AlgProblem med stort P!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bucket
    • February 2004
    • 1020

    #16
    Ursprungligen postat av oveb
    Ursprungligen postat av Bucket
    Ursprungligen postat av defdac
    Exakt. Utan N och P kommer växterna inte kunna hålla algerna ifrån sig.

    Suck.. var ska man få tag i det då? skickar tro någon från sverige hit till finland.. men det fastnar väl i tullen som knark med min tur

    Du har inga tips på vad jag kan göra utan Nisse å Pelle?
    Nog måste det finnas, det är ju jordbruksprodukter som bönder använder.

    Sök där dom handlar !

    Ja fan det är det juh.. Måste i kontakt med jordbruks affären då.. tack för tippset.
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Under tiden du letar kan du sluta med alla vattenbyten och mata något mer så att du får upp makronivåerna den vägen. Bättre än inget.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Bucket
        • February 2004
        • 1020

        #18
        Ursprungligen postat av Bucket
        Ursprungligen postat av Tangoman
        Ursprungligen postat av Bucket
        Göder med något som kallas pmdd men som jag har köpt färdigt av ett företag som är blandat enligt detta i en liters flaska
        här e innehålls förteckningen

        K 0,85%
        Mg 0,41%
        S 0,90%
        B 0,0044%
        Cu 0,0007%
        Fe 0,07%
        Mn 0,04%
        Mo 0,0003%
        Zn 0,0040%
        Det saknas kväve (N) och fosfor (P) och lite mer kalium (K) behövs också. Normalt innehåller pmdd dessa ämnen genom kaliumnitrat (KNO3) och kaliumfosfat (KH2PO4) men så verkar inte fallet med den pmdd du köper. Låter istället som en variant på TMG (Tropical mastergrow).

        Jag hittade kaliumsulfat här på en finsk sida.. är det något att ha? jagar vidare på kno3.
        Är det stor skillnad på KaliumSulfat och kaliumFosfat? kan man använda det i stället?
        jävla massa akvarium!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Jag håller med Tropfrog, det är ett bra tips om du inte kan få tag på KNO3 och KH2PO4.

          Du kan inte använda K2SO4 istället för KH2PO4 efteresom det senare tillför fosfat (PO4) som är växternas källa till fosfor (P).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Bucket
            • February 2004
            • 1020

            #20
            Ursprungligen postat av defdac
            Jag håller med Tropfrog, det är ett bra tips om du inte kan få tag på KNO3 och KH2PO4.

            Du kan inte använda K2SO4 istället för KH2PO4 efteresom det senare tillför fosfat (PO4) som är växternas källa till fosfor (P).

            Okej tack för svaren.. problemet är att jag har discus i karet så dom e lite kräsna om jag inte byter vattnet en gång i veckan. Men jag måste försöka få tag i KNO3 och KH2PO4.
            jävla massa akvarium!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #21
              Du har bevisligen brist på både nitrat och fosfat i karet. Så för den sakens skull lär du inte behöva byta vatten. Vad är det då du byter bort som du tror att diskusarna kan ta skada av?
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Bucket
                • February 2004
                • 1020

                #22
                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Du har bevisligen brist på både nitrat och fosfat i karet. Så för den sakens skull lär du inte behöva byta vatten. Vad är det då du byter bort som du tror att diskusarna kan ta skada av?
                MVH
                Magnus

                Jadu.. det e en bra fråga

                Så det jag har kommit fram till är att

                Inte byta vatten så ofta, mata lite mer, skär ner på belysningtiden och skaffa ottosar.

                och för gudsskull bucket.. skaffa fram kaliumnitrat och kaliumfosfat!

                låter det någolunda rätt?
                jävla massa akvarium!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #23
                  Nja, för att vara lite petig....Kaliumdivätefosfat kh2po4, annars har du fått det mesta rätt.

                  Vad har du för filter i karet?
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #24
                    Jag tror inte att du kan lösa problemet med dina nuvarande växter genom att göda.

                    Jag körde utan gödning länge i min diskusbalja och det gick hyggligt nått halvår men för några veckor sedan så "ballade det ur" och växterna såg ut ungefär som dina.

                    Växterna har aldrig repat sig sedan jag på nytt började göda. Komplett "fubar" skulle jag påstå.

                    Däremot nyinköpta växter lär inte "gå ner sig" på samma sätt när du göder.
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • mgrant
                      • July 2003
                      • 475

                      #25
                      Har du svårt att hitta dessa ämnen så kan du ju köpa salpeter och bakpulver i en matbutik.
                      Salpeter ger dig N och bakpulver ger dig P.

                      /Marcus
                      Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                      Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                      Kommentar

                      • Bucket
                        • February 2004
                        • 1020

                        #26
                        har inte bytt vatten på 2 veckor nu och... ja satan om inte algerna har börjat se lite trötta och slitna ut och discusarna simmar runt och mår grejt tror jag ska byta 30%idag och se vad som händer. bra tips med att inte byta vatten så ofta.. för algerna har avtagit. weee
                        jävla massa akvarium!
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #27
                          Hej!

                          Ursprungligen postat av mgrant
                          Har du svårt att hitta dessa ämnen så kan du ju köpa salpeter och bakpulver i en matbutik.
                          Salpeter ger dig N och bakpulver ger dig P.

                          /Marcus
                          Och söker man k så kan man använda seltin mineralsalt. om man nu inte har känsliga malar för salt förståss.

                          Urban

                          Kommentar

                          Arbetssätt...