den sidan så rekommenderades ett 50%byte tillsammans m gödning en gång i veckan. Är det så ni gör??

        Kommentar

        • Pechvogel
          • October 2005
          • 378

          #5
          Ursprungligen postat av jaffehuff
          Jaha jaa... *intressant*

          Vet, har läst en massa på forumet, men de diskussionerna är på lite för hög nivå för mig...

          Men hur ofta behöver man hålla på med gödning då? Krukväxterna får ju på sin höjd varannan vecka, lr när jag känner för det... För ofta orkar man ju inte hålla på o dosera o grejja... Har för tillfället en ensam grön o fin växt som verkar trivas förhållandevis bra...
          om man gör som står på pmdd.se så göder man växterna en gång i veckan i samband med vattenbyte. jag själv göder vid vattenbyte och en gång mitt i veckan för jag har så mycket växter i min burk. men jag göder väl ändå förhållandevis med små mängder jämfört med växtgiganterna här på zoopet som kör med co2 och kan vattenkemi som sin egen handflata....

          man lär sig lite för var dag. rätt som det är så hänger man med på diskussionerna även om man kanske inte kan tillföra så mycket :P
          Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

          ZOON

          Kommentar

          • Pechvogel
            • October 2005
            • 378

            #6
            jag kör en fulldos vid vattenbyte och en fulldos mitt i veckan. funderar dock på att öka till det dubbla. "råkade" göra det en gång när jag led av koncentrationsbrist och tog ett för stort mått och dyngade i. då växte det så det knakade och allt var frid och fröjd med fiskar och alger.
            Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

            ZOON

            Kommentar

            • jaffehuff
              • October 2005
              • 541

              #7
              Ursprungligen postat av Pechvogel
              man lär sig lite för var dag. rätt som det är så hänger man med på diskussionerna även om man kanske inte kan tillföra så mycket :P
              Ok, bara o sätta igång o plugga då... Jag som hatar kemi...

              Kommentar

              • Pechvogel
                • October 2005
                • 378

                #8
                Ursprungligen postat av jaffehuff
                Ursprungligen postat av Pechvogel
                man lär sig lite för var dag. rätt som det är så hänger man med på diskussionerna även om man kanske inte kan tillföra så mycket :P
                Ok, bara o sätta igång o plugga då... Jag som hatar kemi...
                jopp! kemi är intressant och roligt bara man kommer in i det. pluggade biomedicin en gång i tiden men känner att kunskapen börjar rinna av mej....synd....får hoppas att det går lätt att ta igen.
                Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                ZOON

                Kommentar

                • qenzo
                  • February 2005
                  • 1747

                  #9
                  Tja jag har aldrig haft ohyra på mina kar-växter men dock på mina vanliga.
                  Då jag en dag stod vid mitt nya kar gick det en blomfluga på glaset och Gladys pekade på den och utbrast "Titta fiskmat!", så alldeles tydligt kan man alltså omvandla ohyra till nyttogrejjor som ex mat till hungriga fiskar
                  Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                  Kommentar

                  • Hugin
                    • December 2005
                    • 499

                    #10
                    Om man bara byter 35% av vattnet kan man då tillsäta hälften av den rekomenderade mängden näring?
                    "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                    Winston Churchill

                    Kommentar

                    • jaffehuff
                      • October 2005
                      • 541

                      #11
                      åhåå.. smart! Bara o skaffe en firre sen också då...

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ursprungligen postat av Hugin
                        Om man bara byter 35% av vattnet kan man då tillsäta hälften av den rekomenderade mängden näring?
                        Anledningen till att man byter just 50% vatten är för att näringsnivåerna då alltid kommer att ligga mellan 0 och 2ggr det värde man doserar för (troligtvis någonstan på den undre halvan av det intervallet om man siktar någorlunda rätt)
                        Byter man istället 25% kan näringsnivån komma att variera mellan 0 och 4ggr den nivå man siktar på.
                        Med 35%-igt vatten byte kommer nivån att kunna bli som högst ca 3gg den man siktar på, dvs ingen större fara.
                        Skulle man iaf villja få högst 2ggr den dos man doserar för så minska "fulldos" till 2/3 så är det lungt.

                        Nackdelen med att dosera mindre vid mindre vattenbyten är att man riskerar att hamna på för lågt i dosering.
                        Om all gödning går åt innan nästa dosering/vattenbyte så kommer ju nivån att konstant ligga på en maxnivå under den man strävar efter.

                        Det är därför 50% blir den bästa "kompromissen".
                        Senast redigerad av heeke; 21 December 2005, 17:06.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • jaffehuff
                          • October 2005
                          • 541

                          #13
                          Ahhaaa. Smart! Lite räkning med då också

                          Kommentar

                          • Frågvis
                            • October 2005
                            • 1204

                            #14
                            Men om man pumpar i några liter nytt gödningsvatten varje dag då med automatik då.
                            Och man tömmer 10% av vattenvolymen en gång i veckan. Hur gör man då? Hur starkt ska gödningsvattnet vara då?
                            Den som frågar får veta

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Ahhaaa. Smart! Lite räkning med då också
                              För den som vill räkna på vilken koncentration t ex nitratet hamnar på beroende på hur stora vattenbyten man gör och hur stark gödning/växtupptag etc man har så har jag gjort ett Excelblad (högerklicka och välj SPARA SOM):


                              Men om man pumpar i några liter nytt gödningsvatten varje dag då med automatik då.
                              Och man tömmer 10% av vattenvolymen en gång i veckan. Hur gör man då? Hur starkt ska gödningsvattnet vara då?
                              Du kan använda Excelbladet för att kolla lite.
                              Har du en 100-litrare där du byter 10 liter, får 1 ppm nitrat från fiskarna per dag, växterna tar 1 ppm nitrat per dag och fulldospulsar 5 ppm nitrat efter vattenbytet går du mot runt 45-50 ppm nitrat.

                              Ökar du vattenbytet till 50 liter per vecka så går du mot 11 ppm.


                              Men då kommer vi till det här krångliga att det organiska fisknitratet inte är lika användbart som det ickeorganiska kaliumnitratet, eller ska vi ännu mera luddigt säga att det inte är lika "pålitligt" som kvävekälla eftersom tillgängligheten beror på faktorer i bottnen som vi inte kan påverka.

                              Med 10% vattenbyte en gång i veckan med efterföljande 5 ppm fulldos utan fiskar och 2 ppms nitratupptag från växterna så har växterna strippat allt kväve inför nästa vattenbyte. Doserar du istället 5 ppm fulldos varje dag med samma setup så hamnar du på över 150 ppm nitrat efter 10 veckor, dvs du går mot dödliga nivåer.

                              Eftersom du inte vet hur mycket växterna tar upp och hur mycket fiskarna ger dig så kommer du sålede få ett extremt instabilt system med så små vattenbyten så du måste börja mäta dig fram, och då sätter du dina firrars och växter liv i händerna på ett oexakt akvarietest.

                              Det är därför man kör 50% vattenbyten och resettar systemet varje vecka. Då har du svängrum och kan dosera väldigt vilt och på så sätt garantera att växterna får allt och samtidigt att du inte hamnar på för höga nivåer.

                              Små veckovattenbyten = Bad idea.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...