ph-variation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    ph-variation

    Hej igen
    Ni får ursäkta jag belaster forumet så mycket, men där kommer nya problem hela tiden
    Hur gör ni som kör med CO2 vid vattenbytet? Efter en vecka har ju PH sjunket till 6,4. Byter jag då 50% av vattnet höjs PH snabbt till runt 7,2-7,4, och detta kan väl inte vara så bra för fiskarna eller?
    Använder ni nåt medel vid VB?

    EDIT: Denna frågan hamnade lite fel, skulle nog har varit i "Akvarievatten" istället.
    Senast redigerad av Lynxx; 20 December 2005, 22:09.
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Byter jag då 50% av vattnet höjs PH snabbt till runt 7,2-7,4, och detta kan väl inte vara så bra för fiskarna eller?
    Att alla växtakvarister i hela världen gör så är ett ganska bra bevis på att snabba pH-förändringar inte är farliga.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Byter jag då 50% av vattnet höjs PH snabbt till runt 7,2-7,4, och detta kan väl inte vara så bra för fiskarna eller?
      Snabba ökningar klarar fiskarna galant, däremot tar det tid för dem att vänja sig vid höga co2-halter. Det skulle förvåna mig om en neontetra skulle klara av att "bara bli ikastad" i min balja. Den skulle nog kola bums.

      Så att ha en lååååång ikoppning när co2'n är hög är nog en bra idé

      Däremot vid vattenbyte så är det ju svårt att höja co2'n/sänka ph't snabbt efteråt. Det skall till en fet reaktor för att skada firrarna då.
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Lynxx
        • October 2005
        • 130

        #4
        okidoki, kör som vanligt då
        _______________________________________________

        Even a fish wouldn't get into trouble
        if it kept its mouth shut
        _______________________________________________
        //Lynxx

        Kommentar

        Arbetssätt...