När börjar det bubbla från växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ribb
    • January 2006
    • 5

    #16
    Det är glaset/inredningen som är brunt. Inte vattnet vad jag kan se.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Jag har alltså fått nått brunt i vattnet


      Hursomhelst så låter det som kiselalgsblommning. Dom brukar komma i nystartade akvarier och bytas ut mot grönalger vad det lider. Klarar extremt låga fosfatnivåer, i princip omöjliga att fosfatbegränsa. Skrubba bort dom innan varje vattenbyte och vänta på att akvariet får upp näringsnivåerna lite, eller skaffa PMDD.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Skrubba bort dom innan varje vattenbyte och vänta på att akvariet får upp näringsnivåerna lite, eller skaffa PMDD.
        vad tror du om att sätta en slang typ 4mm på en tandborste och gnugga med samtidigt som man använder häverteffekt så att skiten sugs ur akvariet genom slangen ?

        eller är det skitsamma när det gäller kiselalger ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Ribb
          • January 2006
          • 5

          #19
          Vad är PMDD ?

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            pmdd är växtnäring kort å gott.
            den billigaste och mest kompletta men är något krånglig men läser man lite så är det inte så svårt.

            kan kolla på www.pmdd.se
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              vad tror du om att sätta en slang typ 4mm på en tandborste och gnugga med samtidigt som man använder häverteffekt så att skiten sugs ur akvariet genom slangen ?
              Det låter lysande. Det är ungefär så jag gör med dammalger. Gnuggar man bara bort dom så slänger dom bara ut en massa zoosporer som simmar tillbaks och sätter sig på rutan igen. Brukar ta ett par timmar innan rutan är grön igen 8)
              Min teknik går dock ut på att hålla både slang och det jag skrubbar med i samma hand med den här tekniken:

              PET-korken som man kan skruva på en avkapad PET-flaska (för att använda som slamsug) underlättar greppet helt klart.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Ribb
                • January 2006
                • 5

                #22
                Men det räcker alltså med 30 watts lysröret för växterna till mitt 222 L. Får skaffa lite pmdd och försöka.

                Kommentar

                Arbetssätt...