Lång co2-slang

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -piraya-
    • November 2004
    • 156

    Lång co2-slang

    Funderar på att koppla in co2 på mitt andra kar också, knixet är att de står inte i samma rum och jag vill gärna nyttja tub, regulator mm gemensamt.
    Någon som har erfarenhet av att "dela ut" co2 till flera kar, slangen blir ca 5-10m beroende på hur jag kan dra den?

    För- och nackdelar?
    /Mats

    Juwel Vision 180
    Eheim 2028

    Juwel Rio 180
    Aquarelle 2x30W, co2
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Inga problem fast du behöver en sån här :



    Samt den "hårdaste" slangen du kan hitta för att slippa fluktuerande tryck.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Bulaan
      • June 2005
      • 208

      #3
      delar inte den inte ojämnt pga den långa slangen? har för mig att den kan göra det?..
      Pics @: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=470676

      Kommentar

      • -piraya-
        • November 2004
        • 156

        #4
        Ursprungligen postat av oveb
        Inga problem fast du behöver en sån här :



        Samt den "hårdaste" slangen du kan hitta för att slippa fluktuerande tryck.
        Tack för svaren!

        Finns det någon i Sverige som säljer en dubbel nålventil eller liknande?
        Kanske finns nålventiler för andra ändamål som skulle passa?

        Funderar lite på om man kanske skulle sätta nålventilen närmst det andra karet så undviker man eventuell påverkan av slanglängden?
        Hmm, en slangmonterad nålventil hade varit mumma eller ännu bättre en kombinerad bubbelräknare och nålventil!
        /Mats

        Juwel Vision 180
        Eheim 2028

        Juwel Rio 180
        Aquarelle 2x30W, co2

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Ursprungligen postat av -piraya-
          Finns det någon i Sverige som säljer en dubbel nålventil eller liknande?
          Kanske finns nålventiler för andra ändamål som skulle passa?
          Det enda du behöver är en extra nålventil och en gren med rätt gänga, kolla med någon tryck&pys-firma där du bor !
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • -piraya-
            • November 2004
            • 156

            #6
            Ursprungligen postat av oveb
            Ursprungligen postat av -piraya-
            Finns det någon i Sverige som säljer en dubbel nålventil eller liknande?
            Kanske finns nålventiler för andra ändamål som skulle passa?
            Det enda du behöver är en extra nålventil och en gren med rätt gänga, kolla med någon tryck&pys-firma där du bor !
            Kollade på din filmsnutt med Tunzereaktorn, verkade nätt och fin. Följer det med en separat pump till reaktorn?
            Är du nöjd med funktionen? Att det smiter ut lite bubblor vid 6bps må vara förlåtet.

            Har ett 2028 filter i karet jag tänker dra co2 till och det är en enkel lösning att mata in bubblorna i insuget men det lär väl bli en del oväsen från filtret är jag rädd?
            /Mats

            Juwel Vision 180
            Eheim 2028

            Juwel Rio 180
            Aquarelle 2x30W, co2

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Ursprungligen postat av -piraya-
              Kollade på din filmsnutt med Tunzereaktorn, verkade nätt och fin. Följer det med en separat pump till reaktorn?
              Är du nöjd med funktionen? Att det smiter ut lite bubblor vid 6bps må vara förlåtet.
              Visst pumpen ingår !

              Har ett 2028 filter i karet jag tänker dra co2 till och det är en enkel lösning att mata in bubblorna i insuget men det lär väl bli en del oväsen från filtret är jag rädd?
              Jag kör in gasen i 2028:an just nu och det gurglar som sjutton emellanåt
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              Arbetssätt...